17 лютого 2020, 14:48

Чи запрацює концесія в Україні?

Про концесії в Україні говорять давно. Як і про ринок землі, між іншим. Але справа не рухалась спочатку через відсутність законодавства.

Для чого потрібна концесія? Це коли у вас (в держбюджеті) немає достатніх грошей, наприклад, для побудови автобанів, а магістралі хочеться мати як в Європі. Тож держава й інвестори домовляються про інвестиції, побудову й подальшу довготривалу оренду. Скажімо, років на 30, а то й більше.

Перевага концесії у тому, що потенційно привабливий, або й стратегічно важливий об'єкт залишається у державній власності. А бюджет отримує гроші, розмір яких фіксується в угоді з інвестором. Так в багатьох країнах розвинули, зокрема, транспортну інфраструктуру. Звісно, держава фіксує в угоді з концесіонерами умови для захисту своїх інтересів. Це означає, наприклад, що танки на передову будуть їхати рейками "Укрзалізниці" першочергово. Або завантажуватись на морські транспорти у портах.

Нещодавно у мене була розмова в ефірі з міністром інфраструктури Владиславом Криклієм. Багато говорили про "Укрзалізницю", обсяги корупції й співпрацю з "Deutsche Bahn" – зрештою, управління чи консалтинг, про що домовляються?

Але транспортна інфраструктура, це ж не лише рейки. Міністр повідомив про концесію морських портів – Херсонського та Ольвії у Миколаєві. Й озвучив цифри. До прикладу, по Ольвії: переможець конкурсу – катарська компанія має інвестувати в розвиток порту 3,4 мільярди гривень. Й щороку сплачувати до бюджету 82 млн грн. Звісно, все треба оцінювати у порівнянні з тим, що зараз відбувається. Порт і нині прибутковий, але надходження до бюджету, за словами міністра, складають 5 млн грн. щорічно.

В самому порту також говорять про прибутковість й роботу на межі існуючих потужностей. Але також очікують, що закон запрацює й конкурс визначить концесіонера. "Громадське" з цього приводу зробило цілий репортаж ще наприкінці 2018 року, у якому "Ольвію" назвали не лише щасливою, а й успішною. Але тривожні інтонації пролунали вже тоді: мовляв, щоб вижити й витримати конкуренцію з приватними структурами, варто починати проект концесії й заводити гроші. Цитую "Громадське": "В.о. директора Руслан Олейник пояснює: своїми силами компанія далі розвиватися не зможе, а без цього розвитку їх швидко посунуть на лави запасних менші, але оперативніші в управлінні приватні компанії".

По Херсонському порту міністр інфраструктури озвучив наступні умови: 300 млн гривень інвестицій в інфраструктуру й 13 мільйонів гривень на рік гарантованих платежів. На тлі збитковості підприємства впродовж минулих кількох років.

Але далі історію дещо пригальмували. Як в анекдоті про наступ, який розвивався успішно, допоки у справу не втрутився генеральний штаб. Щоправда, замість штабу у бій вступила наша судова система. Ухвалою Шостого апеляційного суду м. Києва було на певний час зупинено затвердження переможця концесійного конкурсу у порту Херсон. На вимогу компанії, яку не допустили до конкурсу. Через те, що ФДМУ надіслав Конкурсній комісії висновок на представлений "Спеціальною компанією морський порт Херсон" звіт. У ньому було зазначено, що документ не повною мірою відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і має значні недоліки, що вплинули на достовірність оцінки.

Зрозуміло, що існував ризик "забуксувати" у судах. Але, згадане судове рішення доволі оперативно було скасовано наступним рішенням суду, за позовом Мінінфраструктури.

Тепер важливо реалізувати пілотні проекти. На яких можна відпрацювати модель співпраці держави й великого бізнесу для поширення й на інші сегменти економіки, які потребують розвитку, але не мають для цього достатніх ресурсів й фінансування.

Створення умов для залучення світового капіталу – це шанс вийти з коматозу, у якому хронічно перебуває економіка олігархічного типу, яка генерує, здебільшого, тіньовий прибуток для своїх нечисленних бенефіціарів.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Trump's conversation with Putin and the Russian's "psychological attack"

On the morning of November 11, 2024, Russia took off with its strategic bombers and several MiG-31 Kh-47M2 "Kinzhal" missile carriers. Given that Russia is using old Soviet bombers, some of which were disabled by accurate strikes by Ukrainian drones, almost all the "Bears" and "Backfires" that Russia is capable of launching in principle were smoking old Soviet engines...

Зернова схема в Одесі: до чого тут посадовець БЕБ Ткачук?

Минулого тижня всі знову переконалися, що БЕБ не є Бюро з економічної безпеки, а в певному сенсі може навіть перетворитися на "Бюро економічної небезпеки України"...

Helping Ukraine is Helping Americans, Really

The article was written by Ivan Lozowy and Dmytro Tuzov The issue of aid to Ukraine has played a role in the presidential election campaign in the United State, with both candidates and their choices for Vice President expressing opinions on this topic...

Хто такий "Джокер" і що він робить в інформпросторі воюючої країни?

Про "Телеграм" як про платформу, якою не варто користуватись, бодай українським посадовцям і точно не варто пересилати у цьому месенджері якісь важливі документи, сказано вже багато...

Vladimir Putin: the path from KGB officer to war criminal. Part 1

Russian President Vladimir Putin will take a prominent place among the bloody dictators of our time, alongside Vladimir Lenin, Joseph Stalin, Adolf Hitler, Pol Pot, and Saddam Hussein...

The mystification of war. What Putin is putting in your brain

The Kremlin's manipulations about the causes and consequences of Russia's war against Ukraine influence political decisions and voter sentiment in Ukraine's partner countries Russia is waging an active hybrid war against the West...