Кадрові питання. Хто буде встановлювати нам тарифи?
БПП і Народний Фронт в четвер розділили одразу три кадрових призначення, щодо яких не могли домовитися роками. Але найбільш цікаве залишається попереду, і у фокусі уваги зараз опинився енергетичний комітет Верховної Ради, на базі якого працює Конкурсна комісія по "оновленню" регулятора – НКРЕКП. Цього тижня було зроблено аналіз біографії півсотні потенційних кандидатів на п'ять вакантних посад комісіонерів. Результати не дуже втішні... Але про це пізніше.
Спочатку нагадаємо, що НКРЕКП здійснює регулювання на енергетичних ринках сукупним обсягом до 400-450 млрд грн, встановлює нам тарифи на електроенергію та комунальні послуги, регулює відносини між гравцями на ринку.
Це колегіальний орган, який діє у складі семи комісіонерів, а для ухвалення рішень потрібно, щоб на засіданні Комісії було щонайменше чотири члени. Зараз НКРЕКП працює у складі якраз чотирьох членів, мінімальним складом. За законом замість членів регулятора, призначених особисто Президентом Порошенко, нових комісіонерів повинна обрати спеціальна конкурсна комісія, яка складається з представників, делегованих Верховною Радою, Президентом та Міністерством енергетики.
Я вже писав про бездіяльність та схеми щодо призначення до НКРЕКП, які призвели до інституційного колапсу, для виходу з якого Верховна Рада прийняла спеціальний закон, якій надав право Президенту призначати двох "тимчасових комісіонерів".
Конкурсна комісія засідає з початку року і вже розпочала співбесіду кандидатів на посади членів комісії. За інформацією секретаря Конкурсної комісії, 51 особа подала заявки на посади членів комісії (двоє не були допущені до конкурсу).
Експерти DiXi Group, неурядового think-tank, проаналізували відомості про тих, з кого Конкурсна комісія буде обирати членів регулятора. Результати, як я вже писав – не дуже втішні.
Відразу зазначу, що це суб'єктивні результати однієї інституції і вони потребують подальшого аналізу і уточнення. Але люди та високопосадовці повинні знати про можливі ризики, та бути до них готові.
Так ось, за аналізом DiXi Group лише 14 з кандидатів подали повну інформацію про себе, дані, які не викликають підозри та додаткової перевірки.
Заявки двох кандидатів, а саме Дудченка О.А. та Сосновського С.О., були прийняті Конкурсною комісією при тому, що декларації цих осіб за 2017 рік з'явились у системі НАЗК після закінчення прийому документів Конкурсною комісією.
Більше того, 8 кандидатів працюють у компаніях групи "ДТЕК", яка займає домінуюче положення на ринку теплової та електричної генерації.
За висновками DiXi Group, доступна інформація про більшість осіб, які подали заявки на посади членів НКРЕКП, викликає підозри через можливий конфлікт інтересів, невідповідність між доходами та витратами кандидатів та високий ризик їх недоброчесності.
Так, один з кандидатів був депутатом ВРУ VII скликання від Партії Регіонів та голосував за прийняття "диктаторських законів" 16 січня 2014 року, декілька кандидатів мають задекларований дохід, який явно менший вартості задекларованого майна, декілька інших прямо чи опосередковано володіють акціями підприємств, що входять до сфери регулювання НКРЕКП, а це прямо протирічить законодавству.
Які факти з біографії кандидатів є припустимими для членів оновленої комісії – предмет окремої дискусії. Впевнений, що Україні потрібні неупереджені, незалежні та професійні члени регулятора.
Зважаючи на це, Конкурсній комісії варто тримати руку на пульсі та більш ґрунтовно перевіряти відомості про усіх претендентів на посади і не допустити входження до складу НКРЕКП сумнівних осіб з корисними інтересами, які будуть працювати на хазяїна, а не шукати розумні компроміси між інтересами генерації й споживача. А потенційні кандидати мають право відреагувати та проясніти певні спірні моменти, що вони вже й почали робити.
Пропоную і вам ознайомитись з аналізом кандидатів за посиланням та слідкувати за тим, хто буде встановлювати вам тарифи.