5 травня 2010, 04:32

''Державний'' Бюджет Партії регіонів 2010: про реформи забудьте!!! Про країну не згадуйте!!!

Тиждень, що минув за насиченністю політичних подій та їх впливом на майбутнє країни сміливо можна віднести до історичних. Президент та підпорядкований йому Парламент, в купі з Кабміном подолали своєрідний проміжний фініш. Бігли швидко... так швидко, що ні суспільство, ні опозиція, ні експерти не встигли спам'ятатися. Внаслідок, такого політичного спринту Україна не лише отримала новий зовнішньополітичний курс, але й "намацала" цілком реальну перспективу поглиблення розколу "схід-захід", зміни державного устрою, втрати частини власної територіїї та суверенітету.

Настання всіх цих наслідків пролонговане в часі і, в повній мірі, усвідомлюватиметься поступово – по мірі того як усе, "пороблене" владою, почне впливати на життя кожного окремого українця.

Проте, є речі, які вже сьогодні дозволяють опозиції наочно демонструвати і доводити, що монополія Партії регіонів на державу – це біда. Я маю на увазі, Державний бюджет, який Верховна рада ухвалила в диму і під яєчним обстрілом. Вже в самій назві документу – "Державний бюджет України на 2010 рік" – депутати збрехали, як мінімум, двічі. Навіть, язик не повертається назвати ухвалене радою "бюджетом", а тим більше "державним".

Це, ні що інше, як "державний бюджет Партії регіонів".

Далі наведу факти, які дозволили нам зробити такі висновки. Тексту може забагато, але й це далеко не всі "теплі" слова, що заслуговує цей "чудо-бюджет" та його автори.

Презентацію позиції Уряду змін можна подивитись тут.



1. Бюджет загрожує перетворитися на фікцію через закладені можливості його ручного перерозподілу Кабміном. Міністерство фінансів отримує право перерозподіляти видатки за бюджетною програмою в розрізі економічної класифікації в межах загального обсягу його бюджетних призначень окремо по загальному та спеціальному фондах державного бюджету (Частина 2 статті 26). Стверджується, що це може бути у виняткових випадках, але критерії таких виняткових випадків не наводяться. Те саме стосується Стабілізаційного фонду. Парламент, парламентські комітети, власне і Кабінет міністрів не матимуть жодного стосунку до того, як будуть витрачатись кошти. Це буде визначати тільки прем'єр-міністр і міністр фінансів.

2. Фактично цифри бюджетного дефіциту не існує. Уряд має право за цим законом самостійно безлімітно збільшувати дефіцит держбюджету через видачі гарантій і через отримання запозичень. Наша оцінка: загальний обсяг дефіциту держбюджету становитиме близько 150 млрд грн.

3. Бюджет радикально поглиблює "боргову яму" країни. Крім очікуваного відновлення співпраці з МВФ у 2010 р. заплановані запозичення на рівні 100, 258 мільярдів гривень, з них 66,19 – на внутрішньому ринку, 34, 07 – на зовнішньому ринку. Уряд планує запозичити за кордоном за конкретними проектами 31.25 млрд. гривень. Враховуючи відсутність прозорих тендерних процедур і відсутність в Уряду планів їхнього запровадження можна передбачити, що значна або більша частина цих кредитів буде розкрадена. При цьому, 30 млрд. гривень за рахунок запозичень планується спрямувати на капіталізацію банків, що є заходом, який в українських умовах довів свою вкрай низьку ефективність.

4. Уряду надаються права практично необмежених запозичень. Згідно з бюджетом на 31 грудня 2010 року граничний обсяг державного боргу не має перевищувати 308,315 млрд. гривень. Однак передбачено, що у разі недоотримання доходів, які спрямовуються на формування Стабілізаційного фонду, для забезпечення захищених статей видатків державного бюджету та видатків Стабілізаційного фонду Кабінету Міністрів дозволяється здійснити державні запозичення понад ці обсяги, з відповідним коригуванням граничного розміру державного боргу України. Між тим недоотримання Стабілізаційним фондом значної частини доходів є дуже імовірним. Також у бюджеті закладено такі цифри як інвестиції іноземних інвесторів на розвиток економіки на суму 40 мільярдів гривень, допомогу від ЄС на суму 522,5 мільйони гривень, кошти, отримані за виконання Кіотського протоколу на суму 150 мільйонів гривень тощо.

