5 вересня 2013, 15:54

Депутати, не вбивайте благодійність!

Прес-реліз

В МІЖНАРОДНИЙ ДЕНЬ БЛАГОДІЙНОСТІ ГРОМАДСЬКІСТЬ УКРАЇНИ

ЗАКЛИКАЛА ВЕРХОВНУ РАДУ НЕ ДОПУСТИТИ

"ВБИВСТВА" БЛАГОДІЙНОСТІ

5 вересня 2013 року відбулася прес-конференція, присвячена Міжнародному дню благодійності, проголошеному Генеральною Асамблеєю ООН 17 грудня 2012 року та ситуації щодо розвитку благодійності в Україні.

Призначення Генеральною Асамблеєю ООН 5 вересня, у річницю смерті Матері Терези, Міжнародного дня благодійності засвідчує про визнання на глобальному рівні особливої ролі благодійників та благодійних інституцій у вирішенні гуманітарних криз, складних соціальних питань і пом'якшенні людських страждань. У той же час українська влада замість того, щоб сприяти розвитку благодійності в Україні, намагається запровадити в українське законодавство норми, які суттєво вплинуть на зменшення кількості пожертв від фізичних осіб та бізнес-компаній для підтримки людей, що опинилися у складних життєвих обставинах, дискримінують діяльність благодійних неприбуткових інституцій, обмежують інтернет та банківські благодійні пожертви, унеможливлюють міжнародні благодійні пожертви, сприяють розвитку корупції та дискримінації благодійного сектору.

Учасники прес-конференції оприлюднили відкритий лист – заклик не включати до Порядку денного Верховної Ради законопроекту Кабінету Міністрів України N3100 "Про внесення змін до Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні від організації", який пропонує на кожну благодійну пожертву на суму більше 850 грн укладати письмовий договір та завіряти його у нотаріуса. Адже ця норма є порушенням: стратегії державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства, стратегії реформування системи соціальних послуг, європейських та світових стандартів благодійної діяльності.

Ухвалення законопроекту призведе до наступних наслідків:

- необхідність відвідування нотаріуса стане вагомим фактором для зменшення кількості та обсягу пожертв від фізичних осіб та бізнес-компаній для підтримки людей, що опинилися у складних життєвих обставинах;

- будуть заблоковані усі міжнародні благодійні пожертви від нерезидентів України, чи то приватні, чи то у вигляді грантів або договорів про благодійну допомогу;

- стане неможливим використання Інтернету, банківських платіжних карток та інших електронних комунікацій як сучасних та прозорих засобів залучення благодійних пожертв;

- зменшиться програмний бюджет та зростуть адміністративні витрати благодійних фондів та організацій на оплату послуг нотаріусів без підвищення якості та ефективності самої благодійної допомоги;

- зросте доход нотаріуса на 150-200 грн від кожного договору, а також дохід державного бюджету (наприклад, із пожертви у 1500 грн. державне мито становитиме 17 грн.).

Відповідно до офіційної статистичної інформації, у 2012 році задекларовані суми благодійних внесків становили 3,4 млрд. грн. для благодійних організацій і 1,6 млрд. грн. для громадських організацій, не кажучи про релігійні організації та прямі приватні пожертви на лікування та інші соціальні послуги для громадян (особливо в сфері онкології, серцевої хірургії та ДЦП), підтримку діяльності митців, освіту студентів, впровадження інноваційних моделей соціальної роботи тощо. Цією діяльністю громадяни України, благодійні фонди і організації, бізнес-компанії допомагають громадянам і державі вирішувати гострі соціальні проблеми, які держава сьогодні не в змозі вирішити самостійно.

Крім цього, іншою загрозливою нормою законопроекту є норма, яка пропонує у частині першій статті 8 слова "за умови їх використання для цілей благодійної діяльності" виключити. Сама стаття звучить наступним чином: "Благодійники мають право встановлювати сервітути земельних ділянок або іншого нерухомого майна на користь благодійних організацій або інших бенефіціарів за умови їх використання для цілей благодійної діяльності". Отже уряд свідомо створює корупційні схеми на базі благодійних організацій та фондів для зловживань нерухомим майном та землею.

