В четвер ще є шанс прийняти закон про місцеві вибори.
Дискусія щодо варіантів виборчого закону про місцеві вибори буде вирішена голосуванням у сесійному залі в четвер 18 червня. Проте попередній підрахунок наявних голосів не дає гарантії прийняття жодного з проектів за основу. Знайдено політичний консенсус щодо скорочення чисельності депутатів, обмежень у використанні прямої реклами, прав переселенців та особливостей виборів на Донбасі. Навіть пропозиція про обмеження кількості чоловіків у складі рад може бути підтримана.
Головна дискусія триває щодо типу виборчої системи. Законопроект 2831-2 втратив значну кількість прихильників через те, що він базується на мажоритарних виборах у абсолютній більшості рад. Щодо мажоритарки в селах – немає заперечень ні в кого. Проте мажоритарка, хоч і багатомандатна, у більше ніж 600 райрад, відповідну кількість районних центрів, та всі міста із кількістю виборців до 90 тисяч – залишає проблему підкупу та адмінресурсу.
Колеги пропонують "польську" модель відкритих списків як експеримент для 22 облрад та міст 90 тис+. На жаль, для великих за чисельністю рад саме польська модель є неефективною і перетворюється у фактично закриті списки. Приклад: 80 мандатів у раді, середня партія набирає 10 відсотків, що дає з бонусом 10 мандатів. Партія висунула 30 кандидатів у порядку свого рейтингу, і виборці в області чи місті можуть знати реально 3-5 місцевих партійних кандидатів, яких і так включать у верхню частину списку. Відповідно, саме вони і зберуть усі преференції виборців – усі номерні голосування "за кандидата". В результаті рішення по персоналіях кандидатів, які стануть депутатами, приймає не виборець, а партійна конференція. Польська модель є ефективною при розіграші 10-15 мандатів, тоді включається реальна внутрішньопартійна конкуренція сильних кандидатів.
На відміну, "німецька" модель проекту 2831-3 рішення щодо того, які саме персоналії кандидатів стануть депутатами, залишає в руках виборців. Кожен із прикріплених до округів кандидатів повинен провести масу зустрічей із виборцями, і лише таким чином додати до партійного рейтингу свою особисту впізнаваність. Лише голоси виборців, які автоматом враховує тервиборчком, визначають прізвища кандидатів, що отримають мандати. Звичайно, і німецька модель не є ідеальною, проте головний критерій оцінки, чиї списки відкритіші – ким приймається рішення: партійною конференцією чи виборцями.
На сьогодні підрахунок потенційних голосів показує, що реальний вибір у четвер стоятиме між прийняттям 2831-3 за основу і провалом виборчої реформи.
2831-2 міг стати основою в разі відмови від корупційної мажоритарки, і запровадженням нехай тієї ж польської моделі для райрад і міст 20 тис +, проте пропозиція не пройшла.
Часу для вибору небагато. Коаліційна угода прямо говорить про пропорційні вибори з відкритими списками до ВСІХ рад, окрім сільських і селищних. При підготовці до другого читання в швидкому темпі до взятого за базу проекту будуть включені всі кращі ідеї відхилених проектів, які покращать фінальний закон і зроблять його оптимальним для розуміння виборцями і членами комісій.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.