Національний банк продовжує непохитно захищати фінансовий фронт
Щодо рішень Правління Нацбанку з монетарної політики – облікова ставка, інфляція, виклики й ризики, макроекономічний прогноз.
Правління Національного банку України ухвалило рішення залишити облікову ставку на рівні 25% річних. Курсова стабільність, підтримана цим рівнем облікової ставки та додатковими заходами НБУ, і надалі сприятиме збереженню керованості інфляційних процесів.
В умовах повномасштабної війни інфляція очікувано зростає, але залишається керованою.
Основна причина зростання інфляції незмінна – це наслідки повномасштабної війни. Серед них, зокрема порушення ланцюгів постачання та руйнування виробництв. І як наслідок – скорочення пропозиції товарів та послуг і збільшення витрат бізнесу.
Додатковий тиск на ціни зумовлювало коригування офіційного курсу гривні до долара США, яке відбулося в липні та сприяло зміцненню стійкості нашої економіки в умовах "війни на виснаження".
Подальше зростання інфляції у світі також позначалося на цінах в Україні.
Натомість фіксація житлово-комунальних тарифів і насичення внутрішнього ринку пальним зі збереженням його пільгового оподаткування сповільнювали темпи зростання цін.
Планове зменшення обсягів фінансування бюджету з боку НБУ у липні-жовтні стримували погіршення інфляційних очікувань.
Інфляція наприкінці цього року прискориться до близько 30%, але знижуватиметься в наступні роки за умови очікуваного зниження безпекових ризиків і злагодженої монетарної та фіскальної політики.
Цьогорічне прискорення інфляції можна вважати доволі помірним, ураховуючи виклики наймасштабнішої європейської війни з часів Другої світової та багаторічні інфляційні рекорди в багатьох країнах світу.
Національний банк очікує, що з наступного року інфляція почне сповільнюватися завдяки:
• поступовому налагодженню логістики та виробництва;
• згасанню світової інфляції;
• помірно жорстким монетарним умовам;
• виваженій монетарній політиці уряду та відмові від монетизації бюджету.
Зниження безпекових ризиків з середини наступного року, яке є основним припущенням нашого базового прогнозу, дасть змогу:
• поліпшити інфляційні очікування;
• зменшити ризики для підприємницької діяльності;
• знизити виробничі витрати та налагодити логістику;
• відновити потужності підприємств.
Все це сприятиме сповільненню інфляції наступного року нижче 21%, а ще за рік – нижче 10%.
Швидше зниження інфляції стримуватиме висока вартість енергоносіїв, яка спонукатиме до поетапного приведення житлово-комунальних тарифів до ринкових рівнів.
Після глибокого спаду на початку війни економічна активність поволі відновлюється.
Цьому сприяють подальше звільнення українських земель від російських окупантів, адаптація бізнесу до нових умов та робота "зернового коридору".
Натомість стримують відновлення економіки логістичні проблеми, руйнування потужностей підприємств, зниження реальних доходів громадян та нижчі показники сільського господарства.
Як наслідок, ВВП у цьому році скоротиться на близько 32%.
У 2023-2024 роках економіка відновлюватиметься поступово – темпами на рівні 4-5%
Закладене в прогноз послаблення безпекових ризиків із середини 2023 року стане ключовим чинником майбутнього відновлення економіки. Крім того, суттєва бюджетна підтримка стимулюватиме споживчий попит та інвестиції у відбудову країни.
Гальмуватимуть відновлення економіки значні втрати робочої сили та виробничих потужностей, високі світові ціни на енергоносії та суттєві потреби в імпорті на етапі повоєнного відновлення.
Поточний рахунок платіжного балансу повернеться до дефіциту в наступні роки.
З одного боку, у 2023 та 2024 роках очікуються високі обсяги міжнародної фінансової допомоги. Закладене в прогноз поліпшення безпекової ситуації сприятиме подальшому нарощуванню експорту, а перекази трудових мігрантів будуть не нижчими за їх довоєнний рівень.
З іншого боку, відбудова країни потребуватиме значних обсягів імпорту. Рівень міграції залишатиметься суттєвим через все ще високі безпекові ризики.
