Марина Ставнійчук Член Європейської комісії за демократію через право (Венеціська комісія) від України (2007-2013 рр.). Заслужений юрист України, кандидат юридичних наук.

Come on! Свобода слова: між владою і правдою

11 січня 2018, 10:42

На перший для широкого українського загалу погляд, є дивним те, що серед основних проблемних для України підсумків минулого та тенденцій нового року, поряд із Донбасом і Кримом, корупцією та згубними соціальними реформами, знову актуалізувалась і тема свободи слова.

Додав гостроти щойно оприлюднений Національною спілкою журналістів України "Індекс фізичної безпеки журналістів", де, зокрема, йдеться про те, що у 2017 році зафіксовано 90 випадків нападів на працівників засобів масової інформації. У НСЖУ підкреслили, що рівень фізичної агресії проти журналістів в Україні є неприпустимо високим, та фактично підтвердили правдивість минулорічного Рейтингу свободи преси, який складають "Репортери без кордонів". Профайл, присвячений Україні, тоді починався дуже цікаво: "Сотні мовників і друкованих журналів медійного ландшафту України різноманітно вмирають". При цьому Україна піднялась в Рейтингу на п'ять пунктів, посівши 102 місце серед 180 країн. Влада, у притаманному їй дусі, одразу видала цей факт за одну із своїх нескінченних "перемог". Але прес-служба Репортерів без кордонів пояснила – поліпшення позицій України відбулось лише завдяки позаминулорічному зниженню кількості нападів на журналістів, за рештою ж показників ситуація аж ніяк не нагадує "розквіт" свободи слова, про який твердять численні владні "експерти" і "лідери думок", підтримувані тисячами ботів у соцмережах. "Репортери без кордонів" констатували присутність тиску на редакторів з боку власників видань, тотальну контрольованість телеканалів з боку олігархів. Окремо була названа проблема, що також впливає на свободу слова – корупція та кумівство.

Однак, попри утиски від влади, про які упродовж року заявляли деякі ЗМІ та позицію НСЖУ, деякі журналісти стверджують все ж про наявність ознаки свободи слова, яку вони вважають ключовою – можливість безперешкодно говорити, навіть критикувати владні інститути. "Те, що ми зараз і тут маємо можливість вільно висловлювати свої думки, є доказом існування в Україні свободи слова" – приблизно така логічна формула звучала, до прикладу, у останній, підсумковій програмі Наташі Влащенко "Народ проти" на каналі ЗІК.

Здається, що ця позиція, з погляду на свободу слова як соціального інституту, є спрощеною. Вона зводить глибинне розуміння змісту свободи слова за Лінкольном, – як правди і відповідальності перед собою та перед нацією, – до рівня антирадянського анекдоту, який любив розказувати американський президент Рональд Рейган. Про те, як росіянин і американець сперечались, де краще справи із свободою слова – в СРСР чи в США.

Американець каже: "В нашій країні я можу прийти у Білий Дім, гримнути кулаком об стіл і сказати: "Пане президенте, мені не подобається, як ви керуєте країною!"

Росіянин каже: "Я теж так можу!"

"Невже?" – дивується американець.

"Так. – Відповідає росіянин. – Я теж можу зайти в Кремль, гримнути кулаком об стіл і сказати: "Товаришу Генеральний Секретар, мені не подобається, як Рейган керує країною!"

Звичайно, в сучасній Україні, заперечите Ви, усе по-іншому. Усі можуть здіймати хвилі і гримати по піпітеру під час телеефірів, стверджуючи, що нинішня влада неправильно керує країною. (Поки що можуть...) Але цинізм ситуації полягає у тому, що це ні на що не впливає! Навіть стає гірше, бо сама влада охоче видає цей акт віртуального гримання за головну ознаку того, що із свободою слова усе гаразд.

Нинішня українська влада любить технології пост-правди! Вона їх вміло використовує. На кшталт переспіву українським президентом Петром Порошенком вислову Вольтера "Я можу не погоджуватись із вашою думкою, але я готовий віддати життя за ваше право висловлювати її". Чи не це колись щоп'ятниці повторював чинний президент Савіку Шустеру – "Мені може не подобатись те, що відбувається на програмі, але я віддам життя за те, щоб вона була"?

