19 серпня 2021, 17:50

Про національну стійкість. Деякі думки напередодні 30-річчя Незалежності України

В наш турбулентний час мало яка дійсно глибока дискусія, присвячена питанням міжнародної, а особливо – національної безпеки, обходиться без згадки про національну стійкість (national resilience) тієї чи іншої країни. Втім, здається, ще мало хто дійсно розуміє, про що саме йдеться і яка саме національна стійкість сьогодні є важливою.

У цьому контексті, мабуть, слід зазначити, що аналіз історичного розвитку різних народів і націй дозволяє визначити термін національна стійкість як спроможність державних інституцій, неурядового сектора і суспільства загалом належним чином протистояти очікуваним і неочікуваним зовнішнім впливам та втручанням деструктивного характеру і бути спроможними успішно долати будь-які внутрішні кризи.

Тим часом сьогодні ми на власні очі бачимо, що пандемія COVID-19 не лише спричинила у світі справжню інформаційну війну із потужними піар-компаніями, інформпровокаціями, взаємними звинуваченнями і рішучими спростуваннями, але й виявила національну вразливість і певну внутрішню слабкість навіть найбільш розвинутих і потужних світових держав.

При цьому, наразі з одного боку спостерігається посилення міжнародного співробітництва у сфері біологічних досліджень, біобезпеки, епідеміологічного контролю, медицини, збереження довкілля тощо. А з іншого – багато хто у світі здійснює ґрунтовну переоцінку своїх торговельно-економічних зв'язків та інвестиційних моделей і починає активно стимулювати перенесення національними компаніями своїх виробничих потужностей на свою територію. Й першими це вже розпочали робити Сполучені Штати.

Сьогодні, фактично, для кожної країни більш ніж актуальним стає питання національного самозахисту від теперішніх і майбутніх викликів, перегляд раніше незмінних орієнтирів, розробка нових критеріїв успішності в умовах, що швидко змінюються.

То ж якими можуть бути ці критерії?

Одним з індикаторів вразливості/невразливості держав може бути Fragile States Index, який оцінює ступінь ефективності діяльності державних інституцій за дванадцяти політичними, економічними, соціальними та іншими показниками. Зокрема, оцінюється сектор безпеки, стан державних інституцій і суспільства, самодостатність і успішність розвитку економіки, рівень бідності в країні, якість людського капіталу, рівень внутрішньої легітимності влади і роботи державної служби, захист прав і свобод людини, стан системи охорони здоров'я, екології і демографії, а також рівень зовнішніх впливів.

За цих обставин вище місце у рейтингу в даному випадку означає нижчий ступінь стабільності. А в загальному плані можна також зазначити, що Fragile States Index оцінює спроможність тієї чи іншої держави забезпечити вирішення питань, які найбільше турбують її громадян, особливо у кризові часи.

Отже, найбільш вразливими, відповідно до Fragile States Index 2020, є такі нестабільні країни, як Ємен, Сомалі, Південний Судан, Сирія, Демократична Республіка Конго, Центральноафриканська республіка, Чад, Судан, Афганістан. А найбільш стійкими – Фінляндія, Норвегія, Швейцарія, Данія, Ісландія, Нова Зеландія, Швеція, Канада – тобто демократичні держави зі значним прошарком СЕРЕДНЬОГО КЛАСУ, ефективною економікою та розвинутою соціальною сферою. Показово, що до тридцятки найстабільніших увійшли практично всі країни-члени Європейського Союзу. До речі, США у даному рейтингу йдуть за Великобританією на 149 місці і, зокрема, поступаються за шкалою стабільності таким країнам, як Бельгія, Південна Корея або Мальта. Росія з усією своєю ядерною зброєю знаходиться на 76 місці дещо вище Бразилії, але поступається Марокко, Азербайджану і навіть Беніну.

Очевидно, саме так було оцінено якість роботи російської влади. Тим часом Україна, навіть попри неоголошену війну з Росією, яка триває вже восьмий рік, спромоглася випередити країну-агресора аж на 15 позицій і опинитися на 92 місці.

І хоча Fragile States Index, як і кожен рейтинг, очевидно має свої вади, виглядає так, що у сучасному світі державні інституції мають щоденно доводити свою дієздатність, аби користуватися широкою підтримкою громадянського суспільства і довірою приватного сектору. Лише тоді держава може вважатися такою, що має належний ресурс стабільності.

Безумовно, цей індикатор є досить показовим навіть у наші вкрай швидкоплинні часи. Невипадково ми на власні очі бачимо, як легко слабкі країни стають здобиччю більш потужних і агресивних сусідів або дезінтегруються та впадають у стан перманентної кризи.

У сьогоднішньому жорсткому світі вистачає подібних прикладів, зокрема, ми вже бачимо, що відбувається у раніше успішному Лівані або стабільно-нестабільному Афганістані. А у завтрашньому – кількість подібних прикладів вочевидь ще збільшиться, як і збільшиться кількість загроз, пов'язаних із наслідками зростання глобальної нерівності, масової міграції з Півдня на Північ, нестачі продовольства, питної води та інших ресурсів, змін клімату, масової втрати робочих місць тощо.

То ж ми в Україні, яка невдовзі відзначатиме 30-річчя своєї Незалежності, маємо нарешті всерйоз задуматися над майбутнім нашої держави і розробити власну, багато індикативну і надійну СТРАТЕГІЮ побудови та перманентного забезпечення НАЦІОНАЛЬНОЇ СТІЙКОСТІ.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Демократія vs Авторитаризм, або уроки зустрічі країн ШОС у Китаї

"Авторитарні держави, на відміну від ліберальних демократій, не визнають рівної гідності своїх громадян. Вони можуть це імітувати за допомогою пишномовних конституцій, але в реальності все інакше...

Про стратегію будівництва демократії в Україні. Три закони демократії (з інтервʼю для французького видання ''Le Diplomatе'', ч.4)

Прикриваючись риторикою демократії, вони нищили її основи, копіюючи російську авторитарну модель і викликавши два Майдани. Початок: Стратегія виживання та миру Європи і роль України | Мирний план (інтервʼю для французького видання ''Le Diplomatе'', ч...

Історична правда – зброя України у боротьбі з кремлівською пропагандою в інформаційній війні

За повідомленням Центру протидії дезінформації РНБО, російський диктатор Володимир Путін готує для зустрічі з Президентом США Дональдом Трампом на Алясці певні "історичні матеріали"...

Безпека Європи починається з України (з інтервʼю для французького видання ''Le Diplomatе'', ч.3)

"Україна захищає наразі не лише себе, а й усю Європу від ядерної імперської диктатури. Кожний український солдат, який захищає лінію фронту, зменшує ризик прямої конфронтації НАТО з Росією"...

Нова архітектура міжнародної безпеки та коаліційна армія європейських демократій (з інтервʼю для французького видання ''Le Diplomatе'', ч.2)

"Вихід із ситуації – це відновлення архітектури міжнародної безпеки у нових умов реального протистояння авторитарних країн світу проти країн демократій"...

Стратегія виживання та миру Європи і роль України | Мирний план (інтервʼю для французького видання ''Le Diplomatе'', ч.1)

"Мирний план може бути реалізований за умови розуміння усіма великими державами, що вони несуть колективну відповідальність за безпеку Планети" Інтерв'ю Роланда Ломбарді, видання "Le Diplomatе" (LD), 12 серпня 2025 року...