Повернення урядових "космонавтів" на землю – у 2009 рік
"Розбомбити вщент" урядовий проект бюджету-2012 неважко – там є і зниження реальних соціальних стандартів, і лобізм, і збочені пріоритети, і марнотратство, і тепличні умови для корупції...
Однак, хай ця критика буде хоч сто разів справедливою, та не менш справделивим є запитання "що робити?".
Зробити з бюджету небагатої країни – реальний, такий що працює на країну, фінансовий план, можна лише відштовхуючись від інтересів країни. При цьому прекрасно розуміючи, що бюджету на всіх бажаючих ніколи не вистачить. Така вже людська природа в усіх, навіть найбагатших країнах.
На практиці це означає – спустити визначення потреб фінансування державних органів на низовий рівень. Тобто, поцікавитись безпосередньо у громадян, місцевих громад, бізнесу тощо, які саме функції державного управління вони були б згодні профінансувати, а що готові зробити самі. Чи потрібні їм тисячі дозволів, заборон, санкцій і ліцензій?
Відштовхучись від такого розуміння, можна не сумніватися, що депутати Верховної Ради ніколи б не мали того рівня забезпечення, який вони мають сьогодні.
Мільярд гривень на рік на Верховну Раду – і все задля того, щоб написати пару центнерів лобістської макулатури. І при цьому більша частина цієї макулатури такої якості, що її необхідно раз на три місяці переписувати, чим депутати успішно й займаються.
До прикладу, "переможний" Податковий Кодекс – скільки вереску і самовихваляння при ухваленні, а результат – додаткові зміни до нього від 23 грудня, 7 і 24 квітня, 12 і 19 травня, 7 і 8 липня. І це далеко не кінець...
З такою якістю урядування треба не виділяти кошти на утримання органам влади, а накладати на конкретних депутатів і урядовців штрафи, співмірні зі шкодою, завданою країні, громадянам і вітчизняній економіці.
Звичайно, в умовах зміни принципів бюджетної політики, не отримав би нинішнього рівня фінансування і жоден інший орган центральної влади. Хіба що крім зрозумілих Мінохорони здоров'я, Міносвіти, Міноборони...
Ми реалісти і розуміємо, що такий кардинальний підхід не має жодних шансів на проходження у нинішньому складі Верховної Ради, тому політичний процес обговорення бюджету повинен мати на меті наступне – оптимізувати витрати державного бюджету, зменшивши неефективні адміністративні витрати державних органів України, наростити витрати по соціальних та інвестиційних напрямах, критично важливих для реалізації національних інтересів України.
Ми пропонуємо:
По-перше, досить радикально, на 23 мільярди гривень, скоротити прихований дефіцит бюджету. Адже експерти вміють читати, їх не надуриш. Реальний дефіцит бюджету буде щонайменше удвічі більшим за 2,5%, написані урядом для того, щоб "замилити очі" МВФ.
Зокрема, зменшити запропонований урядом обсяг державних гарантій для забезпечення боргових зобов'язань за запозиченнями суб'єктів господарювання, резидентів України державного сектору економіки, з 15 до 5 мільярдів гривень. Ми пропонуємо, щоб ці кошти було витрачено винятково на ключовий державний пріоритет – реалізацію проектів з енергозбереження.
Крім того, скасовується право Кабінету Міністрів здійснювати випуск облігацій внутрішньої державної позики на 13 мільярдів гривень для "Нафтогазу" та "Укренерго". Із здійсненим і, особливо, запланованим підняттям цін, цим компаніям час виходити на бездотаційний режим. Адже ними керують професіонали, чи не так?
По-друге, ми пропонуємо зменшити на 10 мільярдів гривень пропонований рівень граничного обсягу державного боргу, до 405,5 мільярдів гривень.
По-третє, і напевно найголовніше, ми пропонуємо скорочення витрат ключових адміністративних установ України до рівня їхніх витрат станом на 2009 рік.
Адже, з урахуванням проголошеного Президентом і Кабінетом Міністрів, зменшення кількості державних службовців на 20%, таке скорочення означатиме відповідне збільшення державних витрат на кожного державного службовця у порівнянні з 2009 роком. А з урахуванням інфляції 2010 і 2011 років – 9,1% і близько 10% відповідно. Мова йде про фактичне збереження витрат на адміністративний апарат на рівні 2009 року, що є логічним і справедливим в умовах поглиблення кризових явищ у світовій і українській економіці.
Зрештою, хто відповідальний за більшу частину цих кризових явищ як не органи влади?
Отже, ми пропонуємо:
• аукціонний продаж 50% всіх легкових автомобілів, що перебувають у розпорядженні органів влади.
• скасування депутатських пільг, які не пов'язані з виконанням ними своїх обов'язків або невиправдано ставлять зазначених осіб у привілейоване становище порівняно з іншими громадянами.
