3 липня 2019, 20:06

Чи підпише Зеленський закон про зелені номери для електромобілів?

Третій рік поспіль Україна знаходиться в топ-10 країн світу за темпами розвитку електромобілів завдяки ініціативам Верховної Ради щодо здешевлення вартості електрокарів для українців. Так, для покупців електромобілів в Україні чотири роки діє нульове мито та ПДВ при розмитненні, а також незначний акциз у кілька десятків євро.

Станом на 1 червня 2019 року в Україні зареєстровано більше 25-ти тисяч електромобілів та гібридів, що на 56% більше, ніж рік тому. Втім, останнім часом темпи зростання пришвидшуються. Так, протягом травня поточного року було зареєстровано на 97% таких автомобілів більше, ніж за аналогічний період минулого року.



Однією із проблем, що гальмує розвиток електромобільності в Україні, є неврегульоване питання обладнання місць для паркування та зарядки електромобілів, відсутність відповідних дорожніх знаків.

Неодноразово зафіксовані випадки, коли місця, що облаштовані зарядними пристроями, займаються транспортними засобами без електродвигуна. Це створює проблеми для доступу електрокарів до зарядної станції, що часто перешкоджає подальшому руху електромобілів через низьку зарядженість акумулятора і гальмує розвиток інфраструктури.



Щоб вирішити ці питання та продовжити позитивну динаміку розвитку екологічного транспорту ми з колегами по парламенту зареєстрували законопроект 10405, який стосується створення доступу до інфраструктури зарядних станцій для електромобілів. Над цим законопроектом ми працювали з початку року разом з активістами, експертами, урядовцями та профільними журналістами.

Навколо електромобільності побудована потужна коаліція з усіх фракцій та груп, що представлені в цьому скликанні Верховної Ради. Серед підписантів та авторського колективу також є представники 5 основних політичних сил, що мають шанси сформувати коаліцію в новій Верховній Раді. А це дає підстави вважати, що цей законопроект буде прийнятий вже цього року.

Законопроект простий і складається з трьох частин.

1. Зелені номери.

Якщо законопроект N10405 стане законом,то електроавто в Україні отримають свої особливі номерні знаки – із зеленими буквами та цифрами. У США та країнах ЄС наявність окремих номерних знаків чи спеціального стікера дозволяє проїзд електричним авто окремою смугою, в "екозони" та інші місця, де експлуатація машин з ДВЗ неможлива або обмежена. Або ж дозволятиме безкоштовний в'їзд на території, де справляється плата з дизельних та бензинових авто. Ну а рятувальні служби зможуть миттєво відрізнити електромобіль у разі його потрапляння у ДТП, щоб застосовувати окремі інструкції по роботі з автомобілями, які містять АКБ великої ємності та високої напруги.

Саме такий варіант, який прийнято в Австрії та Канаді, було запропоновано фахівцями Головного сервісного центра МВС для України.

2. Дорожні знаки та ДБН.

Дивно, електромобілі в країні є, зарядні станції є, а дорожніх знаків немає. Ми вивчали досвід Львова, де місцеві депутати запровадили встановлення експериментальних дорожних знаків та електромобілів, і вважаємо цей досвід позитивним. Законопроект зобов'язує вже на центральному рівні запровадити відповідні знаки "Для електромобілів", "Крім електромобілів" та "Станція зарядки електромобілів", щоб врегулювати цю ситуацію. Це допоможе уніфікувати підходи до організації паркомісць та прописати необхідні державні стандарти.

Комітет Ради одноголосно підтримав законопроект за основу і в цілому.

3. Паркомісця тільки для електричних авто.


Чи доводилось вам бути свідком ситуації, коли "джип" зайняв місце біля зарядної станції для електромобілів, і скористатись "чарджером" через це вже немає можливості?

А щоб не лише совість була єдиним регулюючим інструментом у таких питаннях, поліція чи муніципальні інспектори з паркування наділяються правом врегулювати ситуацію з тими, хто неправомірно (на бензиновому чи дизельному авто) зайняв офіційно оформлене паркомісце біля розетки.

Насправді, зараз, при існуючих технологіях та реальному стані парку вживаних електромобілів їхні власники опиняються у нерівних умовах в порівнянні з власниками авто з двигунами внутрішнього згорання. Найперше – це обмеження по пробігу. Бюджетні електромобілі наразі здатні долати від 60 до 150 кілометрів від розетки до розетки. Також є брак швидкісних зарядних станцій. Погодьтесь, залити повний бак за 5 хвилин, якого вистачить на 500-800 кілометрів, це геть не те, що простояти "на дроті" пару годин заради сотні кілометрів пробігу.

І найголовніше – кожен електромобіль, який вводиться в експлуатацію – це мінус одне авто з двигуном внутрішнього згорання, тобто мінус одне джерело реального забруднення повітря, яким вже дихаємо ми всі, а не автомобілі. Тобто, свідомо приймаючи ряд обмежень, покупці ЕА здійснюють певну місію щодо збереження навколишнього середовища. А це важливо, і від цього у виграші залишаються всі.

Отже, електромобільна спільнота варта того, щоб отримати якусь додаткову підтримку. Крім того, якщо хтось досі не придбав електромобіль, це ніколи не пізно зробити – набір додаткових заохочень допомагатиме з швидшим прийняттям правильного рішення.

Тож, чи проголосує Верховна Рада закон про зелені номери для електромобілів, в свій останній день, та чи підпише його Президент Зеленський? Відповідь на перше запитання отримаємо в наступний четвер.



PS. Я отримую багато запитань стосовно різних аспектів користування електромобілями. Тому вирішив зняти серію влогів на Youtube, що розвінчують популярні міфи про електричні авто. Пропоную подивитись перший блог з Мариною Китіною, яка є власницею найрозповсюдженої моделі Nissan Leaf, та допомогає Міністерству інфраструктури розвивати електромобільність в Україні.



При написанні блогу було використано матеріали журналіста Остапа Новицького з auto.ria.ua, який є членом авторського колективу законопроекту.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Закон про зелені номери для електрокарів підписано Президентом Зеленським!

Вітання всім електромобілістам! Сьогодні законопроект N10405 про доступ електромобілів до зарядних станцій отримав підпис Президента України Володимира Зеленського та став Законом! На цьому роботу не завершено, далі починається робота Уряду, профільних міністерств та установ, зокрема, розробка зелених номерів та знаків...

To be continued...

Це були найкрутіші 5 років мого життя. Зараз драйв від служіння Україні поступово змінюється трошки підзабутим адреналіном від нових викликів...

Останні законопроекти цієї Верховної Ради

Неможливе – можливе! Мало хто вірив, але в останній день роботи Верховна Рада прийняла два зелених законопроекти мого з колегами авторства...

Надо поговорить? Треба діяти!

Коли влада не дає складні відповіді на складні питання, "вулиця" вирішує всі дуже просто. За п'ять років минулої влади я пам'ятаю багато рішень, які не були прийняті і віддані на відкуп "вулиці"...

Чи підпише Зеленський закон про зелені номери для електромобілів?

Третій рік поспіль Україна знаходиться в топ-10 країн світу за темпами розвитку електромобілів завдяки ініціативам Верховної Ради щодо здешевлення вартості електрокарів для українців...

Владислав Бухарєв. Новий керівник Служби зовнішньої розвідки України.

Сьогодні мого колегу по фракції Батьківщина генерал-лейтенанта Владислава Бухарєва призначили на посаду керівника Служби зовнішньої розвідки України...