5 березня 2008, 12:18

знов (не тільки) про косово

міжнародне "втручання" в косово – свідчення здатності вчитись на помилках, за які заплачено дуже дорогу ціну мільйонів людських доль. україна таку ціну не потягне. реалізація євроінтеграційних пріоритетів та визнання україною косова – лише питання часу. попри сумнівність аналогій між україною та сербією, маємо називати речі своїми іменами: висловлювання про албанців як нації наркоторговців, нездатної до економічної, політичної та іншої самоорганізації – печерна ксенофобія. з 1992го й до дейтонських угод албанці, очолювані президентом спілки письменників ібрагімом руговою, мали ненасильницький рух спротиву, який уможливив функціонування паралельної тіньової держави – з власною податковою системою, лікарнями, школами...



1. україна фактично визнала незалежність косова. оприлюднення позиції – питання часу й послідовності європейської політики україни. визнання україною незалежності косова могло б сприяти укладенню нового договору україна-єс. ескалація енергетичної війни з росією знижує значення російського фактору в позиції україни щодо косова.

2. розбіжностей єс щодо політики в косово нема. є окремі позиції. але гнучкість конструкції єс дозволяє реалізувати абсолютно чітку політику: до 2010 єс вкладе в самостійність косова 330 млн євро (це до 2 млрд, які вже вклало). з розрахунку на душу населення – це найбільша в історії технічна допомога. було б в дивно, якби в єс, як демократичній системі, не було дискусій. але це не заважає здійсненню абсолютно пріоритетної й чіткої політики єс, підкріпленої реальним ресурсом.

3. відсутність мандату оон, спричинена позицією двох членів радбезу оон з імперськими амбіціями, не може перешкодити роботі європейської системи безпеки й зовнішньої політики. закиди щодо "подвійних стандартів" мають сенс тільки як визнання реальності: єс має й ніколи не приховувала своїх стандартів ухвалення та реалізації рішень; той, хто не є "інвестором" у впровадження цих стандартів, має право голосу хіба спостерігача. україна своїм контингентом інвестує в стабільність в європі й оприлюднення позиції визнання косово буде демонстрацією європейських цінностей україни та логічним продовженням позиції щодо невизнання прецеденту за межами системи стандартів єс. створено політичний прецедент в рамках стандартів і на основі позиції членів єс. нема визнання й механізму його забезпечення – нема прецеденту.

4. історичні та етнічні аргументи не можуть бути єдиним та навіть основним критерієм визначення долі косова та формулювання позиції щодо його незалежності. насильницькі конфлікти традиційно пов'язують з поконвічною ненавистю та описують в психологічних термінах. а там де "нераціональні" дії – там "нераціональні" мотиви. так прихильники фрейдистського трактування природи міжнародних відносин та міжнаціональних конфліктів розраховували, що стримувані авторитаризмом етнічні конфлікти звільняться після розвалу срср, але вщухнуть. й вдіяти з цим нічого, мовляв, неможливо й тому ніяке міжнародне втручання не допоможе...

5. коли в сусідніх країнах з'являються перші біженці, громадянський конфлікт стає міжнародним. досвід міжнародного втручання свідчить, що найефективніші операції відбуваються за умов згоди сторін конфлікту, максимальної неупередженості виконавців операції, незастосуванні сили. на разі у випадку косова таких ідеальних умов не було (можна припускати, що вони були в косово до дейтонських угод). вже в 1995 році опитування громадської думки свідчили: максимум, на який готови піти серби – це культурна автономія косова. та й підтримали цей (для албанців, зрозуміло, неприйнятний) варіант, лише 24% сербів. решта взагалі не готова була розмовляти з косово на рівних. це при тому, що голова союзу письменників косова ібрагім ругова, який в 1992му створив та очолив ненасильницький рух спротиву албанців, завжди засуджував заклики радикалів до збройної підтримки краю албанією.

6. досвід самоорганізації албанців в 90х свідчить про неабиякий суспільний капітал. з 1992го паралельна адміністрацію. західноєвропейська албанська діаспора сплачувала 3% податок, який уможливив функціонування албанських парламенту, уряду, шкіл, лікарень. хоча проблемними питанням залишались видача свідоцтв про народження, паспортів, прав, реєстрація й наслідування нерухомості тощо, таких прикладів історія знає не дуже багато. але це, здебільшого, історії успішних суспільств, яким вдалось вибороти свою незалежність.

7. система "паралельної держави" проіснувала до дейтонських домовленностей щодо югославії, ухвалених на авіабазі в огайо. в них косово згадувалось лише один раз в контексті "стіни міжнародних санкцій" з боку міжнародних організацій. угода зміцнила позиції як сербських, так і косовських радикалів й фактично зірвала хиткий баланс в стосунках, який, за певних обставин, міг мати ненасильницьке рішення. сьогодні це вже класичний випадок трагічного нерозуміння західним світом місцевої специфіки й ігнорування західними урядами потягу до незалежності.