"Щорічно в Україні здійснюються десятки тисяч благодійних пожертв від приватних осіб та бізнес-компаній, що йдуть на підтримку людей у кризових життєвих ситуаціях. Благодійні фонди та організації укладають сотні тисяч договорів про надання благодійної пожертви валютних цінностей, спрямованих на лікування, харчування та соціальне обслуговування соціально незахищених громадян, підтримку діяльності митців, освіту студентів, впровадження інноваційних моделей соціальної роботи, надання соціальних послуг тощо. Запровадження норми щодо нотаріально посвідчення договорів про благодійну пожертву валютних цінностей не лише спровокує протиріччя між українським законодавством про благодійну діяльність і благодійні організації та існуючими міжнародними та європейськими стандартами благодійної діяльності, але й стане суттєвим кроком назад у реалізації Стратегії державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства та Стратегії реформування системи соціальних послуг. А Соціальні ініціативи Президента України та Концепція соціальної політики України на 2013-2023 рр. Міністерства соціальної політики України залишаться декларативними документами. Лише за 36 годин ми зібрали 1200 підписів з усіх регіонів України під відкритим зверненням до Голови Верховної Ради України Володимира Рибака не включати законопроект N3100 по Порядку денного ВР – це свідчення про важливість даного питання для українців", – коментує ініціативу Кабміну Анна Гулевська-Черниш, директор Українського форуму благодійників.

"Детально проаналізувавши Законопроект N.3100 ми можемо стверджувати, що запропоновані зміни прямо суперечать статтям 3, 22 Конституції України, адже вони створюють додаткові перешкоди в можливості реалізації фізичної особи (бенефіціара) права на отримання благодійної допомоги у вигляді встановлення обов'язковості нотаріального посвідчення договору про пожертву валютних цінностей. А відповідно до норми статті 2 Закону "Про благодійну діяльність та благодійні організації" законодавство України про благодійність базується в тому числі й на Конституції України. Протягом червня-липня 2013 року громадськість активно обговорювала цей Законопроект та представники благодійних фондів надсилали уряду свої зауваження та застереження, проте жодне не було враховано. При цьому Міністерство юстиції та Кабінет Міністрів відмовилися вступати у діалог з громадськістю щодо цього питання", – додає Максим Лациба, керівник Програми розвитку громадянського суспільства Українського незалежного центру політичних досліджень

"Як директор благодійного Фонду я намагаюсь зробити благодійність в Україні привабливою, а Кабмін своєю ініціативою навпаки намагається відштовхнути українців від благодійності. Адже Законопроект No.3100 стоїть на заваді привабливості та доступності української благодійності", – зазначає Даша Малахова, директор благодійного фонду телеканалу "Інтер" "Інтер-дітям".

"За 2 роки наша організація зібрала 2,5 млн грн. З них 10% благодійних пожертвувань були вище 850 грн. Але в грошах це становить 1,9 млн грн, тобто 82% від зібраних коштів. Законопроект N3100 залишить 82% нужденних людей без допомоги або 26 дітей із 32 не зможуть виїхати на трансплантацію кісткового мозку від нерідного донора, які не проводяться в Україні. Вони будуть приречені. Ми вимагаємо скасування цього законопроекту"- Ольга Кудіненко, благодійний проект "Таблеточки", член опікунської ради Охматдиту.

"Мені 10 років і у мене апластична анемія, хвороба, лікування якої потребує пересадки кісткового мозку. В Україні, на жаль, цю операцію не можливо зробити, тому залишається лише надія зібрати в Україні благодійні кошти для мого лікування закордоном. Якщо приймуть цей законопроект, я втрачу шанс на одужання", – говорить Христина Калюжна, важкохвора дівчинка, пацієнтка дитячої лікарні Охматдит.

