14 вересня 2022, 18:05

Кредити, податки і гроші: як допомогти українському бізнесу в умовах війни

Український бізнес серйозно постраждав внаслідок повномасштабного нападу росії. Тільки на середину травня малі та середні підприємці (МСБ) втратили 64-85 млрд доларів. Очевидно, що в залежності від регіону цифри можуть зростати. До того ж, на початок червня повністю або частково не працюють майже половина (46,8%) представників МСБ.

Це очевидний удар як по економіці держави в цілому, так і по всьому українському суспільству. Адже тільки за офіційними даними в цьому секторі працювало близько 4,8 млн людей. МСБ – найбільший работодавець країни.

Судячи з даних військового керівництва країни, аналітичних оцінок та об'єктивного погляду на ситуацію в країні – війна, на жаль, буде продовжуватися як мінімум і в 2023 році. Саме тому держава має вже сьогодні комплексно підходити до підтримки підприємців і створювати умови для їх хоча б мінімального розвитку.

Перше, на що варто звернути увагу – кредитування. Сьогодні його майже немає. Адже є висока облікова ставка НБУ на рівні 25%, яка серйозно обмежує банківську роботу. Війна зруйнувала систему оцінки ризиків для кредиторів, тому отримати бізнесмену кредит під нормальний відсоток не вийде. Але при цьому є колосальна потреба бізнесу у фінансуванні, яка на початок травня становила 54 млрд доларів.

Для вирівнювання ситуації варто правильно використовувати фінансову допомогу від міжнародних партнерів. Загальна її сума з 24 лютого для України вже сягнула 17,4 млрд доларів. Очевидно, ці гроші йдуть на покриття поточних витрат.

Однак перенаправляти ресурси лише на проїдання – необдумана політика. Частину з грошей необхідно виділяти і на кредитування бізнесу. Вливати в сектори реальної економіки, де працює найбільша кількість людей. Адже що більше українців будуть працевлаштовані, то більше буде сплачено податків, а також меншим буде навантаження на бюджет. Працюючі люди не стоятимуть на обліку в центрах з працевлаштування – тому і держава виділятиме менше грошей на їх утримання. Якщо це не робити сьогодні, то до кінця року ми точно матимемо більше 5 млн безробітних (за даними Всесвітньої організації праці – близько 7 млн).

При цьому сама система кредитування повинна бути лояльною. Коли ми говоримо про постраждалі підприємства – має бути низька відсоткова ставка, а також обов'язкова умова покриття ризиків, пов'язаних з тим, що бізнес може бути знищеним. На рівні 90% і вище. Гарантувати, що російська ракета не прилетить на Київщину чи на Закарпаття, ніхто точно не зможе.

Якщо не забезпечити людям цих двох пунктів – ніхто не почне працювати, це просто не матиме сенсу.

Друге – це дерегуляція, майже повне зняття зайвого контролю за бізнесом з боку держави, адже цей додатковий контроль залишається лише зоною корупції. Якщо бізнес працює і сплачує податки – його не треба кошмарити. В нинішніх умовах це не тільки додаткові гроші до бюджету, а й робочі місця. Варто працювати над тим, щоб зменшувати податкову ставку. При цьому розширювати базу оподаткування.

Паралельно з цим необхідно працювати з тими підприємцями, які вже сьогодні переносять виробничі можливості до Польщі, Словаччини чи інших сусідніх держав. Їх логіка зрозуміла, там безпечніше, а головне – вигідніше. Однак якщо цим людям дати розуміння, що найближчі роки профільний податковий комітет Верховної Ради не буде змінювати правила гри, а держава гарантуватиме збереження їх грошей – відтік можна зупинити. Інакше нам загрожує втрата 10% ВВП.

І тут ідеться як про малих підприємців, так і про середніх. Лише продумана, розумна політика сьогодні допоможе нам уникнути тих проблем, які очевидно можуть нас поглинути уже в 2023 році. І для збереження бізнесу не потрібно робити щось унікальне – варто лише сфокусуватися на адекватному сприйнятті роботодавців, їх потреб та можливостей.

Тільки допомагаючи бізнесу Україна зможе зберегти економіку і головне – своїх людей.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Множинне громадянство. Чергова "красива" ідея від президента, яка насправді ховає в собі багато небезпек

Наприкінці січня глава держави анонсував законопроект про запровадження в Україні множинного громадянства, зокрема, для представників української діаспори та лобістів інтересів України...

Спроба N2, і знову невдала. Новий закон про мобілізацію від влади: чому всім знову набрехали, і що пропонує "Розумна Політика"?

Епопея з ухваленням законопроекту про мобілізацію триває. Після того, як Уряд відкликав ганебний законопроект N10378, який збурив суспільство, всі чекали адекватної редакції, з урахуванням потреб і позиції військових, що міститиме відповіді на найважливіші і найнагальніші питання...

З Ради на фронт. Чи доречні і реальні військові відрядження народних депутатів?

У нинішній дискусії про мобілізацію чи не основним стоїть питання справедливості. І тут не може бути напівміри – вона або є для всіх громадян України, або її немає...

Нові правила мобілізації/демобілізації та соціальні гарантії військових. Реєструємо альтернативний законопроект

Нові правила мобілізації. Відсутність нормальної демобілізації. Блокування рахунків та обмеження прав ухилянтів. Санкції проти українських чоловіків, які живуть закордоном і не планують ставати на облік...

Строки демобілізації, соціальні гарантії та НІ цензурі. Розумна Політика подала важливий законопроект для військових

Демобілізація. Вислуга років. Грошова допомога. Дострокове присвоєння чергового військового звання. Заборона на поширення інформації військовими...

Силам оборони більше, чиновникам – менше. Пропозиції "Розумної політики" до Бюджету на 2024 рік

Днями Верховна Рада розглядатиме проект Бюджету на 2024 рік. Надважливий документ, який має враховувати і відповідати викликам, з якими сьогодні зіштовхується наша держава...