Чи зможе іноземець керувати Антикорупційним бюро?
14 січня набуває чинності закон "Про Національне антикорупційне бюро". Почнеться формування власне цього правоохоронного органу та конкурсний відбір на посаду його директора. Після призначення іноземців до складу українського Уряду прозвучали ініціативи щодо залучення на посаду керівника Бюро так само іноземного фахівця.
У чинній редакції закону існує пряма заборона наймати навіть на рядові посади у Бюро осіб, які мають громадянство іншої держави (стаття 13, п.1). Директором же взагалі може бути лише громадянин України (стаття 6 п. 2). Звичайно, можна надати в терміновому порядку громадянство України іноземцю, проте тут існує серйозна відмінність від призначення на посаду міністра. Згідно закону, однією з гарантій незалежності Національного бюро є особливий порядок конкурсного відбору його Директора. Кандидатуру буде відбирати спеціальна конкурсна комісія, яка допустить до участі у конкурсі лише громадян України. Тобто, потенційний іноземний претендент повинен отримати українське громадянство ДО участі у конкурсі, і відповідно без гарантій перемоги у конкурсі.
Відповідно, перше питання для обговорення – чи варто докорінним чином змінювати механізм відбору директора задля спрощення шляху до посади саме для іноземних кандидатів?
Більш серйозне питання – про роль і причини залучення іноземних менеджерів на керівні посади в державних органах. Зрозуміло, що головна причина їх запрошення – не високий фаховий рівень та досвід реформ. Фахівців високого рівня достатньо і серед володарів лише українських паспортів. Потрібно признатися, що головна причина – це корупційні пріоритети в роботі багатьох "домашніх" міністрів незалежно від партійних квот. Призначення іноземців – це крик душі та однозначне прохання кредиторів.
Ще до початку конкурсного відбору на посаду директора Національного Бюро в професійному середовищі обговорюються потенційні кандидатури. Серед почутих прізвищ – як правило, творці та керівники системної корупції в Україні. Мабуть, саме тому виникає питання залучення варяга.
Проте посада Директора Бюро – має виключно важливо політичне значення. Адже Бюро буде здійснювати оперативно-розшукові та слідчі заходи щодо корупційних дій найвищих посадових осіб держави. Директор Бюро матиме такі ж важелі тіньового впливу на всю політичну і державну еліту, як і Президент України, а можливо – навіть більш сильні. Якщо на цю посаду буде залучений іноземець – він прийде із специфічного професійного середовища. В якому, незалежно від країни, "колишніх" не буває. Чи реально застерегти ризики іноземних впливів, і чи впливи співпадатимуть із національними інтересами України?
Подібні питання потрібно обговорити в суспільстві та всередині правлячої коаліції ДО появи відповідних законопроектів. Ціна помилки може бути завеликою.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.