Чи уточнять підсудність Вищого антикорупційного суду?
Не пройшло і 5 років!
Сьогодні сталось те, чого варто було очікувати вже досить давно. Нарешті розробили уточнення підсудності для Вищого антикорупційного суду (ВАКС), а сам законопроект вніс Президент України Володимир Зеленський. Правки, запропоновані "гарантом Конституції" усувають потенційну проблему перенавантаження суддів ВАКС та забезпечать більш ефективний розгляд кримінальних проваджень щодо корупційних злочинів високопосадовців.
Нагадаю, що чинна редакція Закону "Про Вищий антикорупційний суд" була прийнята 7 червня 2018 року. Згодом експерти дійшли висновку, що норми, закладені в цьому акті, дають "лазівку" для того, щоб засипати ВАКС всіма корупційними кейсами. Іншими словами, замість близько 200 проваджень, що розслідувались НАБУ та процесуально скеровувались САП, до ВАКС мало перейти порядка 3600 проваджень. В цифрах – це 5% кейсів. А тепер уявіть, що ці провадження мали б розглядати 26 суддів суддів першої інстанції ВАКС та 12 суддів Апеляційної палати (так, ВАКС складається відразу з двох судів, якщо дуже просто пояснювати). Оперативність була б нульовою. При цьому нормальний розгляд, наприклад, справи умовного Насірова відбулось за декілька років.
Що ж пропонує Зеленський? Цілком очевидні речі.
Перш за все, згадана інституція зосередиться на кримінальних провадженнях, що внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань з дня початку роботи цього суду або до дня початку його роботи, якщо досудове розслідування здійснюється або здійснювалось детективами НАБУ і закінчено прокурорами САП.
По-друге, після початку роботи ВАКС слідчі судді інших судів перестануть приймати до розгляду клопотання і скарги, суди першої інстанції – обвинувальні акти та інші документи, апеляційні суди – апеляційні скарги.
По-третє, клопотання і скарги, що вже надійшли до слідчих суддів інших судів, але не були розглянути до дня початку роботи ВАКС, передаються до згаданого суду.
По-четверте, якщо розгляд у судах першої та апеляційної інстанцій не завершено до дня початку роботи ВАКС, ці провадження також передаються до згаданого суду в установленому порядку.
І наостанок, оскарження судових рішень, ухвалених до дня початку роботи ВАКС, здійснюється за правилами підсудності, передбаченими цим Кодексом. А заяви про перегляд за нововиявленими обставинами судових рішень, що ухвалені судами першої та апеляційної інстанцій до дня початку роботи ВАКС, подаються до ВАКС та розглядаються ним у встановленому порядку.
Отже, Зеленський просто фіналізує те, що мали продумати ще рік тому.
Добре, тоді не здогадались, але розмови про вищезгадані ризики отримати навалу корупційних кейсів на розгляд тривають з осені 2018-го. Чому ні народні депутати, ні екс-президент Порошенко не захотіли доопрацювати документ? Можемо лише здогадувати. Між тим, голосування за внесений Зеленським законопроект або підтвердить, або спростує тезу про те, що Порошенко разом зі своїми сателітами цілеспрямовано блокував створення антикорупційної інсфраструктури, включаючи повноцінний запуск Антикорупційного суду. Для бодай часткової репутаційної реабілітації – треба депутатам натиснути кнопку "ЗА" під час голосування за зміни.
P. S. Запуск ВАКС відбудеться 5 вересня. Суду допомогли з повноцінним приміщенням для роботи. Судді відібрані і призначені. Керівник Апарату – також. Що буде далі -- побачимо.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.