5. Бюджет надає право державним підприємствам неконтрольовано збільшувати борговий тягар, в тому числі зовнішній. Це стосується, в тому числі господарських товариств, акціонерних холдингових компаній (крім банків), у статутному фонді яких 50 та більше відсотків акцій (часток, паїв) належить державі, та їхнім дочірнім підприємствам. Їм дозволяється здійснювати зовнішні запозичення, внутрішні довгострокові та короткострокові запозичення, надавати гарантії або бути поручителями за такими запозиченнями за погодженням з Міністерством фінансів України та з відповідними суб'єктами управління об'єктами державної власності таких підприємств. Це не узгоджується з вимогами статті 17 Бюджетного кодексу Україниде такі гарантії можуть надаватися щодо виконання боргових зобов'язань суб'єктам виключно у межах повноважень, встановлених відповідно законом про Державний бюджет України чи рішенням про місцевий бюджет.

6. Бюджетом незаконно призупинено дію окремих законів та внесено зміни до інших щодо обмеження надання пільг, компенсацій і гарантій. Це суперечить численним рішенням Конституційного Суду України, зокрема від 9 липня 2007 р., згідно з яким зупинення законом про Державний бюджет України дії інших законів України заборонено.

7. Бюджет надає протизаконні державні гарантії під будівництво доріг на колосальну суму до 45 мільярдів гривень. Бюджетом встановлено, що у 2010 році державні гарантії надаються Кабінетом Міністрів щодо виконання боргових зобов'язань за запозиченнями на суму 45. млрд... гривень суб'єктів господарювання державного сектору економіки, зокрема за зобов'язаннями Державної служби автомобільних доріг України (за запозиченнями, зобов'язаннями з оплати введених інвесторами у дію об'єктів та за договорами концесії), і Національного агентства з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу з виконання заходів, пов'язаних з підготовкою та проведенням чемпіонату, тощо. Порядок та умови надання державних гарантій встановлюються Кабінетом Міністрів України. Таким чином, на Державну службу автомобільних доріг України та Національне агентство з питань підготовки та проведення в Україні фінанальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу не поширюється загальне правило, згідно з яким юридичні особи, щодо яких приймається рішення про надання кредитів або гарантій, зобов'язані подати зустрічні, безвідзивні та безумовні гарантії банків, або надати інше належне забезпечення та сплатити до Державного бюджету України відповідну плату.

8. Бюджет свідчить, що основним методом корупційного розподілу коштів стає привід будівництва доріг. Очевидно, цей метод розглядається як основний засіб компенсації спонсорам, що вклалися у виборчу кампанію. Без зміни тендерних процедур такі масштабні вливання означатиме небувало масштабну крадіжку бюджетних коштів. Причому це відбувається в умовах, коли уряд говорить про необхідність "затягнути паски". Крім державних гарантій під будівництво доріг на суму 45 мільярдів бюджет вказує. що у 2010 році кошти, отримані до спеціального фонду Державного бюджету, спрямовуються на: розвиток мережі й утримання автомобільних доріг загального користування (за рахунок 31 відсотка акцизного збору із вироблених в Україні нафтопродуктів і транспортних засобів; акцизного збору із ввезених на територію України нафтопродуктів і транспортних засобів; ввізного мита на нафтопродукти і транспортні засоби та шини до них; плата за проїзд автомобільними дорогами тощо); будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт автомобільних доріг загального користування (міжміське сполучення), задіяних до підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу (за рахунок 34 відсотків зазначених вище джерел). Крім того, за проектами прямих зовнішніх запозичень планується пустити понад 9 мільярдів гривень на "покращення стану доріг": 413.1 млн євро – від ЄБРР і рівно стільки ж від ЄІБ.

9. Бюджет протизаконно надає право Міністру фінансів України за дорученням Кабінету Міністрів України брати зобов'язання від імені України, пов'язані із здійсненням запозичень та наданням державних гарантій, у тому числі щодо відмови від суверенного імунітету в можливих судових справах, пов'язаних із поверненням кредитів (позик) тощо. Між тим, відповідно до пункту 14 ч.1 ст. 85 Конституції України лише до компетенції Верховної Ради України належить затвердження рішень про надання Україною позик і економічної допомоги іноземним державам та міжнародним організаціям, а також про одержання Україною від іноземних держав, банків і міжнародних фінансових організацій позик, не передбачених Державним бюджетом України, здійснення контролю за їх використанням. Також Рішенням Конституційного Суду від 6 грудня 2001 року N17-рп/2001 у справі про угоди визнано неконституційною відмову держави від судового імунітету.