Контакти для преси:

Дар'я Непочатова, керівник програм Українського форуму благодійників,

тел. 066 767 63 51, 044 425 92 94 dasha.nepochatova@ufb.org.ua

Голові Верховної Ради України Володимиру Рибаку

Голові Комітету ВРУ з питань культури та духовності В'ячеславу Кириленку

Копія:

Прем'єр-міністру України Миколі Азарову

Президенту України Віктору Януковичу

Відкритий лист – Заклик не включати законопроект N3100 до Порядку денного ВР

Ми, представники громадянського суспільства України глибоко стурбовані вимогою законопроекту Кабінету Міністрів України N3100 про обов'язкове нотаріальне посвідчення договорів про благодійну пожертву коштів на суму від 850 грн. та закликаємо не включати цей законопроект до Порядку денного ВР.

Зазначене положення законопроекту суперечить його основній цілі – удосконаленню законодавчого регулювання благодійної діяльності, а також Стратегії державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства. Його ухвалення призведе до зростання тінізації та корупції в сфері благодійної діяльності.

Ми вважаємо очікуваними наслідками прийняття законопроекту N3100:

- зменшення загальної кількості благодійних пожертв, особливо у випадках, коли необхідна нагальна допомога фізичних осіб та бізнес-компаній;

- неможливість отримання благодійних пожертв від нерезидентів;

- неможливість використання банківських платіжних карток та інших електронних комунікацій як сучасних та прозорих засобів залучення благодійних пожертв;

- корупційні ризики зростання витрат на оплату послуг нотаріусів без підвищення якості та ефективності самої благодійної допомоги, а також доходів бюджету (наприклад, із пожертви у 1500 грн. державне мито становитиме 17 грн., а доход нотаріуса – 150-200 грн.);

- порушення статей 720 та 729 Цивільного кодексу стосовно усіх благодійників-юридичних осіб, зокрема, благодійних фондів;

- порушення європейських та світових стандартів благодійної діяльності.

Відповідно до офіційної статистичної інформації, у 2012 році задекларовані суми благодійних внесків становили 3,4 млрд. грн. для благодійних організацій і 1,6 млрд. грн. для громадських організацій, не кажучи про релігійні організації та прямі приватні пожертви на лікування та інші соціальні послуги для громадян (особливо в сфері онкології, серцевої хірургії та ДЦП), підтримку діяльності митців, освіту студентів, впровадження інноваційних моделей соціальної роботи тощо. Цією діяльністю громадяни України, благодійні фонди і організації, бізнес-компанії допомагають громадянам і державі вирішувати гострі соціальні проблеми, які держава сьогодні не в змозі вирішити самостійно.

Як показує досвід європейських країн, вирішення цих гострих соціальних проблем потребує сприятливих правових і податкових умов, державної підтримки благодійної діяльності, а не вимог нотаріального посвідчення сотень тисяч договорів щороку коштом благодійників або людей, що потребують нагальної та часто життєво необхідної допомоги.

Підписатися під зверненням можна за линком:

http://www.change.org/ru/петиции/голові-верховної-ради-україни-володимиру-рибаку-заклик-про-відхилення-законопроекту-no-3100

Приклади відповідей людей, які підписують звернення, на запитання: "Чому для Вас це важливо?"

Наталія Козакевич Івано-Франківськ, UKRAINE

Видумки наших можновладців іноді доходять до абсурду. Ми,благодійні організації, своєю працею завоювали довіру у громадян, які небайдужі до вирішення соціальних проблем в Україні, мотивуємо приватний бізнес до соціальної відповідальності. А цей законопроект – це велика палиця в колеса благодійної діяльності в Україні. Ганьба усім ініціаторам цього закону!!!

Олександр Северин Київ, UKRAINE

Декларуючи, що головне – права і свободи людини і громадянина, говорячи про розвиток громадянського суспільства, держава і посадовці не мають робити протилежне.

Ярослав Минкин Луганск, Луганская область, Украина, UKRAINE

Я не хочу, чтоб власть устанавливала тотальный контроль над обществом.

Olha Maksymchuk KYYIV, UKRAINE

Дайте нам спокійну можливість фінансово допомагати тим, хто потребує цієї допомоги, якщо не хочете зробити це самі!

