Павло Петренко Міністр юстиції України

Реформа адмінпослуг: децентралізація, електронний сервіс та антикорупційні заходи

21 липня 2014, 17:46

Вже наприкінці липня в Києві запрацює пілотний проект – нова модель офісу з надання адміністративних послуг громадянам та бізнесу. Досвід його роботи з осені ми плануємо поширити і на інші міста.

Адміністративні послуги – це те, з чим щодня зіштовхується кожен: зареєструвати майно, отримати виписку з держреєстру, оформити спадщину, отримати паспорт, подати заяву на укладення шлюбу і таке інше. Все це – адміністративні послуги, які держава через різні установи надає громадянам.

Тільки от всі ті, хто останнім часом отримав ту чи іншу адмінпослугу, можуть підтвердити, що по факту виходить так, що не держава надає послуги людям, а навпаки – люди фактично "вибивають" їх із держави. Мовляв, якщо тобі треба отримати якусь послугу – то це виключно твоя проблема: спершу ти маєш зайняти чергу, вистояти в ній, зібрати купу документів та довідок, заповнити величезну кількість форм, оплатити до десяти різних квитанцій, прийти ще раз і лише тоді отримати вистраждану довідку.

Так бути не повинно. Діючу систему треба ламати. Тому що гірше вже нікуди.

В останні кілька місяців спільно з грузинськими консультантами, які допомагають нам втілювати принципово нові реформи, ми провели так званий загальний стрес-тест системи надання адміністративних послуг в Україні. Ми проаналізували все – починаючи від законів та підзаконних актів, і закінчуючи переліком послуг та конкретними механізмами їх надання.

І це була не тільки аналітична робота по кабінетах. Ми відвідали більше 10 центрів надання адмінпослуг, реєстраційних офісів в Києві та інших регіонах. Приїжджали о 7 ранку без попередження, щоб побачити, що там реально відбувається. Бачили черги з ночі, розпач людей, які не встигли здати документи, бо реєстратор встигає прийняти лише 10-12 пакетів документів на день, чули запевнення чиновників, що черги насправді немає, що її штучно створюють люди.

Вирішити всі ці проблеми, банально приструнивши або звільнивши кількох чиновників, не вийде. Бо те, з чим зіштовхуються люди – це лише верхівка айсберга. Причини цих проблем – набагато глибше. Коротко зупинюся на основних.

Перше. Централізація адміністративних, в першу чергу, реєстраційних послуг.

Друге. Можливість прямої комунікації чиновника, який приймає рішення про надання послуги, з громадянином, якому вона надається. Звідси – спокуса вимагати хабар.

Третє. Складність бюрократичних процедур, паперова волокіта, які суттєво затягують процес.

Четверте. Низька мотивація працівників, які надають послуги. Про що тут говорити, якщо зарплата реєстратора часто складає 1200 грн.

Що пропонуємо ми в рамках реформи?

По-перше. Децентралізацію послуг. Усі повноваження, пов'язані з адміністративними послугами, у тому числі з послугами з реєстрації майна, повинні бути передані місцевим органам влади. Вони ближче до громадськості, і у них найбільша мотивація створювати кращий сервіс, адже його оцінять люди на місцевих виборах.

По-друге. Максимальне спрощення адміністративних процедур і переведення їх в електронний сервіс.

По-третє. Боротьба з корупцією по двох напрямках. Перший – це гідна оплата праці адміністраторів. Другий – розподіл надання тієї чи іншої послуги на дві частини: фронт-офіс, який виконує функції прийому і обробки документів, і бек-офіс – підрозділ, який буде приймати рішення щодо кожного звернення. Через електронну систему буде надходити пакет документів до конкретного виконавця в бек-офісі, який не матиме жодних прямих комунікацій з адміністратором. Адміністратор у фронт-офісі, який спілкуватиметься із заявником, не прийматиме жодних рішень, а відповідно йому не буде за що вимагати хабара. Єдиним його завданням буде швидко і якісно прийняти документи та проконсультувати.

Що стосується фінансової складової процесу та мотивації працівників – центри надання послуг в перспективі працюватимуть за принципом госпрозрахунку. Ті працівники, які найкраще справлятимуться зі своїми обов'язками, отримуватимуть премії. Логіка залізна: хочеш заробити більше – працюй швидше і якісніше.

