2022-ий рік стартує одразу з кількома політичними викликами
У грудні традиційно Український інститут майбутнього публікує прогноз на наступний рік, із повним текстом можна ознайомитися тут. Перші презентації прогнозу та отриманий зворотній зв'язок підтверджують наявність кількох серйозних викликів, які переходять у 2022-ий із поточного року і проявлять себе, не чекаючи закінчення новорічних канікул.
Найбільш нагальна політична проблема – безпековий ультиматум з боку Російської Федерації. Вже на початку січня можуть розпочатися консультації з приводу проектів угоди та договору. Навряд чи США погодяться на всі висунуті вимоги, проте сама згода на діалог є маркером того, що певні домовленості вже існують і досить скоро можуть виникнути нові компромісні рішення. Головною зовнішньополітичною новиною для України може стати зменшення перспективи членства в НАТО в обмін на відмову РФ від тактичних військових планів. Навіть при м'якій подачі ця новина викличе бурхливі дискусії та взаємні звинувачення політиків. Додаткового євроскептицизму може додати подальше гальмування руху до членства в ЄС з боку самого ЄС. Підтвердження перспективи членства для Албанії та Північної Македонії знову продемонструє, що виконання "маяків" та дорожніх карт не є головним при ухваленні рішень про членство кожної окремої країни.
Відповіддю на цей виклик повинна стати не відмова від євроінтеграції, а розробка нової ідеологеми: європрагматизм замість євроромантизму. Свого часу в СРСР вічний рух до побудови комунізму модифікували і оголосили про будівництво реального соціалізму. Якщо суспільство буде займатися вестернізацією і потрібними для країни реформами, то це може принести більше результатів, ніж просто проголошення гасел про завтрашнє членство.
Нові геополітичні домовленості можуть стати приводом для активізації питання виконання політичної частини Мінських угод. Чинний текст, звичайно, треба буде переглядати і модифікувати у відповідності до нових реалій. Протягом останніх 6 років в Україні проведено децентралізацію, і ряд повноважень для місцевої влади вже не виглядають екзотичним "особливим статусом", і можуть бути реалізовані при дотриманні безпекових умов. Проте, будь-який рух в напрямку реінтеграції ОРДЛО – це привід для внутрішньополітичної кризи, вуличних акцій та емоційних дискусій. Зовнішньополітичні фактори стануть аргументами для внутрішньої політики.
Осінній внутрішньополітичний сезон В.Зеленський закінчує з найвищим електоральним рейтингом (24-27%), фактично вдвічі випереджаючи будь-кого з конкурентів, так само в другому турі він має перевагу при різних моделях його проведення. Такий рейтинг відповідає показникам початку року, хоча є нижчим за максимальні значення кінця літа (30-32%). Потужні осінні інформаційні атаки не змогли обвалити рейтинг Президента нижче 25%, і це дає йому політичні можливості продовжити антиолігархічну кампанію, виставляти вимоги у переговорах як із Заходом, так і з Кремлем. Також В.Зеленський зберіг підтримку у Раді – як формальну монобільшість, так і голоси за свої законопроекти. Спроби розвалити монобільшість шляхом виходу кількох мажоритарників можуть бути здійснені, і відповідна інформаційна кампанія за дострокові парламентські вибори вже стартувала. Розпуск Ради – єдиний конституційний вихід для опонентів В.Зеленського, які не бажають чекати два роки до чергових виборів. Проте, вірогідність позачергових виборів мінімальна, і їх зможуть прискорити лише "чорні лебеді" із безпекового чи енергетичного напрямків.
Тарифне питання врегульоване для цього опалювального сезону, проте воно стане серйозним викликом на наступну зиму. Зараз профіцит бюджету та рекордний ВВП дозволяють компенсувати ріст цін на енергоносії, і більш пріоритетним завданням для уряду стає забезпечення безперебійних поставок палива. Закони про індустріальні парки та про локалізацію створюють механізми для росту індустріального виробництва. Зібрано рекордний урожай зернових, виручка від реалізації вже починає надходити до країни і вирівнює платіжний баланс.
В силовому блоці продовжується конкуренція за призначення керівника САП. Є обережні надії, що будь-хто з призначених активізує розслідування проти топ-корупціонерів і кілька резонансних справ нарешті будуть передані до суду. МВС під керівництвом Д.Монастирського в листопаді розпочало операцію "Акциз", яка за підсумками першого місяця вже принесла до бюджету 1 млрд. додаткових акцизних платежів. Міграційна криза довела, що виводити з-під управління МВС прикордонну чи міграційну служби недоцільно, і МВС залишиться наступного року найбільшою і стабільною силовою структурою. Реформа СБУ, на жаль, може бути заморожена. Підготовлений до другого читання законопроект 3196-д викликає багато критики з боку правозахисників і самої СБУ. Якщо він буде відкликаний чи провалений в залі, це відкриє дорогу для розробки більш прогресивного тексту.
Одним з найбільших викликів для 2021 року був ковід, проте до боротьби з ним, вакцинації та життя в умовах карантину звикли і медики, і бізнес, і громадяни. Нові хвилі і нові штами можуть з'являтися, проте Україну чекають і нові виклики та загрози, з якими ми обов'язково справимося.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.