Доля "Свободи слова із Савіком Шустером" усім нам відома. Попри усю вольтерівську піднесеність теперішнього глави держави, вперше за багато років політичне ток-шоу, що пережило найбуремніші політичні часи і події, яке добрий десяток років формувало політичне поле країни (навіть за "диктаторських часів", як любить їх називати теперішня влада і її обслуговуючий персонал); передачу Савіка Шустера, яка врятувала і сприяла кар'єрам дуже багатьох, у тому числі і теперішніх можновладців, включаючи самого очільника держави, – було прибрано з національного ефіру. Бо таки не знайшли у собі сил чи совісті "не погоджуватись із вашою думкою..."

Останнім часом владне невдоволення у різних формах також проявляється стосовно ЗІКу. Раніше – "вирівняли інформполітику" 112-го каналу, "NewsОne", ряду інших ЗМІ. Це, поза сумнівом, цілком свідомі рухи з боку тих, хто керує країною під прикриттям постулату існування в державі свободи слова як найвищої демократичної цінності, тихцем підлаштовуючи під себе інформпростір... Причому ефективно. Влада вибудовує для себе комфортний інформаційний світ, несе в маси свої "досягнення" постійно і нав'язливо.

Використовуючи інструментарій пост-правди – емоційних оцінок і збоченої інтерпретації фактів, – влада створює паралельну реальність за допомогою підконтрольних ЗМІ, через які транслюються космічні досягнення, зради, "полювання на відьом" і решта фейкових інформприводів, аби знищити в суспільстві бодай паростки критичного мислення.

Як результат – нівелюється головна функція преси як соціального інституту – наявність реакції влади та соціуму на критичні виступи і публікації та сама відповідальність, на якій наполягав у свій час Авраам Лінкольн.

Оце – головне.

У порівняні з цим явищем навіть прояви владних інстинктів у вигляді намагань створити проблеми для ЗМІ, які є найбільш активними її критиками – вторинні. Бо не є унікальним бажання позбутись критиків. Це вкладається у постійну боротьбу між владою і опозицією. Крім того, не секрет, що будь-яке медіа комусь належить, а цей хтось має політичні інтереси. І судити лише по цьому показнику про відсутність чи наявність свободи слова є помилкою. Але в демократичному світі історично вдалось досягнути балансу політики між інтересами власників ЗМІ і дотримання ролі медіа як соціального інституту із місією зваженого арбітра в соціальних, політичних, економічних, суспільних процесах.

У нас цього балансу немає, а це означає відсутність площадки для суспільного діалогу, а відтак – нівелювання самого поняття свободи слова. До того ж треба визнати – самі вітчизняні ЗМІ не завжди демонструють розуміння своєї відповідальності за достовірність і якість інформації. Хто, як не медіа, є площадкою розповсюдження фейків та міфів пост-правди?

Тому насправді актуалізація питання свободи слова на піку владного "реформаторства" і напередодні передвиборчих інформаційних змагань – явище невипадкове. У 2018-му нам усім доведеться пильнувати за спробами обмежити можливість навіть гримати кулаком по столу. Передбачити загострення цих інстинктів неважко, адже коло стискається – у вигляді остаточного розуміння міжнародною спільнотою того факту, що нинішня "еліта" перетворила інформаційні маніпуляції у спосіб свого існування. Це є однією з головних перешкод у розвитку держави.

Європейські партнери наприкінці минулого року чітко дали зрозуміти, що механізм припинення безвізового режиму для України може бути задіяний.

Дуже знаковою є і колонка Посла США в Україні Марі Йованович "Мужність рухатись вперед", яка днями з'явилась у The Economist Світ. Стаття має красномовний підзаголовок-запитання, яке може бути адресоване лише українській владі: "Чи не згасає через чотири роки після Майдану порив вести Україну в майбутнє?" Її настрій без перебільшення можна вважати позицією Вашингтона щодо "перемог" офіційного Києва, бо допис посла повністю відображає зміст заяви Держдепу США щодо сумнівів у прихильності України боротьбі з корупцією.