10. У бюджеті відсутня будь-яка політика розвитку. Основні його видатки – адміністративні витрати, соціальна сфера та будівництво доріг, традиційно пов'язане з гранично високим рівнем корупції. Бюджет України складається з двох частин – пенсій і соціальних виплат (меншої частини) і адміністративних видатків (більшої). Причому в тексті бюджету у "видатки розвитку" записують просте адміністрування установ і відомств. Наприклад, у категорію "видатки розвитку" віднесено обслуговування діяльності Верховної Ради" на суму в 392 мільйони гривень.

11. Попри заяви влади на практиці збережено гіпертрофовано дорогий державний апарат. У бюджеті, крім здійснення законодавчої діяльності Верховної Ради на 483 мільйонів (+ 70 мільйонів у порівнянні з 2009 р., у кризовий рік), закладені ще 178 мільйонів (+21 мільйон) на організацію інформаційно-аналітичної діяльності та матеріально-технічного забезпечення Верховної Ради, на обслуговування ВР ще 83 мільйони (+9 мільйонів), стаціонарне медичне обслуговування депутатів – 131 мільйон (+40 мільйонів), поліклінічне обслуговування – 90 (+13 мільйонів), плюс ще пару десятків мільйонів на візити, прийоми, санаторно-курортні комплекси і висвітлення діяльності депутатів у ЗМІ. Схожа ситуація – з приростом витрат Секретаріату президента, Державного управління справами, Кабінету Міністрів, міністерств і місцевих державних адміністраціяй. Пересічне міністерство (а їх 20) на виключно адміністративні видатки центрального апарату витрачає від кількох десятків до кількох сотень мільйонів. Середній державний комітет (а їх 13) – має від кількох десятків до кількох сотень мільйонів бюджету. Бюджет кожної з облдержадміністрацій коливається від кількох десятків до кількох сотень мільйонів. Бюджет майже кожної установи доповнений такими статтями, як "прикладна розробка організації і діяльності установ", "науково-методична розробка організаційної діяльності", тощо, як правило, на десятки мільйонів кожна. Мета цих статей – закамуфлювати непристойно роздуті адміністративні витрати та створити умови для їхнього "правильного" "освоєння".

12. Бюджет відмовляється повертати невідшкодований ПДВ, натомість покладаючи його на облігації внутрішньої державної позики на 5 років (стаття 25). Це означає вимивання на роки обігових коштів підприємств-експортерів. Крім того, ці зобов'язання по ПДВ не враховуються при визначені граничного розміру державного боргу, що ще збільшує прихований дефіцит бюджету.

13. Вкрай низьке фінансування армії (8,807 млрд. грн. по загальному фонду і 4, 664 по спеціальному). Останній, як правило, майже не наповнюється (на рівні до 25% і є, по суті, порожньою цифрою). Тому реальний відсоток фінансування армії становить від 0,81 до 0,9%, що за даними усіх військових експертів є фінансуванням армії на рівні нижчому від можливостей її простого виживання і підтримання боєздатності. Отже, бюджетом передбачено фінансування стратегічних установ виживання країни – армії, правоохоронних структур по спеціальному фонду, що не дає гарантії повного виконання бюджету: потреби Збройних Сил України та інших військових формувань, правоохоронних органів і Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Міністерства України. Це ж стосується і дотації Пенсійному фонду України на пенсійне забезпечення військовослужбовців, виплату пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами (за рахунок джерел, визначених пунктом 10 статті 6 цього Закону).

14. Тотальна деградація фізичних можливостей армії з захисту країни. Фінансування закупівлі і модернізації військової техніки передбачена на рівні усього лише 665 мільйонів гривень (з них майже вся сума – 658 мільйонів – по спеціальному фонду, який, як правило, не наповнюється), що удвічі менше навіть за вкрай низьке фінансування закупівлі озброєнь у 2009 році.

15. Збереження непрозорості операцій із земельними ресурсами, як поле для корупції. Бюджетом (ст. 80) установлено, що "до прийняття закону, який врегулює порядок продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них на конкурентних засадах (земельних торгах), продаж зазначених земельних ділянок здійснюється у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України. Бюджетом заплановано надходження від продажу землі та нематеріальних активів на рівні 305 млн гривень, що вкрай мало для такої країни, як Україна, та реальних розмірів операцій з землею державних органів.

16. Закон не враховує повного виконання Закону про підвищення соціальних стандартів, який був основним виборчим аргументом Партії регіонів. Уряд Азарова обіцяв перерахувати відповідно до цього закону всі соціальні виплати. Однак на практиці цього немає. Віктор Янукович під час виборчої кампанії обіцяв виплати по 500 гривень на кожну дитину від 13 до 18 років, однак ця обіцянка в бюджеті не прописана, як і більшість інших.

