Створення спеціальних СІЗО і колоній: дискримінація чи необхідність?
В Україні створено 5 спеціальних СІЗО і колоній для екстрадованих чиновників, що розташовані в тилових областях і відремонтовані, повідомляє "Українська правда". Але за фасадом "європейських стандартів" виникає питання: чи не порушує це Конституцію України і Європейську конвенцію з прав людини (ЄКПЛ), які гарантують рівність усіх перед законом?
Зокрема, ст. 3 ЄКПЛ передбачає, що нікого не може бути піддано катуванню або нелюдському чи такому, що принижує гідність, поводженню або покаранню. Хоча в статті прямо не йдеться про "умови утримання", Європейський суд з прав людини багаторазово тлумачив її, зокрема і в справах проти України, як таку, що зобов'язує держави забезпечувати умови утримання, які не принижують гідність, не створюють надмірних страждань та не загрожують здоров'ю ув'язнених. Наприклад, відома справа "Сукачов проти України".
Фактичне створення "особливих" умов для окремої категорії ув'язнених – може стати прецедентом подвійних стандартів і дискримінації, на яку, очевидно, будуть скаржитися ті, кого утримують у "звичайних" камерах.
Я піднімав цю тему ще тоді, коли починався проєкт з платними камерами від Мін'юсту. Тоді ж ми разом з Омбудсменом подавали позов. Однак історія повторюється.
І навіть якщо цього вимагає дипломатія – правова держава не може дозволити собі втрату рівноваги.
Закон або для всіх – або не працює взагалі.
Creation of special pre-trial detention centers and penal colonies: discrimination or necessity?
In Ukraine, 5 special pre-trial detention centers and colonies have been established for extradited officials, located in rear regions and renovated, Ukrainska Pravda reports. However, behind the facade of "European standards", a question arises: does this violate the Constitution of Ukraine and the European Convention on Human Rights (ECHR), which guarantees equality before the law?
Specifically, Article 3 of the ECHR states that no one shall be subjected to torture or to inhuman or degrading treatment or punishment. Although the article does not explicitly mention "conditions of detention", the European Court of Human Rights has repeatedly interpreted it, including in cases against Ukraine, as obliging states to ensure detention conditions that do not degrade dignity, cause excessive suffering, or endanger prisoners' health – for example, the case of 'Sukachov v. Ukraine'.
The creation of separate, "special" conditions for a specific category of prisoners could set a precedent for double standards and discrimination, likely prompting complaints from those held in "ordinary" cells.
I raised this issue back when the paid cell project began under the Ministry of Justice of Ukraine. At that time, together with the Ombudsman, we filed a lawsuit. Yet history repeats itself.
Even if driven by diplomacy, a state governed by the rule of law cannot afford to lose its balance.
The law must apply equally to all – or it ceases to function.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.