8. попри сумнівність аналогій україни й сербії, косова й криму, маємо називати речі своїми іменами: накидування рис окремих людей цілим суспільствам та висловлювання про албанців як нації наркоторговців, нездатної до економічної, політичної та іншої самоорганізації, в кращому випадку – банальна непоінформованність й зловживання історичним трактуванням. в гіршому – прояв ксенофобії. варто проглянути формулювання в українських змі, аби переконатись: постійне збільшення в україні кількості злочинів проти темношкірих, а також невизнання українськими правоохоронцями ксенофобського підгрунтя більшості таких злочинів – лише наслідки іншої, значно серйознішої, проблеми. і це проблема політики україни, зокрема, щодо етнічного питання та кримської проблеми, а також банального браку верховенства права.

на разі майже всі члени єс продемонстрували здатність вивчити наслідки браку інститутів забезпечення верховенства права та міжнародного невтручання в етнічно-конфліктних регіонах. єс вивчило цей урок дуже дорогою ціною доль мільйонів людей. для української демократії така ціна буде неприйнятна...

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

щодо євроінтеграції

Гостинна республіка 1. Вітає відмову міста Рава-Руська підкорятись антиукраїнському рішенню уряду щодо євроінтеграції; 2. Пітримує заклик мера Рави-Руської дослухатись до тих простих громадян, які готові асоціюватись з ЄС, а не з режимом Януковича; 3...

Вплив Брюсселя та Москви на українську внутрішню політику

Міжнародна конференція організована Центром Регіональних досліджень Вільного університету Берліна, Національним університетом "Києво-Могилянська Академія" (НаУКМА), Інститутом міжнародних відносин Київського Національного університету ім...

знов щодо ТВі

Гостинна республіка засуджує застосування насилля у вирішенні конфлікту навколо телеканалу ТВі; вітає рішення скласти повноваження, ухвалене частиною колективу ТВі, яка відмовилась визнавати директором людину, яку вона не вважає леґітимним керівником; здивована, що ці журналісти впродовж двох років узурпації не змогли визнати нелеґітимність Януковича як керівника країни, продовжували називати його президентом, відтворювали узурпацію влади, вводили в оману аудиторію та підважували репутацію телеканалу ТВі як каналу чесних новин; сподівається на відновлення репутації ТВі як простору свободи...

про ТВі

Гостинна республіка нагадує власникам та інвесторам ТВі, що можливе звільнення Юлії Тимошенко та ваша суперечка за право представляти телеканал ТВі не повинні ставати на перешкоді свободи слова; сподівається, що власники та інвестори ТВі розуміють: вирішення питання енергетичної залежності від Росії буде вирішуватись відкритим та конкурентним тендером, а не перемогою в спробі встановити контроль над ТВі; висловлює підтримку всім журналістам ТВі, які опинились по обидва боки конфлікту та захоплення тими з них, хто продемонстрував гідність та спромігся утриматись від перетворення конкуренції інвесторів на особистий конфлікт серед найкращих представників професії; рекомендує журналістам згадати, що їх право на професію пов'язано з певними обов'язками перед глядачами та повернутись до виконання своїх обов'язків і просить нарешті припинити замовчувати факт узурпації влади в Україні та називати Януковича "президентом"...

щодо звільнення Юрія Луценка

...

про київські вибори та кіпрські офшори

Гостинна республіка запрошує киян та гостей міста відвідати революційно-розважальні заходи, які відбуватимуться в рамках програми "Відкопай Київ" у Верховній Раді 2 квітня з 9:00; рекомендує опозиції припинити грати за правилами режиму та віддавати виборчі перемоги на відкуп контрольованим режимом виборчим комісіям та "судам"; готова поділитись досвідом проведення незалежних від режиму виборів в Гостинній республіці, підтриманих та неймовірно успішно проведених її активістами, а також допомогти розгорнути незалежну виборчу комісію та інші самоврядні структури в межах всього Києва; вітає оподаткування накопичень на Кіпрі, здійснене Європейським центральним банком, якому Гостинна республіка декілька місяців тому аутсорсила фінансове обслуговування Республіки; радить ЄЦБ спрямувати вилучені кошти на фінансування розвитку демократії, прав людини та права власності в країнах походження накопичень, зокрема Росії та України, а не на підтримку банківської системи Кіпру; нагадує про започаткування народного офшору Гостинної республіки та запрошує український бізнес скористатись можливістю фінансувати демократію, розвиток та верховенство права не тільки за посередництвом політичних партій, банків Кіпру та Європейського центрального банку...