Олексій Хмара Кіровоград, UKRAINE

Я проти будь-яких проявів корупції, у тому числі в створенні штучного ринку дозвілів від нотаріусів

Андрей Максимчук Киев, UKRAINE

Я регулярно перечисляю определенные суммы на пожертвования нуждающимся людям. Это моя гражданская позиция. Люди, которые оказались в сложной ситуации, от нашего государства денег не получают – государству на них плевать. И выжить они могут только благодаря нам – таким же простым гражданам. А государство в очередной раз решило запустить руку в карманы этих обездоленных и нуждающихся в помощи людях. Это аморально как минимум. Я хочу помогать нуждающимся людям, а не олигархам и чиновникам, которые на наши с вами деньги покупают яхты, самолеты, недвижимость за границей и пр. И нагло отмывают деньги из бюджета которые могли бы пойти на стоительство больниц, закупку мед.оборудования и жизненно необходимых лекарств...

Денис Краснопольський Київ, UKRAINE

Тому що, коли моя дитина хворіла на лейкоз, грошей не вистачало. Потрібно було дуже багато дорогих ліків. Тільки завдяки благодійним коштам вдалося рятувати сина.

Більше відповідей тут:

Хронологія розвитку подій

навколо законопроекту Кабінету Міністрів України N3100

1. 04 червня 2013 року відбулося засідання Координаційної ради при Адміністрації Президента України (до складу якої входять представники Уряду та активісти громадського сектору, голова М.І. Ставнийчук), на якому була досягнута домовленість із Першим заступником Міністра юстиції України Ємельяновою І.І. про проведення робочої групи за участю співробітників Мінюста та експертів громадського сектору щодо узгодження змін та доповнень до закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації".

3. 13 червня 2013 року на сайті Міністерства юстиції України з'явився законопроект "Про внесення змін до Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні від організації" для громадського обговорення. Засідання робочої групи Координаційної ради не відбулося.

4. 05 липня 2013 року Український форум благодійників зібрав підписи від керівників понад 40 благодійних фондів та організацій під зверненням до Президента України, Прем'єр Міністра України та Міністра юстиції України про загрозу даного законопроекту для благодійності та прохання не вносити запропоновані зміни (http://ufb.org.ua/aboutus/novini-forumu.htm?id=2593). Відповідь від Кабінету Міністрів не надійшла й досі; Адміністрації Президента відповіла, що відповідь надасть Мінюст; а Мінюст написав 26 липня, що наші пропозиції не враховані.

5. 17 липня був спрямований лист Міністру юстиції України, Лукаш О.Л., Першому заступнику Міністра юстиції України Ємельяновій І.І., Керівнику Головного управління з питань конституційно-правової модернізації Адміністрації Президента України, голові Координаційної ради з питань розвитку громадянського суспільства Ставнийчук М.І. з проханням термінового проведення робочої групи з громадськими експертами по узгодженню законопроекту. Жодної відповіді не було отримано.

6. 24 липня 2013 року відбулося засідання Кабінету Міністрів України, на якому був затверджений законопроект Мінюсту.

7. 26 липня 2013 року Мінюст опублікував результати звіту громадського обговорення, вже після затвердження законопроекту Кабінетом міністрів України, яке відбулося 24.07.2013. Отже громадськість не мала можливість ознайомитися вчасно та звернутися з апеляцією.

8. 16 серпня Кабінет Міністрів України зареєстрував законопроект у Верховній раді.

У Пояснювальній записці до Законопроекту, що подана у ВР, у пункті 8-му зазначено, що "Пропозицій від громадськості до проекту Закону не надходило", що суперечить оприлюдненому Міністерством юстиції звіту.

Крім цього, громадське обговорення законопроекту було ініційовано 13 червня 2013 року Міністром юстиції Лавриновичем і згідно регламенту мало продовжуватися до13 липня 2013 року. Призначення нового Міністра юстиції Лукаш відбулося 4-го липня, тобто, ще до кінця спливу терміну громадського обговорення. Отже, результати громадського обговорення мали розглядатися Міністром Лукаш та на їх підставі готуватися остаточні документи. Проте всі документи у ВР зареєстровані за підписом Лавриновича.

9. 03 вересня 2013 року був організований збір підписів під відкритим зверненням до Верховної ради України із закликом не включати законопроект N3100 до Порядку денного ВР.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.