30 квітня 2024, 11:18

Прості рішення

У популістів дуже популярне слово "просто".

Бо легше навʼязувати популярні, хоч і нездійсненні варіанти.

"Відняти й поділити."

"Всіх, хто не згоден – в окопи".

"Думати про простих людей".

Недарма слово "просто" – таке поширене лексиконі нинішньої влади.

"Просто перестати стріляти", певне, увійде в підручники історії.

"Офіс простих рішень", у який було перетворено Національну раду реформ.

Список поповнюється...

... але в реальному житті все якраз непросто. Потребує ретельного аналізу переваг, недоліків і наслідків кожного кроку.

Деякі з рішень нащадкам видаватимуться "простими" – але їх "простота" пов'язана із природністю, відповідністю відповідей викликам і адекватністю рішень вимогам ситуації.

Знаходження таких рішень – мистецтво, що спирається на знання і досвід. І готовність поступитись поточним заради результату для країни.

Президентський же офіс 5-6 менеджерів ігнорує якраз такі рішення. "Прості" через адекватність вимогам.

Натомість витрачає ресурси країни на альтернативи, неефективні для всіх – крім самих авторів.

Прикладів безліч.

I. Дипломатія. Було б "просто" не відштовхувати Петра Порошенка, депутатів, експертів, митців (і не лише "95 квартал") – а залучити їхні спроможності і звʼязки для роботи з партнерами.

Координувати цю діяльність. Оперативно реагувати на зміни в ситуації і настроях у світі.

Зокрема і насамперед, запропонувати вихід із глухого кута (не) запрошення до НАТО. Досвід 2014-19 років показує, що в міжнародній політиці можна знайти відповідь практично на будь-яку проблему. Якщо шукати результат.

"Дипломатичний хаб" на якості і класі переламає дорогий, але одноманітний російський підхід.

Натомість у нас міністр каже, що "втомився битись головою об стінку".

Ну, так головою не битись, а думати треба.

Проте, політичні ревнощі обнулили цю можливість.

ІІ. Співпраця. "Просто" використати можливості, які готові надати сьогодні партнери, для побудови міцних і самопідтримуючих звʼязків. Зокрема, економічних та інвестиційних.

Насамперед, ідеться про використання угод про співпрацю в сфері безпеки, які в нас люблять називати "безпековими гарантіями". Гарантій там нема – але є можливості для якісної активізації співпраці.

У виробництві, спільних ініціативах, інтеграції.

Проте, мислення у владі одноденними піар-кліше зводить цю можливість до мінімальної корисної дії.

ІІІ. Управління. "Просто" створити уряд професіоналів, які не будуть залежні від хотілок і Банкової, і політиків.

Це і є Уряд національної єдності (та порятунку), про необхідність якого експерти говорять уже майже рік.

Сам факт його створення – позитивний сигнал для партнерів: показує європейську якість політичної культури і здатність до дорослих відповідальних рішень.

Проте, страх втратити контроль над ресурсо-бюджетними потоками перекрив цю можливість.

І ходять представники офісних менеджерів, удень з вогнем шукаючи на посади бажаючих серед "своїх".

IV. Кадри. "Просто" залучати найкращих, будувати інклюзивні форми роботи, втягуючи і політиків, і експертів.

Навчати масово управлінців і фахівців для переговорів з ЄС, які ось-ось розпочнуться – наслідуючи приклад наших західних сусідів, які перед переговорами про вступ до ЄС готували переговорників тисячами.

Саме це поставити мірилом освітньої реформи – а не економію коштів чи скорочення кількості університетів.

Проте, небажання втратити контроль за розстановкою кадрів – хай некомпетентних, але своїх – взагалі виштовхує це питання з порядку денного.

V. Енергетика. "Просто" спрямувати зусилля на побудову децентралізованих потужностей. Міні-ТЕЦ, сонячні панелі, теплонасоси, навіть геотермальні станції. Допомогти зібрати кошти. Залучити величезні міжнародні програми (ЄС, Світовий банк, ЄБРР тощо).

Проте, бажання пиляти мільярди платників податків і міжнародної допомоги переважило ці можливості.

VI. Виробництво. "Просто" відкликати всі перевіряючі структури від виробників, які працюють для фронту (від БПЛА до форми і харчування).

Спрямувати енергію перевіряючих на контроль ціни/якості при закупівлі за державний кошт – у взаємодії з громадськими організаціями і медіа.

Паралельно спростити технічні процедури передачі виробів і технологій на озброєння.

Проте, інстинкти захопити все прибуткове і викинути звідти чужих вбиває і цю можливість.

VII. Мобілізація. "Просто" кинути всі інформаційні ресурси в пропаганду рекрутинга. Спростування міфів.

Одночасно запровадити гнучке і швидке реагування на недоліки на службі.

Побудувати систему підготовки рекрутів.

Замінити абсурдності "Української паперової армії" сучасним діловодством, центром якого має бути забезпечення служби кожного військового...

Зрештою, визначити строк і умови звільнення зі служби – щоб кожен і кожна у війську розуміли свої перспективи.

Проте, звичка все робити через не призначені для цього частини тіла, страх і якась дивна недовіра до військових затягує втілення і цієї можливості...

Здавалося б, "так просто", що ще не ясно...

Але бракує ключового елементу. Лідерства. Чи, як у нас модно казати, "політичної волі".

"Простота" кожного з цих варіантів базується на тому, що вони спираються на обʼєктивні сильні сторони українського суспільства.

Але вимагає змін у пріоритетах, звичках і світосприйнятті влади. Для яких "просто"- це зручно для них.

Цим і диктуються їхні рішення. Які найчастіше виявляються хибними.

Зміни по всіх пунктах цілком можливі. Відповідно до Конституції, вони – в руках 230-240 народних депутатів, які могли б створити реальну робочу більшість для вирішення проблем України.

Але для того вони мають – "просто" – побачити очевидне.

Сторінка автора на ФБ:

https://www.facebook.com/rostyslav.pavlenko

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

АЛІ-БАБА І ПЕСЕЦЬ

Володимир Зеленський сказав у Франції, що вжитих антикорупційних заходів "недостатньо". Таки недостатньо. Вони поки не торкнулись "Алі-Баби"...

УНИКНУТИ ПАСТКИ

Чим нинішнє коло переговорів у складній фігурі Україна – рф – США – ЄС – інші _принципово_ відрізняється від попереднього, серпневого? Відмінність підкреслив віце-президент США JD Венс: "росіяни часто переоцінюють свої успіхи на полі бою, що ускладнює досягнення домовленостей"...

Серіал, який грає проти продюсерів

Адвокат Петра Порошенка Ілля Новіков назвав "санкції" проти пʼятого Президента "маркером" того, що відбувається в країні. Я пішов би далі: вони – це символ руху України в неправильному напрямку...

ЯК ГІТЛЕР

Часто говорять, що путін і його поплічники косплеять іншого московського людожера – сталіна. Однак з 2014 не бракує доказів, що у діях путіна проглядають паралелі з гітлером...

Висновки по літній кампанії

Тої випадок, коли розвивається "інерційний сценарій". 1. Рашистам, з одного боку, не вдалося реалізувати проголошені і розпіарені амбітні цілі "лєтнєго наступлєнія"...

ТЕРОР НА ТЛІ НЕСПРОМОЖНОСТІ

Чим більше деталей убивства Андрія Парубія стають відомі, тим чіткіше вимальовуються висновки. І вони волають про необхідність змін. 1. Ще раз підтверджено, що росія – держава-терорист...