25 січня 2014, 17:09

Мирні варіанти ще є – хоча вже не ідеальні.

Після припинення консультацій кожна із сторін конфлікту перегруповує сили та збирає нові козирі. Влада зробила кадрові перестановки, мобілізує нардепів, стягує техніку, моделює надзвичайний стан. Комбатанти захоплюють обладміністрації та укріплюють барикади. Чи є шанс на повну перемогу однієї із сторін? Теоретично так, проте великою кров'ю. А переможена сторона після спроб реваншу проведе локальні референдуми, доб'ється відділення кількох областей і створення нової квазідержави типу Косово чи Придністровя. Закордон (відповідно, той чи інакший) допоможе. В такому анклаві провідними галузями економіки стануть наркотранзит та контрабанда, хоча для локальних вождів заробітку хватить.

Після пролитої крові та при незагоєних ранах важко вірити в переговори та компроміс, проте вони можливі на будь-якому етапі, лише чим більше крові – тим важче потім повертатися до переговорів. Однак якщо поставити пріоритетом громадянський мир і життя людей – можна вирішити майже всі ті ж завдання, проте не за тиждень боїв, але за півроку політичної діяльності.

Тактичні завдання – життя і свобода для учасників протистояння та для нормальних громадян. Відповідно, Верховна Рада має негайно відмінити прийняті 16 січня закони. Інакше ці закони можна буде застосувати будь-коли. Для прикладу, колишній нардеп І.Марков сидить формально за епізод 7-річної давності. Проект закону про безумовне скасування пакету сумнівних законів офіційно зареєстровано в парламенті за N4007. Символічно, що автори – дев'ять позафракційних депутатів, які в шумі і гамі 16 січня відмовились голосувати руками. Виступ І.Єремеєва на той сесії був достатньо сміливим кроком. Вже після сесії він заявив, що позафракційні ніколи не будуть брати участь у голосуванні в неконституційний спосіб. Якщо разом з позафракційними вся опозиція та ще хоча б кілька десятків регіоналів підтримає скасування (а після заяви СКМ це вже реально) – законопроект буде підтримано.

Наступне – амністія тим хто брав участь у зіткненнях за час формальної дії законів і звільнення всіх ув'язнених. Створення реальної слідчої комісії для вивчення всіх подій і встановлення організаторів. Карати можна лише відвертих кримінальних злочинців чи організаторів злочинів як з однієї, так і з іншої сторони.

Гарантією припинення силових дій може стати лише спільна публічна заява лідерів Майдану та Президента України. Ну, можна ще привезти іноземних посередників, проте останнім часом від них небагато що залежало.

Наступне – системна реформа влади. Політико-правові алгоритми повернення до Конституції зразка 2004 року існують, і процес може стартувати уже негайно. Оскільки всі жаліються на надмірні повноваження Президента – там вони обмежуються на користь парламенту. Оголошуються дострокові вибори Верховної Ради під нові повноваження. На дострокові президентські вибори влада сьогодні не погодиться, розклад по країні зараз не той. Формується новий уряд. Нового Президента обиратимуть уже під менші повноваження.

Дані кроки не вирішать усіх проблем, проте дають шанс на рух уперед. Альтернатива – багаторічний громадянських конфлікт, де програють усі.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Гарантії безпеки для України – НАТО, ЄС, двосторонні та регіональні союзи

Україна потребує військової допомоги та гарантій безпеки з боку країн-союзників для стримування Російської Федерації в цій війні на після її закінчення...

Чи вдасться повернути біженців до України і розвинути зв'язки з "новою діаспорою"?

Питання біженців з України у країнах Заходу залишається актуальним від початку повномасштабного вторгнення РФ 2022 року. Масштабне переселення з території України мільйонів людей створює стратегічні проблеми соціального, економічного, демографічного характеру для майбутнього нашої держави, що обумовлює формування політичного дискурсу повернення Українців на батьківщину, який зараз стає все більш популярним...

Гарантії безпеки та країна-фортеця

Навколо Києва посилено будуються фортифікації, це візуально помітно при подорожах особливо у північному напрямку. Робота проводиться масштабна і капітальна, з використанням важкої будівельної техніки, великої кількості бетону та металу...

Безпека, євроінтеграція і відновлення – виклики для аналітичних центрів

Українська держава перебуває на етапі масштабних трансформацій. Повномасштабна війна змінила пріоритети суспільства, висунула нові вимоги до економіки та до державного управління...

Мир в Україні стане основою для післявоєнної архітектури безпеки в регіоні.

Посол Великобританії в НАТО Девід Куоррі заявив, що Україні не варто сподіватися на суттєвий прогрес у питанні членства на саміті НАТО у Вашингтоні...

Оборонні закупівлі мають стати прозорими і ефективними

Під час війни ставлення суспільства до можливої корупції ще більш жорстке, особливо прискіплива увага – до закупівель у сфері оборони. Скандальні журналістські розслідування привели до значного резонансу, кримінальних проваджень та кадрових рішень...