З Нового Року введені в дію нові антикорупційні правила
З 1 січня 2012 року набрали чинності ще дві статті закону "Про засади запобігання і протидії корупції". Закон врахував міжнародні рекомендації, у тому числі від групи країн GRECO, і посилив вимоги до фінансового контролю.
Стаття 11 передбачає проведення спеціальної перевірки претендентів на широке коло посад в державній службі, а також органах внутрішніх справ, прокуратури, митної та податкової служби тощо. Раніше подібна перевірка проводилася щодо значно меншої кількості посад. Перевірці підлягатимуть дані щодо судимостей, відомостей про доходи, наявності корпоративних прав, дипломів про освіту. Наше законодавство рухається в напрямку все більш чіткого визначення кваліфікації та професійних вимог до кожної з посад. Відповідно, зростає ризик появи фальшивих дипломів, приховування доходів чи адмінстягнень за минулі корупційні дії. Закон прямо забороняє призначення на посади осіб, щодо яких спецперевірка виявить недостовірність поданої кандидатом стосовно себе інформації. Наразі відповідальні органи опрацьовують технологічні деталі, проте вже зараз всі можливі призначенці повинні більш ретельно вивчити своє минуле.
Стаття 12 вводить новий формат декларації про доходи для тих же широких категорій осіб. Тепер потрібно буде вказувати суми витрат на придбання чи оренду дорогого майна у звітному році. Відповідно, посадова особа не зможе заявляти, що мешкає в триповерховому замку і скривати суму оренди. Так само, ціна покупки повинна буде оприлюднена щодо нових квартир, машин, яхт, які будуть з'являтися в декларації.
Звичайно, багато хто з посадовців оформляє власність на підставних осіб: більш заможні – на спеціально створені офшорки з управління активами, менш просунуті – на відданих помічників та охоронців. Проте, досвід новітньої України показав ризикованість таких схем. За непередбачуваних обставин смерті чи арешту реального власника їхні родини та нащадки стикалися із делікатними проблемами, які в силу зрозумілих причин не розголошувалися. "Довірені" номінальні власники багатства припиняли відповідати на дзвінки, винаходили свої версії спільного володіння майном, а коханки навіть заявляли свої повні права на записані на них активи. Непросте життя українського "бізнесмена у владі" постійно ускладнюється.
Крім того, та ж стаття 12 зобов'язує публікувати декларації досить широку категорію керівників – від Президента та нардепів до всіх міністрів, керівників ЦОВ і їхніх заступників, членів колегіальних органів державної влади, голів місцевих рад, мерів і їхніх заступників. За новими правилами, високопосадовцям майже неможливо буде уникнути публічності у доходах та витратах.
Законодавство поки не дає прямої відповіді щодо юридичних механізмів реагування на неадекватність витрат на luxury до досить скромних державних зарплат, які офіційно отримують навіть високі посадовці. Проте, є "жива" публічна політика та вільний Інтернет. Відтак, можна очікувати на нові цікаві відкриття з приватного життя публічних людей, та в перспективі – на вдосконалені технології контролю та юридичної відповідальності за "подвійну бухгалтерію" порушників-посадовців.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.