Практично водночас з'явився коментар Густава Гресселя, дослідника Європейської програми аналітичного центру European Council on Foreign Relations. Який не ставив дипломатичних питань, а одразу давав на них відповіді: "Центральною вимогою Революції Гідності була трансформація України у державу, яка поважає закон, ставиться до усіх своїх громадян однаково та з повагою, не допускає неправомірного збагачення політичної еліти. Порошенко та його уряд зазнали провалу щодо цих вимог... Європейські лідери не повинні дозволяти використовувати себе як фіговий листок, яким прикривається такий регрес України".

Тож хтось може і надалі насолоджуватись можливістю критикувати, вважаючи це свободою слова... У той час як правда стає ключовою вимогою в сучасній Україні. Правда у спілкуванні з власним народом, правда у відносинах із партнерами. Інакше нам годі сподіватись на достойне місце у Новому Світі.

Обриси якого поступово стають реальними.

...Наприкінці минулого року оприлюднено ювілейну Доповідь Римського клубу. В документі йдеться про неминучість корінної зміни парадигми розвитку цивілізації.

Чи є місце у Новому світі для України? Відповідь на це запитання дається у назві Доповіді: "Come On! Капіталізм, короткозорість, населення та руйнування планети". Адже окрім прямого значення Come On – "давай", "приєднуйся", – цей заклик застосовується ще й у значені "не бреши", "припини брехати".

Скидається на те, що саме останній варіант перекладу є більш актуальним у спілкуванні з нинішньою владою. І її розумінням свободи слова.

Коментарі — 132
Logic2009 _ 11.01.2018 16:16
IP: 91.196.177.---
Тарас Иванович:
Andrey Konanenko:
Пара Путлеровських жополизів сказилася – доказ, що я правий.
Адольф Іванович, у Запердоленка в голові хоч Путлерівське лайно,
а у Вас взагалі вакуум.
Тарас Иванович _ 11.01.2018 16:14
IP: 5.1.10.---
Logic2009:
Воронежский гитлеровец СЕМИЖОПОВ (ник Andrey Konanenko:)...
Лошак, алгорифм поменяй!
_ABM_ _ 11.01.2018 16:13
IP: 35.195.250.---
Andrey Konanenko:
_ABM_:
... Ты про гов/но, он про жо/пу
Так это же все про вас! В Украине не увидишь сталактиты по стенам домов из говна. Если есть такая ссылка, то покажи, тогда я и своих мордой в этот сталактит засуну. А пока только вы в таком дерьме живете и при этом гордитесь, что вы такие особенные. Мир поделили на двуполярный. Тут я согласен с тобой, больше нигде такого бардака нет.
Тарас Иванович _ 11.01.2018 16:12
IP: 5.1.10.---
Andrey Konanenko:
Andrey Kononenko:
Andrey Konanenko:
То, что США – бяка, это вы с Юркивым понимаете.
А югославцы почему-то остались благодарны за то, что их побомбилы.
Да, именно поэтому на Востоке Украины сейчас за Донбасс сражаются сербские добровольцы! а УП об этом визжит)
Они то знают, за что и кому быть благодарным. Не то что ты, незнайка в сказочной стране!

Или ты про любимых и оберегаемых западным миром мусульман – албанцев? они то да, по любому хвалят Аллаха, что американские бомбы попали на головы в основном сербов.
у хох/лов братьев нет, ни русские, ни белорусы, ни сербы им не братья.
хох/лы инкубаторские, без братьев и сестер, у них только одни партнеры
Logic2009 _ 11.01.2018 16:10
IP: 91.196.177.---
Воронежский гитлеровец СЕМИЖОПОВ (ник Andrey Konanenko:) – НАЦИСТСКАЯ СКОТИНА
Хоть 1000 ников меняй, безмозглый, тебя видно без оптики.
Бесись, скотина, Чуркин тебя заждался, ему срочно нужен кочегар.
==================================================

