Глобальні проблеми локальних виборів.
Новий закон про місцеві вибори не вирішить усіх політичних і суспільних проблем. В часи зовнішньої агресії вибори не можуть бути простими, проте на частину викликів можна дати відповіді ще зараз, і цим мінімізувати ризики. Найбільша проблема – проведення виборів на Сході. Інтенсифікація зустрічей у Мінську може привести до того, що бойовики перенесуть свої псевдовибори на 25 жовтня, і навіть наблизять виборчі процедури до українського закону. Таким чином, вони оголосять про виконання мінських домовленостей зі своєї сторони, і ряд західних політиків визнає цей пункт виконаним. Непрямі сигнали від ЦВК і АП свідчать про ризик визнання донбаських виборів методом "мовчазної згоди" і з боку цих інституцій. Верховна Рада повинна дати однозначну відповідь на це питання ухваленням спеціального закону про неможливість проведення виборів на окупованих територіях.
Проблемними у політичному плані можуть стати і вибори на звільнених територіях по лінії зіткнення. Умовно кажучи, на жаль, у багатьох новобраних радах створяться більшості не проукраїнського спрямування. Особи, які були ініціаторами сепаратистських рухів, мають повне право бути обраними, і зараз вони отримають організаційну та фінансову підтримку з боку держави-агресора. Після виборів виникне ризик прийняття неадекватних рішень аж до умовного приєднання окремих населених пунктів до ДНР. Дискутувати, хто недопрацював – центральна влада, Мінінформ чи весь список голів ОДА і військово-цивільних адміністрацій – вже пізно. Для усунення ризиків вибори на всій території Донецької і Луганської області потрібно переносити, проект відповідної постанови N2451а зареєстрований депутатами Радикальної партії, даний варіант рішення поділяють керівники військово-цивільних адміністрацій та ряд громадських активістів. Взагалі, вирішення питання виборів на обох частинах Донбасу стане індикатором того, який шлях обере політичне керівництво країни для роботи з Донбасом. І чи цей шлях буде підтриманий більшістю суспільства.
Підготовка до виборів проявила повтор старої тенденції: оскільки право висувати кандидатів у більшість рад належить партіям, окремі місцеві фінансові групи висувають своїх представників виключно в окремих регіонах від маловідомих партій. Результати виборів будуть строкатими, проте в умовах зовнішніх загроз це створює додаткові проблеми. У деяких регіонах України тисячі громадян України отримали нелегально паспорти інших держав, і у своїх політичних уподобаннях орієнтуються на інтереси тих країн. Контакти із закордонними центрами встановили і місцеві "еліти", і тепер розраховують на підтримку своїх потенційно сепаратистських псевдопартій. Загрозливі тенденції спостерігаються в Південній Бесарабії, Буковині, Закарпатті. Легальних шляхів обмежити виборчі права володарів других паспортів неможливо. Хоча, багато з них проявили себе, відмовляючись від військової мобілізації. Проте є правова можливість обмежити участь у виборах локальних партій, які працюють лише в обмеженому географічному регіоні. Під час підготовки закону про місцеві вибори цю норму вирішили відкласти, проте події липня-серпня знову підтверджують її актуальність. Інакше можемо отримати закладені політичні міни, які чекатимуть ескалації ситуації на Донбасі чи в Києві, щоб спалахнути несподіваними рішеннями.
Згідно джентльменських домовленостей фракцій, до старту виборчої кампанії буде прийнято закон про заборону політичної реклами. Відповідний законопроект N2474а внесений О.Березюком, О.Ляшком та Є.Соболєвим, його повинен оперативно розглянути комітет з питань правової політики та правосуддя, закон можна проголосувати вже на позачерговому пленарному засіданні в кінці серпня. Питання заборони політичної реклами важливе не лише для цих місцевих виборів. Вплив грошей на виборчу кампанію залишається занадто сильним – доказано 205-им округом. І так само в Чернігові було помітно, що якщо просто додати політичним партіям бюджетних грошей, навряд чи це зупинить бажання окремих кандидатів роздавати гроші і гречку виборцям. Тому потрібен комплексний підхід, і заборона прямої реклами – якраз один із його компонентів. Законопроект про державне фінансування політичних партій до речі буде суттєво доопрацьований у профільному комітеті, до нього подано сотні поправок.
Ну і звичайно для проведення легітимних виборів потрібна швидка і організована кампанія по навчанню членів виборчих комісій новим процедурам, і тут ЦВК повинна об'єднати свої зусилля із профільними громадськими організаціями та суб'єктами виборів.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.