30 квітня 2024, 11:18

Прості рішення

У популістів дуже популярне слово "просто".

Бо легше навʼязувати популярні, хоч і нездійсненні варіанти.

"Відняти й поділити."

"Всіх, хто не згоден – в окопи".

"Думати про простих людей".

Недарма слово "просто" – таке поширене лексиконі нинішньої влади.

"Просто перестати стріляти", певне, увійде в підручники історії.

"Офіс простих рішень", у який було перетворено Національну раду реформ.

Список поповнюється...

... але в реальному житті все якраз непросто. Потребує ретельного аналізу переваг, недоліків і наслідків кожного кроку.

Деякі з рішень нащадкам видаватимуться "простими" – але їх "простота" пов'язана із природністю, відповідністю відповідей викликам і адекватністю рішень вимогам ситуації.

Знаходження таких рішень – мистецтво, що спирається на знання і досвід. І готовність поступитись поточним заради результату для країни.

Президентський же офіс 5-6 менеджерів ігнорує якраз такі рішення. "Прості" через адекватність вимогам.

Натомість витрачає ресурси країни на альтернативи, неефективні для всіх – крім самих авторів.

Прикладів безліч.

I. Дипломатія. Було б "просто" не відштовхувати Петра Порошенка, депутатів, експертів, митців (і не лише "95 квартал") – а залучити їхні спроможності і звʼязки для роботи з партнерами.

Координувати цю діяльність. Оперативно реагувати на зміни в ситуації і настроях у світі.

Зокрема і насамперед, запропонувати вихід із глухого кута (не) запрошення до НАТО. Досвід 2014-19 років показує, що в міжнародній політиці можна знайти відповідь практично на будь-яку проблему. Якщо шукати результат.

"Дипломатичний хаб" на якості і класі переламає дорогий, але одноманітний російський підхід.

Натомість у нас міністр каже, що "втомився битись головою об стінку".

Ну, так головою не битись, а думати треба.

Проте, політичні ревнощі обнулили цю можливість.

ІІ. Співпраця. "Просто" використати можливості, які готові надати сьогодні партнери, для побудови міцних і самопідтримуючих звʼязків. Зокрема, економічних та інвестиційних.

Насамперед, ідеться про використання угод про співпрацю в сфері безпеки, які в нас люблять називати "безпековими гарантіями". Гарантій там нема – але є можливості для якісної активізації співпраці.

У виробництві, спільних ініціативах, інтеграції.

Проте, мислення у владі одноденними піар-кліше зводить цю можливість до мінімальної корисної дії.

ІІІ. Управління. "Просто" створити уряд професіоналів, які не будуть залежні від хотілок і Банкової, і політиків.

Це і є Уряд національної єдності (та порятунку), про необхідність якого експерти говорять уже майже рік.

Сам факт його створення – позитивний сигнал для партнерів: показує європейську якість політичної культури і здатність до дорослих відповідальних рішень.

Проте, страх втратити контроль над ресурсо-бюджетними потоками перекрив цю можливість.

І ходять представники офісних менеджерів, удень з вогнем шукаючи на посади бажаючих серед "своїх".

IV. Кадри. "Просто" залучати найкращих, будувати інклюзивні форми роботи, втягуючи і політиків, і експертів.

Навчати масово управлінців і фахівців для переговорів з ЄС, які ось-ось розпочнуться – наслідуючи приклад наших західних сусідів, які перед переговорами про вступ до ЄС готували переговорників тисячами.

Саме це поставити мірилом освітньої реформи – а не економію коштів чи скорочення кількості університетів.

Проте, небажання втратити контроль за розстановкою кадрів – хай некомпетентних, але своїх – взагалі виштовхує це питання з порядку денного.

V. Енергетика. "Просто" спрямувати зусилля на побудову децентралізованих потужностей. Міні-ТЕЦ, сонячні панелі, теплонасоси, навіть геотермальні станції. Допомогти зібрати кошти. Залучити величезні міжнародні програми (ЄС, Світовий банк, ЄБРР тощо).

Проте, бажання пиляти мільярди платників податків і міжнародної допомоги переважило ці можливості.

VI. Виробництво. "Просто" відкликати всі перевіряючі структури від виробників, які працюють для фронту (від БПЛА до форми і харчування).

Спрямувати енергію перевіряючих на контроль ціни/якості при закупівлі за державний кошт – у взаємодії з громадськими організаціями і медіа.

Паралельно спростити технічні процедури передачі виробів і технологій на озброєння.

Проте, інстинкти захопити все прибуткове і викинути звідти чужих вбиває і цю можливість.

VII. Мобілізація. "Просто" кинути всі інформаційні ресурси в пропаганду рекрутинга. Спростування міфів.

Одночасно запровадити гнучке і швидке реагування на недоліки на службі.

Побудувати систему підготовки рекрутів.

Замінити абсурдності "Української паперової армії" сучасним діловодством, центром якого має бути забезпечення служби кожного військового...

Зрештою, визначити строк і умови звільнення зі служби – щоб кожен і кожна у війську розуміли свої перспективи.

Проте, звичка все робити через не призначені для цього частини тіла, страх і якась дивна недовіра до військових затягує втілення і цієї можливості...

Здавалося б, "так просто", що ще не ясно...

Але бракує ключового елементу. Лідерства. Чи, як у нас модно казати, "політичної волі".

"Простота" кожного з цих варіантів базується на тому, що вони спираються на обʼєктивні сильні сторони українського суспільства.

Але вимагає змін у пріоритетах, звичках і світосприйнятті влади. Для яких "просто"- це зручно для них.

Цим і диктуються їхні рішення. Які найчастіше виявляються хибними.

Зміни по всіх пунктах цілком можливі. Відповідно до Конституції, вони – в руках 230-240 народних депутатів, які могли б створити реальну робочу більшість для вирішення проблем України.

Але для того вони мають – "просто" – побачити очевидне.

Сторінка автора на ФБ:

https://www.facebook.com/rostyslav.pavlenko

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Відвернути від катастрофи

Із наближенням третіх роковин повномасштабного російського вторгнення (і 11 – початку нинішнього етапу війни з ордою) вся розбіжність сценаріїв, схоже, схлопується до трьох...

ПРИБОРКАТИ КРОКОДИЛА

Багато пишу про те, що західний демократичний світ опинився немов у оповіданні про барона Мюнхгаузена: між рикаючим левом агресивних диктатур (росія, іран, кндр), які розпочали військову агресію, і огидним крокодилом популізму, який поглинає західні суспільства, спотворює представництво і кратно знижує ефективність і спроможність держави...

GAME OF CHICKEN / ГРА В БОЯГУЗА

Демонстративний запуск росіянами балістичного носія ядерної зброї по Україні (який явно не досяг сподіваної мети), повернення ядерної риторики у марення кремлівських безумців і свіжі залякування "вундер-булістикою", – викликають в памʼяті суспільствознавчі студії...

Закон сам себе не виконає

20 серпня 2024 року Верховна Рада України 265 голосами підтримала законопроект 8371 – суттю якого є заборона діяльності в Україні російської православної церкви...

Прості рішення

У популістів дуже популярне слово "просто". Бо легше навʼязувати популярні, хоч і нездійсненні варіанти. "Відняти й поділити." "Всіх, хто не згоден – в окопи"...

Не втратити жодного голосу

Про те, що вибори цього року будуть жорсткі і безкомпромісні, не сказав ще хіба що ледачий. І саме у зв'язку з таким характером виборів, опозиції необхідно проявити витримку, тверезий розрахунок і стратегічне мислення...