За "Фонд енергоефективності" проголосували лише 157 "коаліціантів" з БПП та НФ
Один з ключових урядових законопроектів N5598 "Про створення Фонду енергоефективності" пройшов перше читання у Верховній Раді.
Ну, як пройшов: спочтаку 224 голосів, потім – 223 і, з третього разу, з запасом лише в 1 голос, – 227. З них 157+2 голосів від "коаліції" – за флагманській та ключовий урядовий законопроект.
Втім, для мене, як для голови підкомітету з питань енергоефективності та енергозбереження, розробника багатьох законодавчих ініціатив у цій сфері це стало лише підтвердженням ставлення Уряду та "коаліції" до цього законопроекту і до енергоефективності, яке взагалі є взірцем безвідповідальності.
Що минулий Уряд Арсенія Яценюка, що нинішній, очолюваний Володимиром Гройсманом, приймали політичне рішення підвищувати тарифи, аргументуючи це європейськими нормами та створенням ринку.
Так от, в Європі, одночасно з підвищенням ціни на комунальні послуги, запроваджують низку речей, які допомагають безболісно переходити до ринкового ціноутворення. Перелічую лише базові з них:
- запровадження конкуренції постачальників послуг;
- боротьба з монополістами;
- повсюдний облік (щоб люди знали, скільки вони споживають, і могли розраховувати свій бюджет);
- монетизація субсидій;
- створення державних програм, фондів, установ, зелених банків тощо (щоб люди мали фінансові можливості провести термомодернізацію помешкань, запровадити регуляцію та знизити платіжки).
Це розробляється ДО прийняття такого серйозного політичного рішення, як підвищення тарифів, або, в крайньому випадку, одночасно з ним, але аж ніяк не ПІСЛЯ. В Україні непрофесійні дії Уряду призвели лише до тотальної енергетичної бідності населення, від якої потерпають 60% українців, які залежать від субсидій.
За три роки після Майдану в сфері енергоефективного регулювання не зроблено практично нічого! До нас приїжджають європейські політики та функціонери, дають кошти своїх платників податків для українського Фонду енергоефективності. Вони пишуть листи, зустрічаються і буквально вмовляють лідерів парламентських фракцій та урядовців, нарешті, поставити законопроект про його створення на голосування та підтримати його. Але думка європейських донорів не цікавіть коаліціантів з БПП та НФ так само, як думка американських кредиторів стосовно аудитора НАБУ.
Разом з тим, цей Фонд не зможе працювати, якщо не буде прийнята ще низка документів: законопроекти про комерційний облік та про енергетичну ефективність будівель, підзаконні акти, зокрема, про монетизацію субсидій. Разом вони дозволять зробити помешкання українців більш теплими, запровадити енергоаудит та енергозбереження, створять мутиплікаційний ефект для запуску промисловості та розвитку малого і середнього бізнесу.
Крім того, прийняття енергоефективного пакету законів допоможе створити велику кількість робочих місць для українців. Ми підрахували, що прийняття одного лише нашого законопроекту "Про енергетичну ефективність будівель" дозволить створити майже півмільйона, в тому числі близько 1 тисячі енергоаутиторів щорічно!
Дійсно, законопроект про Фонд енергоефективності потребує доопрацювання.
Він визначає корпоративну структуру Фонду, проте невизначеними залишаються питання його функціонування. Законопроект не врегульовує такі питання: в яких випадках надаються гранти, а в яких кредити, чи матиме можливість отримати грант людина, яка вклала в енергоефективні заходи власні, а не кредитні кошти?
Можна погодитись з тим, що ці питання не повинні закріплюватись на рівні закону. Разом з тим, у пропонованій редакції рішення щодо основних аспектів діяльності Фонду прийматиме наглядова рада, тобто це буде закритий процес. Якби такі рішення приймались на рівні Кабміну, громадськість отримала б змогу бачити проекти документів, надавати свої пропозиції чи зауваження.
Ще одним відкритим питанням, на мій погляд, лишається монетизація субсидій. На початку діяльності Фонду значна частина фінансування надходитиме від донорів. Далі передбачається, що Фонд фінансуватиметься за рахунок монетизованих субсидій. Про те, що розроблено план монетизації субсидій, вже заявляв Віце-прем'єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Геннадій Зубко.
Разом з тим, з огляду на значну кількість субсидіантів та відсутність системи їх верифікації, процес монетизації займе не один рік. Постає питання, як довго донори згодні будуть фінансувати Фонд, чи він на якомусь етапі зупиниться через брак коштів, так само, як програма "теплих" кредитів.
Сподіваюсь, до другого читання ці питання будуть вирішені, але сьогодні, підтримавши законопроект в першому читанні, ми вже здобули першу перемогу на шляху до енергоефективності української економіки.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.