Бюро фінансових розслідувань: ще один орган тиску на бізнес чи незалежна інституція?
Комітет парламенту з питань фінансів, податкової та митної політики зараз активно розглядає до другого читання законопроєкт, яким в нашій країні створюється Бюро фінансових розслідувань. У процесі його підготовки парламентарі, схоже, "забули" головну мету і причини цієї інституції. А це – заснування єдиного незалежного органу, який розслідуватиме економічні злочини та замінить собою податкову міліцію, департамент "К" СБУ та Національну поліцію. Усі вони відзначилися численними скандалами та тиском на бізнес.
Чого тільки вартує один з останніх випадків, коли співробітники СБУ банально відпустили в аеропорту наркоторговця міжнародного рівня. Або ж згадаймо, як з подачі цього органу до санкційного списку РНБО не потрапила компанія друга Путіна, що вагонами вивозить в Росію унікальний високоякісний кварцит.
Тим часом фігуранти справ НАБУ готові платити сотні тисяч доларів хабарів лише для того аби набушну справу просто віддали поліцї, яка безумовно її поховає.
Зрештою, "успіхи" цих органів ми бачимо у журналістських розслідуваннях, наприклад, як у матеріалі про люксові автопарки кадрових СБУшників.
Проте виявилося, що нардепи, створюючи нову інституцію для фінансових розслідувань, не вилучають такі законодавчі повноваження в Служби безпеки України.
Остання хоч і не має права розслідувати економічні злочини, але її сумнозвісний департамент "К" займається оперативним супроводом таких розслідувань. Саме тому сайт органу наповнений повідомленнями про викриття конвертаційних центрів та вилови дрібних хабарників, що не належить до його підслідності. Загалом йдеться про більше ніж дві тисячі людей в складі департаменту, які "боряться з організованою злочинністю та корупцією".
Рада минулого скликання вже зробила помилку, не ліквідувавши департамент "К"під час створення НАБУ. Тож нині СБУ та цей департамент не просто дублюють роботу Бюро, а й почали боротися з ним. Нагадую про скандал з викриттям СБУ та ГПУ таємних агентів НАБУ. Він виник через те, що Бюро почало наступати на схеми що кришувалися саме Службою безпеки.
Немає жодних причин залишати цей департамент зараз. Єдиним аргументом СБУ на збереження цього підрозділу є те, що він супроводжує оперативну роботу інших органів та бореться з організованою злочинністю. Буцімто, після його ліквідації, злочинність захлине нашу країну.
Цей аргумент спростовується дуже просто: боротися з організованою злочинністю органи розслідування повинні лише в межах своєї підслідності і методами кримінального процесу. Ні корупції, ні економіки в підслідності СБУ немає. Тому боротися зі злочинністю має НАБУ, ДБР, поліція, новостворене БФР – кожен в рамках своєї підслідності і силами своїх оперативників. До речі, слідство в СБУ також повинно бути з часом скасоване – бо це не справа спецслужби.
Натомість загальна боротьба Служби безпеки з усім повинна відійти в минуле, так само, як свого часу був скасований загальний нагляд прокуратури. Прокурори тоді також мали аргумент, що держава захлинеться в беззаконні. Проте орган вже 5 років працює без цієї функції – і точно не стало гірше. Водночас у прокурорів забрали надмірні і нічим не виправдані повноваження та ресурси.
Тож саме зараз Рада має можливість зробити історичний крок – ліквідувати скандальний департамент "К". Це жодним чином не позначиться на реформі СБУ, яка готується в органі та Офісі Президента, а навпаки сприятиме їй. Адже без ліквідації сумнівного підрозділу вона не буде сприйнята ні суспільством, ні міжнародними партнерами. А також прямо суперечитиме передвиборчим обіцянкам президента.
Ще одним фундаментально важливим фактором при створенні Бюро фінрозслідувань є процедура конкурсного відбору. Саме прозорий і відкритий конкурс допоміг обрати свого часу незалежного керівника НАБУ, а недосконала процедура спричинила провал обрання членів НАЗК.
Без ліквідації зайвих функцій та персоналу СБУ та без незалежної конкурсної процедури Бюро фінрозслідувань перетвориться на ще один орган тиску на бізнес.
Усе це ще можна буде виправити на засіданні комітету, який продовжить розгляд законопроекту 8 листопада о 14.00, або ж у Раді під час голосування у другому читанні. Правки, необхідні для ліквідації надмірних повноважень і підрозділів СБУ та організації достойної конкурсної процедури з добору керівника, вже подані депутатами.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.