Был во времена Петра Первого купец по фамилии СЕМИЖОПОВ.
Фамилия стала поводом для шуток над оным, и он решил поменять.
Подал прошение царю дабы тот позволил изменить на более
благозвучную.
Пётр наложил резолюцию:
"Просьбу удовлетворить, повелеваю уменьшить до трёх".
Купец почёл за издевательство, и менять не стал.
=====================================================
Потомка этого купца Вову Семижопова отправил пигмей Путлер гадить на УП.
Тупая безмозглая невежда гадит текстами не имеющими
ни малейшего отношения к темам блогов.
СЕМИЖОПОВ, ПОДАВИСЬ ЗАРАБОТКОМ.
ВСЮ НОЧЬ СКОТИНЕ БУДУТ СНИТЬСЯ УБИТЫЕ В ДОНБАССЕ
КРОВОЖАДНЫМ ПИГМЕЕМ ПУТЛЕРОМ.
КРОВЬ НА ТВОИХ РУКАХ, КОТОРЫМИ БЕРЁШЬ 30 СРЕБРЕНИКОВ.
Тарас Иванович _ 11.01.2018 16:09
IP: 5.1.10.---
Andrey Konanenko:
_ABM_:
Ты с бомжом 2009, кстати, неплохая пара: оба с примитивным мышлением и небогатым лексиконом. Ты про гов/но, он про жо/пу
Лошак 2009 старый, получил еще советское образование, а АБВгедейке не повезло, один незалежный мусор в голове.
Тарас Иванович _ 11.01.2018 16:07
IP: 5.1.10.---
Andrey Konanenko:
_ABM_:
Ты с бомжом 2009, кстати, неплохая пара: оба с примитивным мышлением и небогатым лексиконом. Ты про гов/но, он про жо/пу
Лошак 2009 повезло, п
Andrey Konanenko _ 11.01.2018 15:59
IP: 35.195.112.---
_ABM_:
Ты с бомжом 2009, кстати, неплохая пара: оба с примитивным мышлением и небогатым лексиконом. Ты про гов/но, он про жо/пу
Andrey Konanenko _ 11.01.2018 15:50
IP: 35.195.70.---
Andrey Kononenko:
Andrey Konanenko:
То, что США – бяка, это вы с Юркивым понимаете.
А югославцы почему-то остались благодарны за то, что их побомбилы.
Да, именно поэтому на Востоке Украины сейчас за Донбасс сражаются сербские добровольцы! а УП об этом визжит)
Они то знают, за что и кому быть благодарным. Не то что ты, незнайка в сказочной стране!

