Реформа НАЗК повинна забезпечити перевірку декларацій всіх посадовців, а не лише опонентів влади.
Вчора Мінюст презентував пропозицій щодо реформи НАЗК. Більшість із них є відповіддю на ті проблеми, які виникли протягом року роботи:
1. Запроваджується принцип одноосібного керівництва та персональної відповідальності керівника. Тобто, управлінські рішення поточного менеджменту прийматиме Голова і за них відповідатиме. Колегіальні рішення прийматимуться з питань створення нормативної бази та роз'яснень із застосування законодавства, порушення вимог антикорупційного закону.
2. Керівник Агентства та його заступники стануть державними службовцями категорії "А" з усіма діючими обмеженнями для всіх топ-чиновників. Зараз є конфлікт норм у різних законах.
3. Обмежать розмір можливих премій. Премії в 200 тис. при розвалі роботи дійсно виглядають нелогічно.
4. Тих 3 тисячі держслужбовців, які не змогли подати декларації у 2017 до 1 квітня, не будуть штрафувати за умови подання декларацій до 1 травня.
В той же час, Агентство стає залежним від Кабміну, і ці положення ми ще будемо дискутувати:
1. Безмежно зростає роль прем'єр-міністра у призначенні складу НАЗК. Конкурсна комісія передає прем'єру всіх кандидатів, хто набрав 5 і більше голосів на рейтинговому голосуванні, прем'єр вибирає із них 1 на посаду Голови НАЗК і 4 на посади уповноважених, Кабмін затверджує.
2. Кабмін також може припинити повноваження НАЗК на основі негативного звіту аудиту і проводити кадрові чистки при скаргах голови НАЗК і 4 уповноважених один на одного.
3. Щорічний звіт Національного агентства теж пропонується заслуховувати на засіданні Кабінету Міністрів України.
Для забезпечення безперебійної роботи реєстру в тижневий термін після прийняття закону Кабмін призначає тимчасового адміністратора на термін до 4 місяців, за цей час проводиться новий конкурс і обирають новий склад НАЗК. Чиї декларації будуть перевіряти за цей час – також питання цікаве, особливо з огляду на вірогідність дострокових виборів у цей період.
Саме відбір тих декларацій, по яких в першу чергу пройде повна перевірка, і по яких справи можуть бути передані в НАБУ, є найбільшою інтригою в роботі НАЗК зараз. Поправити технічні баги простіше. А от продовжити в ручному режимі, як це робиться зараз, вибирати декларантів чи партії, діяльність яких перевіряється більш ретельно – це мрія адмінресурсу.
А взагалі, рішення про реформу НАЗК має базуватися на основі організаційного аудиту і аналізу роботи за рік, а Агентство створене якраз один рік тому і зараз має презентувати перший річний звіт. І аудит цей треба провести силами профільного комітету Верховної Ради або робочої групи, створеної на основі комітету. Саме такий аудит повинен показати, які інституційні проблеми існують, які управлінські рішення не приймалися або приймалися невчасно чи неправильно. Також, потрібно встановити ступінь персональної відповідальності Голови НАЗК, заступника, членів, чи інших державних органів за ті проблеми, які ми всі спостерігали. "Зовнішній аудит" – це не обов'язково комісія із поважних іноземців, це просто робота фахівців з-поза органу, в якому проводиться аудит, та з чітко поставленим технічним завданням та індикаторами. Інакше, виправивши одні проблеми, є ризик створити нові.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.