16 червня 2015, 12:02

В четвер ще є шанс прийняти закон про місцеві вибори.

Дискусія щодо варіантів виборчого закону про місцеві вибори буде вирішена голосуванням у сесійному залі в четвер 18 червня. Проте попередній підрахунок наявних голосів не дає гарантії прийняття жодного з проектів за основу. Знайдено політичний консенсус щодо скорочення чисельності депутатів, обмежень у використанні прямої реклами, прав переселенців та особливостей виборів на Донбасі. Навіть пропозиція про обмеження кількості чоловіків у складі рад може бути підтримана.

Головна дискусія триває щодо типу виборчої системи. Законопроект 2831-2 втратив значну кількість прихильників через те, що він базується на мажоритарних виборах у абсолютній більшості рад. Щодо мажоритарки в селах – немає заперечень ні в кого. Проте мажоритарка, хоч і багатомандатна, у більше ніж 600 райрад, відповідну кількість районних центрів, та всі міста із кількістю виборців до 90 тисяч – залишає проблему підкупу та адмінресурсу.

Колеги пропонують "польську" модель відкритих списків як експеримент для 22 облрад та міст 90 тис+. На жаль, для великих за чисельністю рад саме польська модель є неефективною і перетворюється у фактично закриті списки. Приклад: 80 мандатів у раді, середня партія набирає 10 відсотків, що дає з бонусом 10 мандатів. Партія висунула 30 кандидатів у порядку свого рейтингу, і виборці в області чи місті можуть знати реально 3-5 місцевих партійних кандидатів, яких і так включать у верхню частину списку. Відповідно, саме вони і зберуть усі преференції виборців – усі номерні голосування "за кандидата". В результаті рішення по персоналіях кандидатів, які стануть депутатами, приймає не виборець, а партійна конференція. Польська модель є ефективною при розіграші 10-15 мандатів, тоді включається реальна внутрішньопартійна конкуренція сильних кандидатів.

На відміну, "німецька" модель проекту 2831-3 рішення щодо того, які саме персоналії кандидатів стануть депутатами, залишає в руках виборців. Кожен із прикріплених до округів кандидатів повинен провести масу зустрічей із виборцями, і лише таким чином додати до партійного рейтингу свою особисту впізнаваність. Лише голоси виборців, які автоматом враховує тервиборчком, визначають прізвища кандидатів, що отримають мандати. Звичайно, і німецька модель не є ідеальною, проте головний критерій оцінки, чиї списки відкритіші – ким приймається рішення: партійною конференцією чи виборцями.

На сьогодні підрахунок потенційних голосів показує, що реальний вибір у четвер стоятиме між прийняттям 2831-3 за основу і провалом виборчої реформи.

2831-2 міг стати основою в разі відмови від корупційної мажоритарки, і запровадженням нехай тієї ж польської моделі для райрад і міст 20 тис +, проте пропозиція не пройшла.

Часу для вибору небагато. Коаліційна угода прямо говорить про пропорційні вибори з відкритими списками до ВСІХ рад, окрім сільських і селищних. При підготовці до другого читання в швидкому темпі до взятого за базу проекту будуть включені всі кращі ідеї відхилених проектів, які покращать фінальний закон і зроблять його оптимальним для розуміння виборцями і членами комісій.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Гарантії безпеки для України – НАТО, ЄС, двосторонні та регіональні союзи

Україна потребує військової допомоги та гарантій безпеки з боку країн-союзників для стримування Російської Федерації в цій війні на після її закінчення...

Чи вдасться повернути біженців до України і розвинути зв'язки з "новою діаспорою"?

Питання біженців з України у країнах Заходу залишається актуальним від початку повномасштабного вторгнення РФ 2022 року. Масштабне переселення з території України мільйонів людей створює стратегічні проблеми соціального, економічного, демографічного характеру для майбутнього нашої держави, що обумовлює формування політичного дискурсу повернення Українців на батьківщину, який зараз стає все більш популярним...

Гарантії безпеки та країна-фортеця

Навколо Києва посилено будуються фортифікації, це візуально помітно при подорожах особливо у північному напрямку. Робота проводиться масштабна і капітальна, з використанням важкої будівельної техніки, великої кількості бетону та металу...

Безпека, євроінтеграція і відновлення – виклики для аналітичних центрів

Українська держава перебуває на етапі масштабних трансформацій. Повномасштабна війна змінила пріоритети суспільства, висунула нові вимоги до економіки та до державного управління...

Мир в Україні стане основою для післявоєнної архітектури безпеки в регіоні.

Посол Великобританії в НАТО Девід Куоррі заявив, що Україні не варто сподіватися на суттєвий прогрес у питанні членства на саміті НАТО у Вашингтоні...

Оборонні закупівлі мають стати прозорими і ефективними

Під час війни ставлення суспільства до можливої корупції ще більш жорстке, особливо прискіплива увага – до закупівель у сфері оборони. Скандальні журналістські розслідування привели до значного резонансу, кримінальних проваджень та кадрових рішень...