15 лютого 2018, 08:52

Директиви на зустріч у нормандському форматі – яка саме миротворча місія нам потрібна?

Завтра на полях Мюнхенського безпекового форуму відбудеться зустріч у "нормандському форматі". Подібний формат не збирався вже рік і багатьма вважається пройденим етапом. Останнім часом більш частими і ефективними стали регулярні зустрічі К.Волкера та В.Суркова. Очевидно, що чотири міністри закордонних справ розглянуть і результати човникової дипломатії К.Волкера. Головна тема обговорення зараз – місія з підтримки миру під егідою ООН.

На Мюнхенському форумі буде також презентована спеціальна доповідь щодо можливості приїзду місії ООН, підготовлена "групою Расмусена". Колишній генсек НАТО зараз окрім аналітики займається і бізнесом, в тому числі є заступником Голови Ради латвійського банку Norvik Banka. Історію цього банку, його спроби купити українську дочку "Сбербанка", а також про зв'язки власника банку Г.Гусельникова варто почитати перед врахуванням миротворчих пропозицій The Rasmussen Group.

Російська делегація при переговорах про мандат миротворчої місії буде наполягати на кількох принципових моментах. Перше – це визнати стороною переговорів маріонеткові режими ОРДЛО. Перед прибуттям місії з підтримки миру до зони конфлікту має бути підписана мирна угода, виконання якої і забезпечувати місія. "Мінські домовленості" не є достатніми для запуску рішення Радбезу ООН. Хто ж має підписати мирну угоду? Росія не визнає себе стороною війни, Україна – не визнає ОРДЛО взагалі та не має з ними ніяких офіційних контактів. Аргументами російської сторони буде те, що раніше для прийому місій ООН уряди країн-реципієнтів заключали договори з Хезболлою, повстанцями в Індонезії чи Південному Судані, хоча за багатьма бойовиками також стояли уряди інших країн.

Наступна пастка – відсутність згадок про Крим у мандаті миротворчої місії. "Змовчати про Крим" – це означає забути про Крим. Стара російська задумка – повторення дипломатичної формули радянської Прибалтики, коли ніхто не визнавав анексію, проте Захід мовчав і протестів не висловлював.

Головний же ризик домовленостей про миротворців – те, що залишиться за зачиненими дверима і буде лише обговорене на мюнхенській чи інших зустрічах. А саме – політичні пункти мінських домовленостей. Після дубайської зустрічі В.Суркова і К.Волкера повідомлялося про розгляд паралельного виконання плану введення миротворців та політичних пунктів: виборів в ОРДЛО, амністії бойовиків та реального застосування замороженого закону "Про особливості місцевого самоврядування". Включаючи муніципальну міліцію та інші атрибути федералізації.

Мандат миротворчої місії потрібно продовжувати кожен рік. І кожен рік перед рішенням Радбезу ООН можемо очікувати шантажу з боку РФ: або вето на продовження місії, або нові політичні рішення з боку української влади. А також – політичні рішення Євросоюзу та окремих країн щодо поступового зняття економічних санкцій з Росії. І цих пунктів теж не буде офіційно прописано в документах нормандської четвірки.

Заходячи у процес переговорів щодо мандату місії ООН, потрібно розуміти весь подальший сценарій розвитку подій. І цю відповідальність повинні консолідовано брати на себе всі політичні еліти України. Хоча розрахунок авторів плану полягає в тому, що політичні рішення буде приймати уже новий український парламент, склад якого буде відрізнятися від діючого. А ця Рада – повинна лише дати дозвіл на допуск іноземних військових формувань на територію України.

Деталі мандату миротворців звичайно є важливими і також мають бути обговорені. Так, національний склад контингенту група Расмусена пропонує формувати без участі країн-членів НАТО. В такому разі ми можемо ставити умовою "Якщо без НАТО – то і без ОДКБ". Або – дві країни від НАТО, дві від ОДКБ, і Швеція як лідер місії.

Територія дії мандату мабуть в результаті буде розширюватися поетапно, з виходом на контроль україно-російського кордону. Наша сторона повинна наполягати на включенні інспекторських поїздок і за межі окупованої зони, в тому числі для моніторингу складу і кількості збройних сил РФ у районах, прилеглих до кордону з зоною відповідальності ООН.

Окремим питанням є можливе створення транзитної міжнародної адміністрації, що теж пропонується російською стороною, і тут дуже важливі деталі по термінам її дії та механізму формування, механізмах відновлення повного суверенітету України над цими територіями.

Місія з підтримки миру не займатиметься питанням організації виборів чи комісією з оцінки дій бойовиків. На це є інші програми і підрозділи ООН, і їх мандат також потрібно обговорити ДО допуску миротворців.

Українською мовою сили з підтримки миру ми називаємо "миротворці" – тобто саме вони повинні створити (встановити) мир. В англійській мові це "peacekeepers" – тобто, вони повинні забезпечувати дотримання мирної угоди. Операції "примусу до миру" – це спеціалізація інших організацій. Повністю за нас агресора до миру примусити ніхто не зможе. Тому рішення повинно бути не лише про кількість та національний склад контингенту, але і про умови мирної угоди, дотримання яких потім ці миротворці будуть контролювати.

Побажаємо успіху нашій делегації та мудрості політичним елітам. Політики думають про завтрашні вибори і займаються "facesaving" заявами, а еліти мають вирішувати стратегічні завдання по збереженню і розвитку держави.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Гарантії безпеки для України – НАТО, ЄС, двосторонні та регіональні союзи

Україна потребує військової допомоги та гарантій безпеки з боку країн-союзників для стримування Російської Федерації в цій війні на після її закінчення...

Чи вдасться повернути біженців до України і розвинути зв'язки з "новою діаспорою"?

Питання біженців з України у країнах Заходу залишається актуальним від початку повномасштабного вторгнення РФ 2022 року. Масштабне переселення з території України мільйонів людей створює стратегічні проблеми соціального, економічного, демографічного характеру для майбутнього нашої держави, що обумовлює формування політичного дискурсу повернення Українців на батьківщину, який зараз стає все більш популярним...

Гарантії безпеки та країна-фортеця

Навколо Києва посилено будуються фортифікації, це візуально помітно при подорожах особливо у північному напрямку. Робота проводиться масштабна і капітальна, з використанням важкої будівельної техніки, великої кількості бетону та металу...

Безпека, євроінтеграція і відновлення – виклики для аналітичних центрів

Українська держава перебуває на етапі масштабних трансформацій. Повномасштабна війна змінила пріоритети суспільства, висунула нові вимоги до економіки та до державного управління...

Мир в Україні стане основою для післявоєнної архітектури безпеки в регіоні.

Посол Великобританії в НАТО Девід Куоррі заявив, що Україні не варто сподіватися на суттєвий прогрес у питанні членства на саміті НАТО у Вашингтоні...

Оборонні закупівлі мають стати прозорими і ефективними

Під час війни ставлення суспільства до можливої корупції ще більш жорстке, особливо прискіплива увага – до закупівель у сфері оборони. Скандальні журналістські розслідування привели до значного резонансу, кримінальних проваджень та кадрових рішень...