Или ты про любимых и оберегаемых западным миром мусульман – албанцев? они то да, по любому хвалят Аллаха, что американские бомбы попали на головы в основном сербов.
у хох/лов братьев нет, ни русские, ни белорусы, ни сербы им не братья.
_ABM_ _ 11.01.2018 15:49
IP: 35.205.42.---
Logic2009:
...Ты слабоумный кретин неспособный выучить русский...
Так называемый всеславянский русский язык (Ruski jezik) 400 лет назад искусственно создан хорватским священником Юрием Крижаничем. Для мокшей и прочих народностей населявших территорию нынешней ПаРаши русский язык – это совершенно чужой язык.
Сказать, что для племен мокши утрата своего языка есть трагедия тоже не совсем правильно – у них в лексиконе всего-то было 94 слова. Скорее это говорит об умственной отсталости передающейся генами из поколения в поколение. Отсюда и комплексы неполноценности которые мы наблюдаем у Взадова-Запердоленка и еже с ними. Несчастные люди...
Volodymyr Parkhomenko _ 11.01.2018 15:45
IP: 195.162.90.---
Немає свободи слова – зрада!
Є свобода слова, ось же вона у вас, пані, і ви нею користуєтеся! – все одно зрада зраденна!
Бо для тих, хто втратив кабінети у владі, вже навіки звикнувши до влади, свобода слова має бути тотожною владі. А те саме вільне слово – тотожним загальнообов'язковому рішенню. Сказав вільно чи сказала будь-що – а влада вже повинна виконувати. Ну як без цього? Яка ж це свобода слова?))
Logic2009 _ 11.01.2018 15:22
IP: 91.196.177.---
А сейчас это Радио свобода на х.й никому не интересное
==================================================
Семижоп безмозглый, хоть 100000 ников заводи, но твой кретинизм вылазит.
Ты слушаешь "Свободу", читаешь УП, потому, что это правда,
а не бред Киселёвской пропаганды.
Твоя РТ помойная яма как и твоя голова.
Ты слабоумный кретин неспособный выучить русский, придумать ник,
понять написанное.
Пошёл вон, пресмыкающееся. Чуркин тебя заждался.
Володимир Пилипів _ 11.01.2018 15:21
IP: 93.175.204.---
Лара Крофт:
Oleh Lychak:
хай вона ющeнка і януковича!алe сказала поавду!ось на що вона нам відкриває очі-на утиски сьогоднішньоі влади змі і в майбутньому і ми,прості украінці будeмо боятись сказати щось кривe проти.нам нe потрібно пригадувати чия ставнійчук,а рeагувати на сьогоднішню нагальну проблeму!
Чому ж вона не казала правду, коли знаходилася на посаді у Виборчій комісії.
Володимир Руденко _ 11.01.2018 15:15
IP: 193.34.92.---
Современная власть Украины стремится быть сильной, стабильной и показать всему миру, что она сплотила народ. Поэтому и закрывает рот всем тем кто с ней не согласен. А народ он как был разным, так разным и будет и в этом наша сила. В процессе эволюции мы не погибли из-за разнообразия видов. Но все должны иметь возможность высказать своё мнение и выслушать мнение других. А если туполобая власть этого не понимает, то внезапно придёт момент которого она не заметит, и увидит себя уже на виселице именно из-за того, что не хотела слушать свой народ.
Andrey Kononenko _ 11.01.2018 15:10
IP: 188.163.73.---
Andrey Konanenko:
То, что США – бяка, это вы с Юркивым понимаете.
А югославцы почему-то остались благодарны за то, что их побомбили.
_ABM_ _ 11.01.2018 14:58
IP: 35.195.88.---
В 2017 году украинские силовики пополнили доказательную базу участия России в войне на Донбассе. Но, очевидно, главное доказательство – это сами кадровые российские военные. По данным разведки, их на востоке Украины постоянно находится около трех тысяч человек. Свидетельств этому много.
Andrey Konanenko _ 11.01.2018 14:47
IP: 35.195.121.---
Свобода слова – это чушь собачья!))) придуманное во время холодной войны словосочетание.
Американцы сейчас – это нация, которая просто трясется, когда кто-то говорит правду...

Достаточно привести пример RT, которую обязывают регистрироваться в США как ино агента и угрожают отобрать лицензию. А как их Радио свобода вещала во времена холодной войны – они только и визжали, когда это радио кто-то ущемлял. А сейчас это Радио свобода на х.й никому не интересное СМИ. люди отлично понимают, что США – это лживое агрессивное государство. Будет врать, обвинять под личиной демократии, а потом разбомбит всю страну. Как это было с Югославией.

Кстати, что со свободой слова в хох/ляндии? Бузину убили. Шеремета убили. и никто даже не собирается отчитываться по расследованию его дела! потому что оно уже давно раскрыто, а убийцы – на/цик Белецкий и его патриоты – отпущены на свободу под гарантии ненападения на власть вора Пороха))
Logic2009 _ 11.01.2018 14:33
IP: 91.196.177.---
даже фото на журнале CNN было
===========================
Очередной "перл" безмозглого Воронежского дегенерата.
То, что всякие Запердоленки и Адольфы Ивановичы бесятся,
доказывает, что я прав.
руслан49 _ 11.01.2018 14:25
IP: 37.52.22.---
Adam Viter:
Суди в Україні – абсолютно незалежна гілка влади. Всі суди в Україні антикорупційні, – чи не так? Україна, США, Євросоюз повинні призначати посадових осіб разом – на високі посади антикорупційного контролю за судами, суддями і їх рішеннями.
Навіщо дублювати вже створені високі конституційні суди, -
просто називаючи їх по новому – "антикорупційними"?
Це ще все попереду. Ще судді Антикорупційного суду будуть сажати суддів звичайного суду, а судді Верховного суду будуть сажати суддів Антикорупційного суду. Це нас ще чекає. Бо спитайте любого спеціаліста з теорії управління, чи буде працювати завод, де два директора з однаковими повноваженнями. Відповідь очевидна. Але що зробиш, ЄС і США вимагають. Треба робити цей експеримент.
_ABM_ _ 11.01.2018 14:15
IP: 35.195.88.---
Наталья Карнатова _ 11.01.2018 13:39IP: 134.249.73.--
Adam Viter-Orest Jj-Взадов-Запердоленко:

