Україна без проблем зможе виконати виборчі пункти "списку Фюле".
Питання парламентських виборів фігурують у всіх варіантах списків вимог Єврокомісії до України. Як правило, зараз обговорюється дві групи питань: завершити формування повного складу парламенту і поліпшити виборче законодавство.
Що стосується виборів у п'яти округах, то тут все рухається до чергової перемоги влади над "кошенятами". Спроби опозиції призначити повторні вибори на ранню осінь не вдалися, тепер основною версією є проведення голосування 22-ого або навіть 29-ого грудня. Це гарантує проведення підрахунку в тіні новорічних приготувань та у парах вітальних тостів. Європа та США з 22-ого грудня пропадають на різдвяні канікули, і тому західні спостерігачі не зможуть прислати в Україну представницькі делегації, і навіть у західних посольствах на свята залишаться чергувати лише "штрафники". Так само важко буде для переможених організувати реакцію західних спікерів у разі реальних чи уявних порушень. Вітчизняні та міжнародні медіа відпускають політичних журналістів на святкування чи на лижі, а першими новинами ідуть висота ялинки у Ватикані та суми витраченого на новорічний шопінг.
Згідно до чинного законодавства провести якісь там повторні вибори неможливо, бо неможливо не порахувати голоси на виборах чергових. Тому необхідно прийняти новий "разовий" закон, який і дозволить оголосити нові вибори у визначених округах. Те, що таких округів може бути вже не п'ять а сім чи навіть більше – на жаль, навряд чи стане предметом реакції з боку європейських партнерів. Верховна Рада цілком може прийняти такий закон у вересні, внести зміни до державного бюджету і оголосити дату виборів. В такому разі під час підбиття проміжних результатів підготовки української сторони до підписання Угоди про Асоціацію станом на кінець вересня можна буде поставити примітку "у стадії виконання" напроти пункту про довибори.
У чинному проекті "разового" закону чомусь відсутні зміни, які би унеможливили повторення технологій зриву виборів, задіяних у листопаді 2012. Тобто, можна очікувати що у темні новорічні ночі якісь "пацюки" знову пошкодять пакети з бюлетенями, спеціально уповноважені люди візьмуться наводити лад в мішках, і раптом виявлять сотні зіпсованих бюлетенів замість голосів за немилих кандидатів. Проте все це буде вже після Вільнюсу...
Другий блок виборчих питань – покращення виборчого законодавства з урахуванням рекомендацій місії спостереження ОБСЄ/БДІПЛ. Зрозуміло, що до листопада Україна вже не прийме Виборчий кодекс і навіть новий Закон про парламентські вибори. Для досягнення потрібного рівня індикатора в оціночній матриці необхідно зробити символічні танці та кроки, як правило в таких випадках створюють комісію та посилають сигнал. Після досягнення галочки сигнал можна спотворити, а комісію послати, проте у вересні-жовтні все буде красиво.
Знову буде активізовано меседж про готовність розробити Виборчий Кодекс – річ цілком потрібну і корисну, із загальною стандартизованою частиною, єдиною для всіх виборів, а також специфічними блоками для регуляції основних видів виборів і референдумів.
Проблема фінансування виборів на жаль не може бути вирішена в сучасних умовах. Жорсткий контроль за виборчими фондами приведе до тиску на опозиційних кандидатів (Навальний це чудово ілюструє), тому нинішня ліберальна модель має бути залишена навіть у випадку прийняття Кодексу. У країні з тіньовою економікою не може бути виборів за виключно "білими" схемами.
Те ж стосується збалансованості у висвітленні виборів основними ЗМІ. Телебізнес залишається політично залежним, і тому лише вільний Інтернет може дати доступ виборцю до всіх позитивів і негативів у програмах і минулому кожного кандидата.
В той же час, досить легко можуть бути прийняті рекомендації щодо удосконалення розгляду виборчих спорів, реєстрації мажоритарних кандидатів у ОВК чи зменшення чисельності дільничних виборчих комісій.
Загалом же виборчі питання не стануть перепоною у підписанні омріяної Угоди. Є явна зацікавленість європейського "жениха", і "наречена" чепуриться перед офіційним сватанням як тільки може. Як і в усіх інших планах підготовки, в більшості пунктів оціночної матриці буде стояти фраза "знаходиться в стадії реалізації" або "виконано частково". І тому трактувати цю склянку як напівпусту чи напівпорожню будуть виключно за політичними мотивами. Для впевненості в підписанні держава має зробити символічні кроки в напрямку вирішення "питання Тимошенко", і це може бути хоча би тимчасове вивезення ув'язненої на обстеження до Німеччини, причому зі скромним конвоєм. В той же час на осінь ми можемо очікувати активізації всіх законсервованих агентів впливу Митного Союзу. І тоді ми побачимо інші символічні події – нові синці на тілі Тимошенко, розгон гей-параду чи провал останнього європакету в парламенті. Або навіть Сноуден знайде в своїх валізах записи того, як українські керівники характеризують деяких європейських політиків у приватних розмовах.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.