Бюджет порятують тільки іновації
Дискусія, котра пішла по українських медіа, обертається в основному навколо зримих і зрозумілих речей, на кшталт учнівських сніданків. Однак сніданки – це витратна сторона бюджету. Потенціал прогресу, ресурс для реформ та й взагалі шанси на порятунок країни знаходяться саме у дохідній частині бюджету та у "новинках".
Старе
Ми миємо зрозуміти, що українська економіка побудована не на ринкових, а на ринково-феодальних засадах. Феодальна державна система експлуатує капіталістичну економіку. У цій економіці існують декілька паразитичного типу істот, яких потрібно терміново позбавитися. Організм української економіки, котрий слабує з об'єктивних причин, цих паразитів не здатен прогодувати.
Перша – це актуальні олігархи, тобто ті, котрі за інерцією чи внаслідок нинішньої присутності у владі, прямо чи опосередковано отримують надприбутки за рахунок ресурсів країни. Мова йде, зокрема, про трансфертне ціноутворення із залученням офшорних компаній, котрим займаються деякі великі експортери, не сплачуючи податків. Також це безпрецедентно низька за європейськими стандартами плата за користування надрами.
Друга категорія феодалів – це ті, хто контролюють митницю і податкову. Хабарництво на митниці все ще є невід'ємним елементом цієї служби, "податкові ями", котрі, за сигналами від бізнесу, нікуди не ділися.
Нове
Свою кризу Ісландія використала для того, щоб запровадити радикальні управлінські інновації. Те, що ми не йдемо їх шляхом, означає, що ми йдемо назад.
Конкретно стосовно бюджетної сфери, нам необхідно запровадити повну інформаційну відкритість бюджету (за винятком оборонних витрат, та й то лише за окремими статтями). Усі дохідні платежі та видатки держбюджету мають бути доступні для спостереження через інтернет для будь-кого.
Також, як мінімум 10, а краще й 20 відсотків видатків по різних сферах потрібно віддати на розсуд не чиновників, а звичайних громадян. Приміром, волонтери могли б взяти в управління хоч і 50% видатків на матеріальне забезпечення тилових служб. Це точно буде ефективніше, аніж напівмертве Міноборони.
Звісно, це потребує гарного законодавчого забезпечення. Наша фракція вже зробила певну роботу в цьому напрямі. Вже зареєстровано закон про денонсацію угоди з Кіпром. Його можливо зараз розширити на інші квазі-офшорні юрисдикції. Головне – мати сміливість піти проти оліграхату, і мислити іноваціями, виходячи зі старої парадигми.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.