Календарь спортивных событий в России на 2018
Взадову-запердоленко немного фактов для гордости за скрепный Мордор:
Российские биатлонисты без мельдония:
Гараничев – 43-е место. Елисеев – 45-е. Олимпийский чемпион 2014 Антон Шипулин – 54-е – очевидно, он чемпион сочинской Мельдониады.
И первое место РФ-ских мельдонийцев за 2014 накрылось медным тазом.
Гордись, рашист.
Andrey Kononenko _ 11.01.2018 14:14
IP: 188.163.73.---
Logic2009:
Andrey Kononenko:
Как ни странно, newsone остаётся единственным каналом, где можно услышать правду.
Для мене достатньо знати хто його власник, аби його не включати.
Чув виступ Мураєва у ВР 2014 року, де він звинувавчував армію у "убийстве детей в Донбассе".
Заінтересувався. Виявилося, що нездара свого часу "убоялся бездны премудростей" у прикладній математиці і перейшов на економічний.
Хай там будуть золоті журналісти, а об'єктивновсті там апріорі не буде з таким власником.
Тем не менее, объективность и настоящая журналистика там есть.
Adam Viter _ 11.01.2018 14:06
IP: 91.124.253.---
Суди в Україні – абсолютно незалежна гілка влади. Всі суди в Україні антикорупційні, – чи не так? Україна, США, Євросоюз повинні призначати посадових осіб разом – на високі посади антикорупційного контролю за судами, суддями і їх рішеннями.
Навіщо дублювати вже створені високі конституційні суди, -
просто називаючи їх по новому – "антикорупційними"?
Лара Крофт _ 11.01.2018 13:56
IP: 94.230.196.---
Oleh Lychak:
хай вона ющeнка і януковича!алe сказала поавду!ось на що вона нам відкриває очі-на утиски сьогоднішньоі влади змі і в майбутньому і ми,прості украінці будeмо боятись сказати щось кривe проти.нам нe потрібно пригадувати чия ставнійчук,а рeагувати на сьогоднішню нагальну проблeму!
vasylko_50 _ 11.01.2018 13:55
IP: 188.163.72.---
Orest Jj Кацапе, Ми шукаємо винних в цьому конфлікті, а хіба не гіркін це розпочав – ну принаймні він сам про це повідомив на весь світ!!!!! По -друге, якщо ЗСУ і хунта такі кровожадні вбивці, то чому санкції світові проти них не оголошені- чомусь санкції світ оголосив рф. Ану аргументуйте чому? ось де причина наших бід... і ви це добре знаєте, що сьогодні частину кордону контролює гебня московська, але вам же сци в очі, ви скажете дощ, бо кацап НІКОЛИ не визнає своєї вини, а завжди напакостить і шукає винних інших.
Лара Крофт _ 11.01.2018 13:54
IP: 94.230.196.---
Oleh Lychak:
хай вона ющeнка і януковича!алe сказала поавду!ось на що вона нам відкриває очі-на утиски сьогоднішньоі влади змі і в майбутньому і ми,прості украінці будeмо боятись сказати щось кривe проти.нам нe потрібно пригадувати чия ставнійчук,а рeагувати на сьогоднішню нагальну проблeму!
Уряд реформ316 Aтака Путіна1114 Україна та Європа931 Корупція1116 Свобода слова545
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter