6 липня 2018, 14:10

П'ять завдань у боротьбі з корупцією

Часто нашу країну дискредитують у відносинах із важливими міжнародними фінансовими інституціями, закидаючи, що в нас нічого не робиться у питанні боротьби з корупцією. Щоб не бути голослівним, нагадаю, що лише за минулий рік Генпрокуратурою до державного бюджету повернуто понад 2 млрд дол., з них – 1,5 млрд по справам спецконфіскації, решта – за результатами інших судових вироків. Втричі більше, ніж у будь-який рік до Революції Гідності. Тому в зоні відповідальності прокуратури результати є.

Схожих результатів хотів би побажати і колегам із нещодавно створених антикорупційних органів і готовий їм всіляко допомагати. І це не просто слова, бо 40% справ НАБУ в судах – це справи спільні з Генпрокуратурою. Це добра співпраця. Але ми, звичайно, розраховуємо що вони також дадуть результат, після якого світ перестане докоряти Україні слабкою динамікою.

Одначе, скільки б ми не саджали корупціонерів, цього буде недостатньо для реальної боротьби з корупцією. Навіть якщо помножити на 10 результати Генпрокуратури і на 100 результати НАБУ – цього буде недостатньо.

Янукович завдав збитків Україні на понад 40 мільярдів доларів. Це один річний бюджет. За 4 роки правління. Це юридично встановлений факт. Відтак, ми маємо наполовину затоплений корабель повний корупційної води, який нікуди не рухається. Чи достатньо працювати помпою? Очевидно, що ні. Треба закривати величезні дірки в нашому державному кораблі. Чи робиться це сьогодні? Я знову ж таки щасливий сказати – багато в чому так. Бо за останні чотири роки – зроблено чимало. Наприклад, відшкодування ПДВ. Ну хто не пам'ятає, скільки коштував "відкат"? І хто сьогодні підніме руку, що його не повертають вчасно? Це – велика проблема. Була. Сьогодні вона – мінімізована. Її вочевидь знято з порядку денного національного рівня.

Друга величезна дірка, яку вдалося залатати, – державні закупівлі. Ми всі пам'ятаємо прізвища достойників, які одноосібно підписували мільярдні рахунки державних закупівель на Євро-2012 і багато інших. На сьогоднішній день завдяки системі Prozorro державні закупівлі є дійсно прозорими. Я не є ідеалістом і не дивлюся через рожеві окуляри, але ця система сьогодні мінімізувала колосальну корупцію в усіх сферах.

Український корабель – унікальний. Його команді вдається одночасно перебудовувати корабель, відповідати на серйозний обстріл ворожої російської ескадри і при цьому ні на хвилину не відволікатися від боротьби за штурвал. І це при тому, що, незважаючи на очевидні досягнення, корабель, на жаль, має ще чимало дірок.

Назву з моєї точки зору ключові завдання – дірки, які потрібно залатати найближчим часом і, у першу чергу, для ефективної протидії корупції.

Діра перша – державний сектор. 3 500 державних підприємств не було в жодній країні Східної Європи. І ми всі знаємо ціну цього питання. Державні підприємства – це основа державної корупції в Україні. Кожна партія в парламенті і поза парламентом прагне покерувати цими підприємствами. І всі спроби через конкурс призначити незалежний менеджмент здебільшого наштовхуються на повну обструкцію. Доти, доки ми їх не приватизуємо, нічого не зміниться.

Хочу звернути увагу, що з трьох з половиною тисяч державних підприємств 73% формально збиткові для держави, але дуже прибуткові для партійних сил. І як незалежний прокурор я кажу – це треба поламати, якщо ми серйозно говоримо про боротьбу із корупцією. Багато хто просто не розуміє ціну такого явища, як збиткові, але державні підприємства, які тягнуть нас на совкове дно і продукують ненависть наших громадян.

Тому – хай живе велика приватизація! І крапка! Проводити приватизацію треба якнайшвидше. І питання навіть не в ціні. Бо поки ми не проведемо велику приватизацію, перебити корінь політичної корупції в цій державі буде дуже важко.

Відтак як генпрокурор і як простий громадянин хочу просити і бізнес, і громадськість говорити про це якнайголосніше.

Друге – це земля. Для прикладу, візьмемо землю академії аграрних наук. Йде боротьба за призначення керівника академії, у якій нібито ставлять дослідити із пшеницею, кукурудзою, а насправді з баксами. Тому поки ми не насмілимося сказати, що земля є товаром, доти в нас буде цей "сортир" в головах. Тому, з моєї точки зору, про це треба говорити усім нам в голос і говорити про це разом.

