24 липня 2016, 14:07

Етичні стандарти і ефективність роботи парламенту.

У місії Європарламенту по реформуванню нашої Ради – нова фішка: для збільшення ефективності роботи депутатів потрібно розробити етичний кодекс. В принципі правильно. Більше того, в присутності шановного Пета Кокса наші депутати проводять джентельменські дискусії щодо високих моральних стандартів і тонкощів парламентського етикету. Але, як тільки іноземна делегація покидає Україну – знову наші обранці починають обзивати один одного ідеоматичними виразами, обливати гуано в ЗМІ, штовхатися та придумувати всіляки кидки та розводки.

Очевидно, що головні причини деградації парламенту – все-таки відсутність коаліції, і відповідно рецидив кнопкодавства, договорняки з олігархами за голоси та бескінечне відкладання серйозних питань "на потім". Запропоновані місією Кокса 52 рекомендації щодо реформи Регламенту були затверджені Постановою Ради ще 17 березня, поставлена велика галочка, і далі процес поки не іде. Поліпшення етичних стандартів – це ще один елемент, який може покращити ефективність роботи Ради. Оскільки робота парламенту достатньо прозора, проблеми очевидні.

Мабуть, перша етична проблема – все більш системне ігнорування чинного Регламенту правлячою більшістю і керівництвом ВРУ. Питання не лише в кнопкодавстві і багатократних голосуваннях за те саме питання "бо кнопкодави не встигли натиснути по 5 кнопок". Тотально порушується процедура внесення і розгляду законопроектів. Все частіше, суттєві закони вносяться до Ради за день до голосування, приймаються одразу і в цілому, без можливості внесення альтернативних законопроектів, без достатнього часу на вивчення, на обговорення в комітетах, без висновків науково-експертного управління, без консультацій з громадськістю і експертами. Причини дві – загальний бардак в державному менеджменті та спроби протягнути лобістсько-корупційні норми. В результаті, страждає якість ухвалених рішень, постійною практикою стало голосування за виправлення помилок у нашвидкуруч ухвалених законах.

Україна потребує налагодження цивілізованого діалогу між владою і опозицією. Тим більше, що суспільна підтримка опозиційних партій зараз в кілька разів вища за підтримку владних. Демократична опозиція повинна мати свої чітко окреслені і захищені права, перш за все це стосується внесення альтернативних законопроектів та реалізації контрольної функції парламенту. Пора уже приймати закон про ТСК, а не створювати все нові робочі групи по його обговоренню. Тимчасові слідчі комісії – це інструмент контролю парламентської опозиції за діями влади і уряду. Публічні дебати уряду і лідерів опозиції – те, що потрібно українському парламенту і те, що зробить роботу уряду більш ефективною. Поки що ж комунікація влади і опозиції залишається на рівні "хто перший заблокує трибуну".

Конфлікт інтересів має бути врегульований в регламенті та етичному кодексі. З одного боку, логічно, що кожен депутат працює в тому комітеті, в предметі відання якого він розбирається і має досвід роботи. З іншого боку, пора провести лінію розмежування між експертизою і лобізмом конкретних компаній чи галузей. Якщо після поїздки на гарний джазовий фестиваль депутати і урядовці приймають рішення на користь головного спонсора фестивалю – чи є тут конфлікт інтересів, чи може навіть ознаки корупції? Якщо депутат Х тричі на рік відвідує красиву країну з гарною кухнею, за рахунок приймаючої сторони, відрядження і звіти про роботу не оформляються, а потім цей депутат чітко відстоює комерційні інтереси компанії з цієї країни – це захист інвесторів взагалі, конфлікт інтересів чи вже підозра про щось більше? Якщо народний депутат, член комітету з питань освіти, екстерном захищає кандидатську чи докторську дисертацію, чи є це дивним і неприродним? Національне агенство по запобіганню корупції тиждень тому затвердило методичні рекомендації щодо запобігання конфлікту інтересів на державній службі. Проте, специфіка роботи депутатів парламенту буде опрацьована окремо.

Відповідність способу життя задекларованим доходам – тема постійних репортажів у таблоїдах та регулярних скандалів. НАБУ відкрила перше провадження щодо незаконного збагачення, цей кейс стане провальним або показовим. Питання гостре і для народних депутатів, які мають бути зразком для виборців. До прикладу, юридично більша частина експонатів автовиставки під Верховною Радою – юридична власність водіїв депутатів. Вартість наручних годинників депутатів не менша, ніж годинників прокурорів, які звинувачують тих депутатів. У громадській думці саме депутат став синонімом корупціонера, хоча насправді це не так. Корупція гніздиться в уряді та на держпідприємствах, просто в окремих схемах задіяні депутати. І посилатися на недоторканість депутатів як головну причину саботажу антикорупційних розслідувань – брехня. Всі головні фігуранти, виконавці, підписанти – не мають ніякого імунітету. Схеми можна і потрібно ламати, саджати корупціонерів, і тоді вони дадуть свідчення і проти задіяних депутатів.

До цього часу немає повної ясності щодо обмеження по вартості подарунків. Коли очільник ДФС розіслав на 8 березня французькі духи жінкам-депутатам, реакція деяких була спонтанною і емоційною, як виявилося, правильної відповіді для подібних ситуацій не вироблено.

Маємо серпень для неофіційних обговорень і аналізу. З вересня планується поновлення організованої дискусії між лідерами фракцій, Головою ВР за модерації поважних міжнародних посередників. І в будь-яком у разі краще обговорювати тонкощі етичної поведінки в парламенті, ніж перестукуватися між камерами при диктатурі.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Гарантії безпеки для України – НАТО, ЄС, двосторонні та регіональні союзи

Україна потребує військової допомоги та гарантій безпеки з боку країн-союзників для стримування Російської Федерації в цій війні на після її закінчення...

Чи вдасться повернути біженців до України і розвинути зв'язки з "новою діаспорою"?

Питання біженців з України у країнах Заходу залишається актуальним від початку повномасштабного вторгнення РФ 2022 року. Масштабне переселення з території України мільйонів людей створює стратегічні проблеми соціального, економічного, демографічного характеру для майбутнього нашої держави, що обумовлює формування політичного дискурсу повернення Українців на батьківщину, який зараз стає все більш популярним...

Гарантії безпеки та країна-фортеця

Навколо Києва посилено будуються фортифікації, це візуально помітно при подорожах особливо у північному напрямку. Робота проводиться масштабна і капітальна, з використанням важкої будівельної техніки, великої кількості бетону та металу...

Безпека, євроінтеграція і відновлення – виклики для аналітичних центрів

Українська держава перебуває на етапі масштабних трансформацій. Повномасштабна війна змінила пріоритети суспільства, висунула нові вимоги до економіки та до державного управління...

Мир в Україні стане основою для післявоєнної архітектури безпеки в регіоні.

Посол Великобританії в НАТО Девід Куоррі заявив, що Україні не варто сподіватися на суттєвий прогрес у питанні членства на саміті НАТО у Вашингтоні...

Оборонні закупівлі мають стати прозорими і ефективними

Під час війни ставлення суспільства до можливої корупції ще більш жорстке, особливо прискіплива увага – до закупівель у сфері оборони. Скандальні журналістські розслідування привели до значного резонансу, кримінальних проваджень та кадрових рішень...