Перераховані мною реперні точки реформи – це справа не одного дня. Потрібна низка законодавчих змін. Вони вже готові та подані до парламенту. Але чекати рішення парламенту немає часу. Дещо ми можемо змінити вже сьогодні.

І ці зміни зможе оцінити кожен у переобладнаному офісі з надання адміністративних послуг, про який я сказав на початку. Зокрема, буде запроваджено його поділ на фронт- та бек-офіс. Запрацює механізм консультацій усіх відвідувачів. Люди отримають можливість не заповнювати незлічену кількість форм – це зроблять за них працівники офісу. Головне – ми зробимо все, щоб людям не потрібно було займати з ночі і вистоювати безкінечні черги. Обслуговування відбуватиметься максимально швидко. Буде і низка інших новацій.

Часи змінилися. Відтепер держава обслуговуватиме громадян, а не громадяни державу.

Попереду ще дуже багато роботи. Але я переконаний – дорогу здолає той, хто нею йде.

P.S. Про місце і точну дату відкриття нової моделі офісу з надання адміністративних послуг повідомлю найближчим часом.

Коментарі — 46
Андрей Филин _ 22.07.2014 12:27
IP: 178.54.6.---
Согласен с Yury Andrusenko – повязаны вы там все, аж противно, никто из вас не выполняет своих функций, а продолжаете дерибан, ждите, скоро Майдан-3, тогда уж точно на столбах вешать будут и никого из страны не выпустят как ялынковыча...
Yury Andrusenko _ 22.07.2014 11:10
IP: 93.79.149.---
Yury Andrusenko:
Павло Петренко:
Що стосується скасування постанови по оцінці, Мін'юст вніс її на розгляд уряду
Павло Петренко:
І що, розглядають? Панове міністри, ви або працюйте, або йдіть нахєр. Для прийняття таких елементарних рішень не треба вже таких спеціальних аналізів. Звісно, якщо відсутні інші причини.
Yury Andrusenko _ 22.07.2014 10:58
IP: 93.79.149.---
Павло Петренко:
Павло Петренко:
І що, розглядають? Панове міністри, ви або працюйте, або йдіть нахєр. Для прийняття таких елементарних рішень не треба вже таких спеціальних аналізів. Звісно, якщо відсутні інші причини.
Yury Andrusenko _ 22.07.2014 10:58
IP: 93.79.149.---
Павло Петренко:
І що, розглядають? Панове міністри, ви або працюйте, або йдіть нахєр. Для прийняття таких елементарних рішень не треба вже таких спеціальних аналізів. Звісно, якщо відсутні інші причини.
Wasyl Pachovsky _ 22.07.2014 10:25
IP: 95.133.238.---
Прошу надати перелік законів та інших нормативних актів в яких передбачається зміни та графік впровадження. В протилежному випадку це лише декларація ((
Тарас Кравець _ 22.07.2014 10:17
IP: 74.125.17.---
где сами реформы, а не разговоры про реформы?
Алекс Шах _ 22.07.2014 09:54
IP: 217.146.246.---
Ла-ла-ла...а вернее, бла-бла-бла... Например, при правительстве Азарова, с подачи Яценко (который ешще призывал разогнать майдан и который не один раз светился и с тендерной палатой и вообще) была придумана схема при оценке недвижимости при купле продажи, согласно схеме большая часть денег за услуги шла ОДНОЙ фирме во ВСЕЙ Украине. Кто не соглашался – не допускали к работе. Говорпили, что Саша Янукович стоял за всем эти. И что? Власть поменяласть – но г-н Петренко упорно отстаивает эту схему, в результате которой стоимость работ для простых украинцев возросла в несколько раз. Говорят, что он "перекупил" у Яценко это все... не знаю, конечно, но как иначе объяснить упорство Петренко в этом вопросе?
Алекс Шах _ 22.07.2014 09:53
IP: 217.146.246.---
Ла-ла-ла...а вернее, бла-бла-бла... Например, при правительстве Азарова, с подачи Яценко (который ешще призывал разогнать майдан и который не один раз светился и с тендерной палатой и вообще) была придумана схема при оценке недвижимости при купле продажи, согласно схеме большая часть денег за услуги шла ОДНОЙ фирме во ВСЕЙ Украине. Кто не соглашался – не допускали к работе. Говорпили, что Саша Янукович стоял за всем эти. И что? Власть поменяласть – но г-н Петренко упорно отстаивает эту схему, в результате которой стоимость работ для простых украинцев возросла в несколько раз. Говорят, что он "перекупил" у Яценкор это все... не знаю, конечно, но как иначе объяснить упорство Петренко в этом вопросе?