Третя дуже важлива сфера, яка є діркою нашого корабля, – це ліцензії. Здавалося, проста річ. Після революції гідності усі розуміють, що олігархат – це зло. Всі розуміють, що олігархи мають суттєвий дохід за рахунок підкилимних ліцензій. До відома: з 2014 року було видано 722 ліцензії на нафту, газ, бурштин, пісок, граніт і так далі. Із них за аукціоном – 93. І ні одної на нафту, газ, бурштин і граніт. Тому я не втомлюючись кажу – всі ліцензії повинні надаватися шляхом відкритих аукціонів.

Сфера четверта – митниця. Що зараз відбувається на митниці, всі прекрасно розуміють. У кінці минулого року я отримав масу скарг від різних учасників експортно-імпортних операцій. І зрозумів, що служба безпеки надмірно використовувала своє право на контррозвідну діяльність, згідно якої вона писала папери щодо переогляду контейнерів. Разом з урядом нам вдалося ліквідувати це право.

Таким чином, митниця формально залишилася для митників, як це і каже нам митний кодекс, згідно якого на території митниці не має права знаходитися ніхто, крім митників. Ні СБУ, ні поліцейські, ні прокурори, ні депутати.

Для того, щоб боротися з контрабандою, треба зайнятися митницею, а в нас третій рік немає керівника митниці. Днями призначили виконуючого обов'язки заступника голови. В мене взагалі враження, що це уряд виконуючих обов'язки. З моєї точки зору, треба визнати і почати застосовувати світовий досвід, коли з контрабандою борються не пошуками контейнерів, а визначенням контрабандних фірм, сімейств, груп. Це означає, що усім вище переліченим правоохоронним органам потрібно створити аналітичні групи, які зможуть вирахувати ці сімейства та фірми, про які ми всі знаємо. А надалі – дві альтернативи. Платежі до бюджету або тюрма. Але коли при цьому їм кажуть, що треба щось на вибори відкласти, то звичайно це не працює.

Я публічно кажу і наголошую: митниця має отримати керівника, створити аналітичні служби, поставити електронні сканери, відновити взаємодію з бізнесом, але припинити введення туди спецназу будь-якого кольору.

І, нарешті, п'яте, але дуже важливе завдання у боротьбі з корупцією. Переконаний, що настав час говорити про створення бюро фінансової безпеки як єдиного органу у сфері фінансового контролю бізнесу. Бо допоки у двері до бізнесу стукають усі – три види поліції, три види СБУ, три види прокуратури, справі зарадити буде дуже важко, навіть за умови постійного і найвідвертішого діалогу. Сьогоднішня ситуація не піддається контролю. Я не скаржуся на життя, але в мене 1 300 000 карних проваджень, які неможливо контролювати технічно.

Саме тому я наголошую на необхідності якнайшвидшого ухвалення закону про Національне бюро фінансової безпеки як єдиного органу. І якщо раптом його керівником буде обрано не ту особу, або там будуть не такі працівники, то ситуацію буде значно легше проконтролювати та виправити.

Добитися виконання цих п'яти завдань у боротьбі з корупцією ми можемо тільки разом. І якщо бізнес та суспільство готові додати до цього переліку шосте, сьоме, восьме – я з вами.

https://www.youtube.com/watch?v=LwM8CRlD1rU&feature=youtu.be

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

1000 днів. Тримаємось. Працюємо

Вже через місяць після нападу Японії на Перл-Харбор Президент США Рузвельт створив Раду військового виробництва (War Production Board). Ця державна структура відповідала за переведення американської економіки на воєнні рейки...

План Перемоги без збільшення фінансування ЗСУ?

Можна написати який завгодно пафосний План Перемоги. Але його реалістичність перевіряється дуже просто – досить проаналізувати проект бюджету на наступний рік...

План Перемоги чи План Зради?

План Перемоги, який Зеленський повіз презентувати Байдену, містить вимогу членства України в НАТО. Ідея по суті – вірна. Бо лише членство в НАТО є гарантією безпеки України після війни...

Винити союзників чи казати правду – що обере влада?

На третьому році війни Зеленський заявив, що на 90% виписав пункти Плану Перемоги. І вже днями збирається презентувати його Байдену та обом кандидатам у Президенти США...

Що я НЕ почув від Президента на прес-конференції

Під час спілкування президента Зеленського із журналістами в рамках форуму "Україна 2024. Незалежність" я не почув від нього: - не почув про форуми миру і референдуми, бо тепер виявляється, що переговори з росією не мають сенсу...

Щодо ратифікації Римського статуту

Злі язики кажуть, що Офіс Президента давно хоче змінити Генпрокурора. Добрі язики кажуть, що Генпрокурор давно хоче стати суддею Міжнародного кримінального суду...