• передача об'єктів права державної власності, які знаходяться в розпорядженні Державного управління справами, окрім будівель, в яких розташована Адміністрація Президента України, резиденція Президента України та резиденція для забезпечення розміщення глав іноземних делегацій і проведення заходів протокольного характеру, в управління Фонду державного майна України для їх подальшої приватизації.
• зменшення витрат Верховної Ради України на 106 922 тисяч гривень (із загального фонду).
• скорочення витрат Державного управління справами на 719 029 тисяч гривень (із загального фонду):
• урізання фінансово-санаторної підтримки депутатів та керівників державних установ на 112 969,827 тисяч гривень.
• вилучити видатки на медичне обслуговування народних депутатів України та керівного складу органів державної влади.
• вилучити витрати на перевезення вищих посадових осіб держави авіаційним транспортом.
• вилучити витрати державних коштів на будівництво, реконструкцію та реставрацію об'єктів Державного управління справами.
• скорочення витрат на Конституційний суд майже вполовину, на 30 мільйонів гривень, що, вважаємо, є логічним у зв'язку з втратою принципів незалежності цього органу, та його суспільного значення.
• скорочення витрат на Генеральну прокуратуру на 1 509 713,4 тисяч гривень. (із загального фонду).
• витрати на Міністерство внутрішніх справ скорочено на 2 мільярди гривень, до 12 434 644,2 мільйонів гривень.
• скорочення фінансування Державного агентства з земельних ресурсів на 333 мільйони гривень, за рахунок відмови від фінансування проведення земельної реформи, з огляду на її непідготовленість урядом та шкідливий для інтересів держави характер.
• зменшення видатків Національного агентства з питань підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу та реалізації інфраструктурних проектів на 3 743 220,85 тисяч гривень (50%).
• зменшення видатків Державної податкової служби на 1 мільярд гривень, що має відбутися завдяки проголошеному владою оптимізаційному спрощенню податкової системи протягом 2012 року і відповідного зниження потреби Державної податкової служби в кадрах.
• зменшення видатків Міністерства юстиції на 2 мільярди гривень, з огляду на проголошену Президентом боротьбу із зарегульованістю ділової активності та нормативної діяльності.
• зменшення на 30 мільйонів гривень видатків Антимонопольного комітету України, який не виконує належним чином покладені на нього обов'язки, а отже, таку надмірність, як його фінансування у запропонованих урядом межах, країна не може собі дозволити.
• зменшення витрат на Державний комітет з телебачення і радіомовлення України на 0,4 мільярди гривень за рахунок зменшення витрат на виготовлення телевізійних передач на замовлення органів державної влади, що в нинішніх умовах означає ведення політичної пропаганди за державні кошти.
Загалом завдяки запропонованим скороченням, зменшено видатки бюджету майже на 11 мільярдів гривень.
Натомість, ми пропонуємо передбачити в бюджеті 2012 року:
• збільшення витрат Міністерства оборони, у відповідності з чинними рекомендаціями РНБО, на 3 мільярди гривень, до 20,402 мільярдів гривень. Додаткові кошти Міністерства оборони передбачено на витрати за статтею "Розвиток озброєння та військової техніки Збройних Сил України", що не фінансувалася належним чином протягом останніх 20 років.
• збільшення на 3,9 мільярди гривень витрат на потреби Міністерства охорони здоров'я, до 10 мільярдів 68 мільйонів гривень, з яких 2,9 мільярди додатково надійдуть за статтею "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання медикаментів та виробів медичного призначення для реалізації заходів державних цільових програм та комплексних заходів програмного характеру", і 1 мільярд за статтею "Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання медичного обладнання (мамографічного, рентгенологічного та апаратів ультразвукової діагностики) ".
• додаткове виділення 2 мільярдів гривень пенсійному фонду на дотацію на виплату пенсій, надбавок та підвищень до пенсій, призначених за різними пенсійними програмами
• на державну підтримку реалізації інвестиційних проектів дрібного бізнесу, через механізм здешевлення мікрокредитів, виділити 1,5 мільярди гривень, проти 0 гривень, запропонованих Кабінетом Міністрів України. Хоча в уряді представлені виключно крупні бізнесмени, навіть для них не мало б бути секретом, як задихається від безгрошів'я малий бізнес в Україні, активізація якого здатна була б не лише підвищувати гнучкість національної економіки, але й вирішувати нагальні соціальні питання для значних груп населення.
• збільшення на 100 мільйонів гривень, до 140 мільйонів гривень, витрати на реалізацію програми "Українська книга".
• збільшення видатків на Міносвіти на 500 мільйонів.
Запропоновані нами зміни не панацея, але це те найменше, що в патовій ситуації мала би зробити влада.
І на завершення, усі бюджети з якими мені довелось мати справу протягом останніх 5 років, мають одну й ту саму філософію. І ця філософія чиста та щира, як сльоза впійманого на гарячому хабарника. Така ж прозора, як у відомого кіногероя "Попандопуло": "Це – мені. Це теж мені. А це – знову мені".
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.