НАЧАЛОСЬ, или Как Янукович кинул олигархов (с разделом продукции)
Сейчас стало признаком хорошего тона ругать Януковича.
Однако, если исходить из украинских экономических интересов, его есть за что очень радикально похвалить. И, соответственно, сильно поругать, если исходишь из олигархических или корпоративных (включая газпромовские) интересов.
Давно ждали, когда у Януковича прорежутся зубы.
Кажется, это на днях случилось.
Янукович заветировал Закон о разделе продукции (точнее, законопроект "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування угод про розподіл продукції"). Видимо, с подачи депутата Юрия Кармазина (по крайней мере, об этом свидетельствует его Звернення).
Думаю, что ни Ахметов, ни российский президент Януковича за это не похвалят. Возможно (говорю некатегорично, ибо лишь предполагаю), за это его похвалит (или будет благодарен) Путин.
Теперь вопрос в том – хватит ли у лоббистов закона голосов (300) (точнее, уёв для этих голосов) для преодоления вето. Ведь речь идет даже не о миллиардах зеленых (в смысле, речь, связанная с теми отношениями, которые закон регулирует).
Давно говорили – кто кого начнет первым мочить и опускать. И кто, в результате, выиграет. Кажется, НАЧАЛОСЬ!
Как раз тогда, когда все на морях, дачах, сафари и яхтах.
______________________________________
ДОДАТОК
Президенту України
ЯНУКОВИЧУ Віктору Федоровичу
Щодо застосування права вето до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування угод про розподіл продукції", набуття чинності якого, призведе до грубого порушення конституційного права народу України на надра, втрати енергетичної незалежності держави та загрожує національній безпеці України
ДЕПУТАТСЬКЕ ЗВЕРНЕННЯ
в порядку статті 16 Закону України "Про статус народного депутата України"
Вельмишановний Вікторе Федоровичу!
Вимушений звернутись до Вас як до Гаранта Конституції України у зв'язку з прийняттям 08.07.2010 Верховною Радою України неконституційного та лобістського Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування угод про розподіл продукції" (надалі – Закон).
І неозброєним оком видно, що дані зміни приймались на догоду ділкам, які шляхом шахрайських оборудок намагаються позбавити народ України виключного конституційного права на надра, що нанесе непоправимі багатомільярдні збитки економіці України.
Даний Закон суперечить основним засадам Конституції та законів України, які регламентують виключне право власності народу на надра.
Звертаю Вашу увагу на основні концептуальні невідповідності Закону Конституції України:
1. Законом внесено зміни до Закону України "Про угоди про розподіл продукції", відповідно до яких видача ліцензії на розробку та експлуатацію родовищ корисних копалин та дозволів на користування надрами здійснюється лише на підставі угоди про розподіл продукції, без проведення відповідного конкурсу на видачу дозвільних документів. Це порушує основний конституційний принцип рівності суб'єктів господарювання, передбаченого ст. 43 Конституції України, суперечить ст. 3 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", не забезпечує державних інтересів та пріоритетів при наданні у приватне користування надр України іноземним інвесторам. Надання дозвільних документів лише на підставі угоди про розподіл продукції може призвести до корупційних схем видачі дозвільних документів. Слід зазначити, що відповідні дозвіл або ліцензія видаються суб'єктам господарювання, які відповідають ліцензійним умовам здійснення відповідної господарської діяльності, що має на меті захист прав, законних інтересів, життя та здоров'я громадян,
захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки
держави.
2. Як визначено в Законі, Кабінет Міністрів України виступає учасником угоди про розподіл продукції зі сторони держави. Тим самим Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями по розпорядженню надрами не тільки загальнодержавного значення, а й надрами місцевого значення, що порушує ст. 143 Конституції України та ст. 9 Кодексу України про надра, де зазначено що надання надр у користування для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення належить до компетенції органів місцевого самоврядування, а також до органів влади Автономної Республіки Крим.
3. Слід зазначити, що Законом не визначено, що іноземним інвестором може бути лише іноземна юридична особа. Також Законом не передбачено умов, яким повинен відповідати інвестор, зокрема, наявності у нього необхідного досвіду у сфері використання надр, необхідних потужностей та спеціалістів, відповідного капіталу для здійснення розробки та використання надр, адже ця сфера господарювання дуже капіталомістка. Не можна допустити, щоб видобуток природних ресурсів України було передано безвідповідальним та непрофесійним суб'єктам господарювання. Звертаю Вашу увагу, що в свій час група ділків провернула злочинну оборудку, відповідно до якої було зареєстровано на чотирьох студенток компанію Vanco, якій передали у користування Керченську ділянку Чорноморського шельфу. Дану ділянку компанія Vanco намагалась продати Газпрому Російської Федерації.
4. Особливу увагу слід звернути на положення ст. 6 Закону, яка порушує ст. 14 Конституцію України в частині набуття права власності на земельні ділянки, на яких знаходяться ділянки родовища корисних копалин. Законом порушується право власності громадян України, оскілки зазначені земельні ділянки будуть примусово, без належної компенсації у них вилучатися. Крім того, не визначено на який строк будуть передаватись інвестору вказані земельні ділянки. Із прийнятого Закону випливає, що вони будуть передаватись іноземним суб'єктам господарювання на 50 років, що не відповідає економічним інтересам держави.
5. В ст.ст. 25, 27 Закону містяться норми щодо пільг оподаткування діяльності інвестора, яка здійснюється ним відповідно до угоди про розподіл продукції. Це суперечить ст. 92 Конституції України та ст. 1 Закону України "Про систему оподаткування", де зазначено, що система оподаткування, податки і збори встановлюються виключно законами України про оподаткування.
6. Законом також не передбачено умови цивільної відповідальності інвестора у випадку завдання ним шкоди навколишньому природному середовищу України, більш того, не передбачено навіть умови страхування майнових ризиків суб'єктів господарювання при здійсненні ним використання надр. Це може призвести до катастрофічних наслідків забруднення природного середовища. Як приклад можна навести забруднення Мексиканської затоки внаслідок господарської діяльності нафтової компанії.
7. Особливу увагу слід звернути на те, що в Законі відсутнє застереження щодо врегулювання спірних правовідносин з інвестором на території України за національним законодавством, адже господарська діяльність буде здійснюватись саме на території України відносно об'єктів, що за Конституцією належать народу України. Це призведе до того, що у випадку виникнення будь-якого спірного питання щодо укладення, виконання та розірвання угоди про розподіл продукції з іноземним інвестором, спір буде передано на вирішення міжнародного суду. Україна вже має гіркий прецедент, а саме: рішення Арбітражного інституту Стокгольмської торгової палати у справі НАК "Нафтогаз України" проти ЗАТ "РосУкрЕнерго", що нанесло збитків державі на суму 4,5 млрд. доларів США.
8. Цей Закон не відповідає ст. 13 Конституції України та позбавляє народ України виключного права власності на землю, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони.
Таким чином, прийняття вказаного Закону негативно вплине на розвиток розробку та використання підземних багатств України, створення та забезпечення умов для сталого зростання та підвищення конкурентоспроможності власної видобувної промисловості і не сприятиме забезпеченню національних інтересів держави.
Враховуючи вищенаведене та керуючись ст. 16 Закону України "Про статус народного депутата України",
ПРОШУ:
1. Застосувати право вето до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо застосування угод про розподіл продукції", не допустити набуття ним чинності та грубого порушення конституційного права народу України на надра, втрати енергетичної незалежності держави та загрози національній безпеці України.
З повагою
Юрій Кармазін
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.