Співпраця з міжнародними партнерами і надалі буде важливим чинником для пожвавлення економіки та післявоєнного відновлення.
Підтримка офіційних партнерів залишатиметься критично важливим джерелом наповнення бюджету. Вона також дасть змогу Національному банку зберігати золотовалютні резерви на достатньому рівні, забезпечувати контрольованість очікувань та макрофінансову стабільність.
Ключовим припущенням прогнозу є суттєве зниження безпекових ризиків із середини 2023 року.
Національний банк переглянув ключове припущення прогнозу щодо безпекової ситуації. Отже, повноцінне розблокування морських портів, зниження премії за ризик України та збільшення інвестицій у відновлення країни відтерміновано в часі в нашому прогнозі.
Якщо термін повномасштабної війни буде тривалішим, ніж у поточному базовому прогнозі, відновлення української економіки буде слабшим, а інфляція – вищою, ніж очікується зараз.
Актуальними для прогнозу є також інші ризики, реалізація більшості з яких може погіршувати динаміку інфляції та стримувати економічне відновлення. Зокрема:
• попри певне послаблення, зберігається ризик розбалансування державних фінансів, у тому числі з огляду на можливі проблеми з ритмічністю надходження міжнародної допомоги та наслідки війни;
• терористичні атаки рф на об'єкти української енергетичної інфраструктури посилюють ризики, пов'язані з проходженням поточної зими;
• тривалість та інтенсивність воєнних дій разом із "енергетичним терором" посилюють ризики неповернення значної частини громадян, що виїхали за кордон, а також додаткового виїзду населення з країни;
• зберігається ризик припинення роботи "зернового коридору" та блокування морських портів України з боку рф.
Натомість швидка реалізація плану відновлення для України з відповідним припливом іноземних інвестицій та значними обсягами фінансування можуть пришвидшити економічне зростання до двознакового рівня, а також сприяти швидшому поверненню інфляції до цілі НБУ в 5%.
Правління Національного банку вирішило залишити облікову ставку на рівні 25%.
Підтримання курсової стабільності та захист міжнародних резервів вимагають забезпечення привабливої дохідності гривневих активів упродовж тривалого часу. На це, зокрема, націлене рішення НБУ залишити облікову ставку.
Дохідності гривневих депозитів дедалі зростають у відповідь на червневе підвищення облікової ставки. Ми також, безумовно, вітаємо збільшення Міністерством фінансів ставок за гривневими ОВДП.
Такий крок вже дав змогу суттєво збільшити обсяги залучень, що зменшує необхідність емісійного фінансування бюджету. По-друге, це надасть додаткового необхідного імпульсу іншим ставкам, що збільшить привабливість гривневих активів.
З метою стабілізації курсових очікувань та зниження тиску на міжнародні резерви Національний банк розробив новий механізм, який збільшить можливості для населення захистити свої заощадження від ризику курсових коливань та сприятиме зниженню попиту на готівкову валюту. Він сприятиме посиленню монетарної трансмісії та стійкості режиму фіксації офіційного курсу.
Крім того, НБУ напрацював комплекс можливих заходів для посилення монетарної трансмісії та оптимізації структурного профіциту гривневої ліквідності. Деталі дизайну цих заходів обговорюються в межах поточних консультацій Національного банку та Міністерства фінансів з Міжнародним валютним фондом.
Оновлений прогноз, як і попередній, передбачає збереження облікової ставки на рівні 25% щонайменше до ІІ кварталу 2024 року.
Національний банк готовий за потреби підвищити ключову ставку понад прогноз, а також надалі застосовуватиме додаткові заходи для захисту міжнародних резервів і збереження керованості інфляційних процесів.
Сьогодні ми перебуваємо в умовах "ідеального шторму", але Національний банк продовжує непохитно захищати фінансовий фронт. Ми й надалі ухвалюватимемо рішення, націлені на забезпечення цінової та фінансової стабільності. Це дасть змогу Україні вийти з цього "ідеального шторму" сильнішою.
Слава Україні!
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.