Кавалерійськими атаками подолати контрабанду неможливо
Митниця сьогодні залишається однією з тих сфер, які потребують швидких системних змін для ліквідації потенційних корупційних схем.
Проблема ненадходжень до бюджету від митниці є кричущою. Одним із ключових показників ефективності роботи ДФС є рівень податкового навантаження на одиницю імпорту. І цей показник постійно зменшується. Ця тенденція спостерігається вже багато років. Навіть, попри те, що після Революції обсяги імпорту збільшилися майже на чверть, попри те, що після 2017 року запроваджено оподаткування газу, ми почали імпортувати вугілля... І не дивлячись на це все, навантаження на кілограм стає все менше.
Аналітика свідчить, що якби податкове навантаження у 2017-2018 роках залишалося на рівні 2014 року, держава отримала би на 6-7 млрд доларів більше.
З огляду на це, мушу сказати, що урядова постанова N479 від 20 червня є недостатньою для подолання цієї проблеми.
Звісно, рішення про введення працівників поліції на території митних постів є законним. Але проблема в тому, що згідно діючого Митного кодексу, ці люди на території митного посту не мають жодних повноважень. У статті 332 Митного кодексу України, зазначено, що "особам, допущеним у зону митного контролю, забороняється втручатися у дії посадових осіб митниці (митного поста), які здійснюють митний контроль та митне оформлення, а також вчиняти будь-які дії щодо товарів, транспортних засобів, а також інших осіб, які знаходяться у зоні митного контролю, якщо інше не передбачено законом".
Таким чином, почати необхідно зі змін до закону. Перш за все, відновити кримінальну відповідальність за контрабанду підакцизних товарів. Сьогодні вся Європа насміхається з того, що ми скасували таку відповідальність і розраховуємо на затримання контрабандистів лише в сусідніх з нами країнах – Угорщині, Польщі, країнах Балтії тощо. Тому внесення відповідних змін до законодавства є першою необхідною дією.
Друге. Необхідно змінити статтю Митного кодексу, за якою поліцейські, допущені на територію митного посту, будуть мати право вчиняти необхідні дії щодо митних товарів або посадових осіб митниці. Як зробити це швидше з огляду на те, що парламент збирається на канікули? Така пропозиція вже лунала на нарадах в уряді – організувати спільні пости на виїзді з митниці, що дає можливість спільної роботи.
Акцентую увагу на слові "спільні". Спільна робота силових структур є третім необхідним кроком для забезпечення контролю на митниці. Згадана постанова створює передумови для монопольного закріплення цих функцій за МВС. З моєї точки зору, це є неприйнятним. Перевіряти роботу посадових осіб ДФС, а також правильність митного оформлення мають колегіально. Це єдина запорука в нашій ситуації того, що не буде нових корупційних ризиків.
Світовий досвід свідчить, що кавалерійськими атаками подолати контрабанду неможливо. Нам потрібна системна робота. Оперативній роботі має передувати аналітична та інформаційна робота. Про це, зокрема, говорять залучені урядом експерти прикордонної та митної служби США.
Простою мовою це означає, що контрабандистів треба долати не від контейнера до контрабандиста, а від контрабандистських фірм до конкретних контейнерів на митниці. Інакше під контроль людей в погонах потраплять всі потоки – білі, сірі, окрім чорних.
Натомість у нас третій рік відсутній керівник митної служби країни, фактично немає управлінської вертикалі, в занепаді знаходяться ключові аналітичні підрозділи.
Отже, якнайшвидше необхідно відновити вертикаль митної служби. За зміною керівництва невідкладно має слідувати очищення лав ДФС – оновлення управлінських кадрів митниці на конкурсній основі.
І найголовніше. У питанні недоотримання бюджетом 7 мільярдів доларів органи влади мають не перекидати відповідальність з хворої голови на здорову, а спільно діяти заради ліквідації корупції на митниці та наповнення державної скарбниці.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.