17. Уряд здобув привід зменшити або й ліквідувати допомогу при народженні та догляді за дитиною, що є важливими соціальними досягненнями України. Бюджет надав право Кабінету Міністрів волюнтаристськи на власний розсуд встановлювати розміри соціальних виплат, зокрема допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, які відповідно до чинного законодавства автоматично визначаються в залежності від розміру мінімальної заробітної плати, "в абсолютних сумах у межах асигнувань, передбачених за відповідними бюджетними програмами" (стаття 70). Запропонований порядок суперечить визначеній у Законі України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" вимозі щодо встановлення законами основних державних соціальних гарантій, до яких належать також розміри державної соціальної допомоги та інших соціальних виплат. Законом України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" (стосовно як незастрахованих, так і застрахованих в системі загальнообов'язкового державного соціального страхування осіб) изначено розміри та порядок надання допомоги при народженні дитини та по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

18. У бюджеті як побажання стверджено, що єдина тарифна сітка має індексуватися. Але при цьому не подано жодного механізму такої індексації. Також у законі про бюджет не виписано конкретний збільшений розмір посадового окладу тарифної ставки працівника першого тарифного розряду єдиної тарифної сітки, від якого відштовхуються інші нарахування, що дозволяє Уряду свавільно маніпулювати бюджетними виплатами.

19. У бюджеті закладено низку обмежень для пенсій працюючим пенсіонерам.

20. Фінансування дефіциту пенсійного фонду за рахунок державного бюджету. Пенсійний фонд – фактично банкрут, дефіцит становить близько 30 млрд.грн.

21. У прикінцевих положеннях бюджету в останній момент перед голосуванням депутати доповнили пункт 14 тим, що найбільше хвилювало депутатів:

збільшити видатки загального фонду проекту державного бюджету на 2010 рік:

"Здійснення законотворчої діяльності Верховної Ради України" на 16.453,1 тис. гривень;

"Візити народних депутатів України за кордон" на 2.000,0 тис. гривень;

"Обслуговування діяльності Верховної Ради України" видатки споживання на 10.641 тис. гривень;

"Фінансова підтримка санаторно-курортного комплексу Управління справами Верховної Ради України" видатки споживання на 3.616,2 тис. гривень;

"Висвітлення діяльності народних депутатів України через засоби телебачення і радіомовлення" на 3.510,0 тис. гривень;

"Обслуговування діяльності Кабінету Міністрів України" на 3.500,0 тис. гривень.

22. Цей перелік є далеко невичерпним.

І на останок, владою задекларовано в бюджеті зростанні ВВП на 3,7%.!!! Думаю, якщо ліквідувати уряд і парламент і не приймати закон про державний бюджет – у країні буде забезпечене зростання на рівні не менше 3%. І Уряд до цього не буде мати жодного відношення!!! Варто подумати...

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чому допомога Україні допомагає всьому людству

Глобальна війна та її прояви Під час останньої Мюнхенської конференції з питань безпеки віцепрезидентка США Камала Гарріс і прем'єр Британії Ріші Сунак визнали, що війна путіна в Україні є глобальною "як з точки зору її впливу на продовольчу та енергетичну безпеку, так і з точки зору її наслідків для міжнародно визнаних норм"...

День Гідності й Свободи

З початком повномасштабної війни для нас кожен день є днем гідності й свободи. Пам'ятаю обидва Майдани. Зрозуміло, що другий – більше. І не через те, що він ближчий до наших днів у часовому вимірі...

Національний банк продовжує непохитно захищати фінансовий фронт

Щодо рішень Правління Нацбанку з монетарної політики – облікова ставка, інфляція, виклики й ризики, макроекономічний прогноз. Правління Національного банку України ухвалило рішення залишити облікову ставку на рівні 25% річних...

Раби не знають Незалежності

Що варто знати і пам'ятати про Українську Незалежність Історія проголошення незалежності Україною 31 рік тому настільки чиста й бездоганна з точки зору конституційного та міжнародного права, що вже за перший рік Незалежності України її визнали понад 130 держав світу...

#СвяткуватиТебеЗавжди

Часом важливі слова непросто промовити вголос. У вас бувало так? Збираєшся, плануєш, подумки вибудовуєш розмову, уявляєш її реакцію і....

Як перемагати Росію

Про досвід Ощадбанку, якому вдалося перемогти РФ у міжнародному арбітражі, здобувши рішення про виплату 1,3 мільярда доларів США компенсації за втрачені внаслідок окупації АР Крим активи плюс майже 100 тисяч доларів відсотків за кожен прострочений Росією день щодо виплат присудженої компенсації...