Сергій Медвідь _ 22.07.2014 09:37
IP: 93.183.241.---
Павло Петренко:
Дякую за відповідь.
Олександр Данильченко _ 22.07.2014 06:56
IP: 74.125.181.---
Не анонсуйте. Проводьте!
Artyom Volkov _ 21.07.2014 23:28
IP: 46.33.32.---
Ідея, безперечно, правильна – суспільство вже давно чекає на спрощення надання адміністративних послуг. Я б іще додав можливість сплачувати за ці послуги за допомогою VISA/Master Card або Інтернет-банкінгу, бо час від часу стояння у черзі біля каси та спілкування з касиром може витримати не кожен.
Bazavluk1654 _ 21.07.2014 21:43
IP: 93.73.238.---
Правительству Украины необходимо внести в Верховный Совет Украины законопроект о сборе разового налога для нашей армии с состоятельных граждан Украины. Налог должен распространяться на мотоциклы, автомобили, яхты, самолеты стоимость, которых превышает 20 тыс. дол. США; недвижимтость, (в т.ч. земельные участки) стоимтость, которой превышает 80- 100 тыс. дол. США; депозиты, начиная с вкалодов 20 тыс. дол. США; ценных бумаг и т.д. Размер налога должен быть пропорциональным размеру имущества и денежного сбережения: чем состоятельный гражданин Украины – тем выше ставка налога.Освобождаются от налога лишь те граждане, члены семей которых являются участниками АТО.
Павло Петренко _ 21.07.2014 21:07
IP: 93.72.171.---
Майнові реєстри повинні бути відкриті, на цьому тижні будемо пробувати протиснути відповідний законопроект через парламент. Буду відвертий, цей процес іде через парламент важко, депутати не дуже хочуть відкривати цю інформацію)
Yury Pech _ 21.07.2014 20:00
IP: 37.52.192.---
Чи будуть відкритими майногві реєстри? Адже Вами заявлялось раніше.
Анна Єлагіна _ 21.07.2014 19:41
IP: 37.229.113.---
Друге. Можливість прямої комунікації чиновника, який приймає рішення про надання послуги, з громадянином, якому вона надається. Звідси – спокуса вимагати хабар.
Ось тут наразі маємо прогалину на законодавчому рівні, коли ніби і адмін послуги надаються через ЦНАПи, але немає прямої заборони контакту суб''єкта звернення з надавачем послуги, тобто люди звертаютьс ядо ЦНАПів, реєструються звернення, а далі можуть і напряму вирішувати свої питання з надавачами послуг, при цьому роль Цнапів зводиться лише до приймання та видачі документів.
Костянтин Свіржецький _ 21.07.2014 19:40
IP: 93.76.31.---
Те, що це пілотний проект – правильно. Але навіть х пілотним перед тим, як запускати, триста раз перевірте кожну ланку, що неочікуваностей не вискокувало.
Alexander Vasilevsky _ 21.07.2014 19:26
IP: 93.74.188.---
+1
Павло Петренко _ 21.07.2014 18:33
IP: 93.72.171.---
Що стосується скасування постанови по оцінці, Мін'юст вніс її на розгляд уряду
Сергій Медвідь _ 21.07.2014 18:26
IP: 93.183.241.---
А що по корупційній оцінці нерухомості яку запровадив депутат Яценко, знову мовчок пане міністр?
Viktor Marynich _ 21.07.2014 18:14
IP: 95.215.164.---
А як вийти особисто на Міністра для внесення пропозицій, Павло Дмитрович?
Ivan Sherstyuk _ 21.07.2014 18:12
IP: 176.104.57.---
Дякую за рух в правильному напрямку, хто приїжджав на Вали у 6 ранку аби зайняти чергу – зрозуміє.

Щодо заповнення форм – це зручно робити вдома, непоспішаючи та маючи доступним нормальний мануал. Що складено зрозумілою для пересічного громадянина мовою без перебору юридичних термінів: обтяжень їх видів та класифікацій.

Також має бути онлайн запис на подачу з призначенням точного часу, можливість сплати квитанцій через Інтернет. Якщо це все буде – значний крок вперед.
Україна та Європа963 Корупція1170 Aтака Путіна1130 Уряд реформ348 Мовне питання179
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter