9 червня 2022, 09:35

Як і рибку з'їсти, і гроші в росії та Європі заробити

Санкції проти росії діють. Не так швидко, як нам би того хотілося, але економічний зашморг на шиї путінського режиму затягується все тугіше. І це визнають в самій росії, намагаючись послабити тиск на свою економіку. Яка є двигуном війни, розв'язаної росією проти України. Тож важливим є відстеження будь-яких схем і лазівок, покликаних знівелювати або послабити обмеження. Тому в полі нашої уваги будуть компанії, які залишаються працювати в росії або заявляють про свій вихід з російського ринку, але максимально затягують момент розлучення, чим продовжують посилювати економіку країни-агресора.

Особливо прискіпливо подивимося на ті, які активно працюють в Україні: американська Pepsіco, що запускає лінійку напоїв "Русский дар" та будує фабрику з виробництва чіпсів Lay's у Новосибірську, Ашан, який пояснює "гуманізмом" свою роботу в росії, та литовська "Вічюнай-груп", що має дочірнє підприємство в Росії під назвою "Вічунай-Русь".

Отже, Pepsіco. Начебто засудила російську агресію і навіть здійснює гуманітарні проекти на Півдні України разом із Червоним Хрестом. Але з політикою компанії в росії коїться щось дивне. 9 березня компанія оголосила, що припиняє рекламну діяльність та продаж напоїв у росії. В своєму офіційному повідомленні PepsiCo пояснила, що "має обов'язок" продовжити продавати в рф молоко та дитяче харчування.

Однак згодом з'ясувалося, що компанія має доволі своєрідне уявлення про дитяче харчування. Оскільки у російських мережах продовжився продаж та активне просування чіпсів Lay's, Cheetos та Doritos. Більш того, Pepsіco не відмовилась від планів запуску заводу з виробництва чіпсів Lay's у Новосибірську. Про те, що підприємство розпочне роботу цього року, повідомив міністр економічного розвитку Новосибірської області Лев Решетніков. До цього повідомлялося про запуск заводу вже влітку. Але, очевидно, в компанії вирішили зачекати – мабуть, сподіваються на завершення бойових дій, щоб уникнути прогнозованого скандалу.

Можна було б подякувати компанії хоча б за зупинку розливу фірмових напоїв, але і тут "не все так однозначно". Бо вже у червні PepsiCo розпочне відвантаження своїх нових напоїв до торговельних мереж під "скрєпним" брендом "Русский дар". І це будуть торгові марки New Cola для власне коли та Fruitz – для напоїв зі смаком апельсину та лимону з лаймом. Тобто, схоже, що ті самі Pepsi, Mirinda та 7UP, але під іншими етикетками. Порося перехрестили в карася. "Економічна правда" підрахувала, що податки, які щорічно сплачує до російського бюджету PepsiCo, дозволяють агресору отримати 6750 бойових броньованих машин типу "Тигр".

Ашан. Тут з початку російського вторгнення робили вигляд, нібито взагалі нічого не відбувається.10 березня представники групи повідомляли, що їхні магазини продовжать працювати у "звичайному режимі". Лише після того, як 23 березня, виступаючи у парламенті Франції, Володимир Зеленський закликав Ашан та інші французькі компанії піти з російського ринку, наголосивши, що продовження роботи бізнесу в росії робить їх спонсорами убивств дітей та жінок, компанія відреагувала.

І ця реакція була вельми красномовна. Генеральний директор "Ашану" Ів Клод назвав вихід з російського ринку "негуманним" і заявив, що "марно нацьковувати людей один на одного", тому "Ашан" продовжить виконувати свою основну місію та годувати населення росії та України.

У російських ЗМІ декілька разів з'являлися повідомлення із посиланням на джерела про можливий продаж мережі або передачу зовнішньому управляючому, проте кожного разу Ашан жорстко спростовував ці повідомлення. Останній раз таку заяву компанія зробила 26 травня, наголосивши, що її головна місія – "забезпечити населення якісними продуктами за доступними цінами", тому Ашан не планує змінювати стратегію чи структуру операційної діяльності у росії.

Через свою незрозумілу позицію Ашан вже втратив 50% товарообігу в Україні, але, мабуть, прибутки в росії перекривають втрати. Щорічно компанія платить понад 150 мільйонів доларів до російського бюджету.

Стратегія литовської Vičiūnai Group, схоже полягає у тому, щоб прощатися, але не йти. Завод компанії у російському Совєтську у Калінінградській області, що випускає крабові палички VICI, досі працює. Хоча згадку про нього прибрали із сайту компанії, і декілька разів зміщували дату чи то зупинки, чи то продажу підприємства, що є одним з найбільших платників податків Калінінградської області і найбільшим виробником сурімі у Східній Європі.

Останній термін виходу, озвучений компанією – продаж має відбутися "влітку", тобто – до вересня. 3 місяці, необхідні для виходу, перетворилися на 6. Як виявилося, минулих 8 років війни в Україні компанії не вистачило. Зате якось вдалося найти порозуміння з Роскомнаглядом, що захищав компанію від українських санкцій. В компанії равликову швидкість виходу пояснюють необхідністю повного використання сировини, яку закупили раніше. Хоча існують серйозні підозри і інформація від джерел стосовно того, що ці запаси було поповнено з метою затягнути процес розлучення з російським ринком та путінським режимом.

Член правління Vičiūnai Group Дайнюс Матіошайтіс запевняє, що компанія хоче піти з російського ринку свідомо, щоб не стати смачною стравою для самої країни-агресора. Але факти свідчать про інше. Як зазначає Литовське національне телебачення і радіо, про вихід з росії компанія оголосила лише тоді, коли у Литві перед мерією Каунаса почалися масові протести. Місце проведення акцій було обумовлено тим, що одним з власників групи є мер Каунаса Вісвалдас Матійошайтіс, якого в українських ЗМІ вже охрестили "литовським Медведчуком" за факти постачання продукції до комбінатів харчування управління справами президента рф, так званого "кремлівського буфету".

Немає сумнівів, що бренди, які працюють у росії, не повинні бути присутніми на українському ринку. Механізм санкцій до них з боку держави наразі пробуксовує. Можливо, це пояснюється тим, що Україна не може псувати відносини з партнерами, які зараз нам допомагають у військовій та гуманітарній площині. Втім, це не заважає самим українцям ввести власні громадянські санкції до компаній-колаборантів і оголосити повний бойкот їхній продукції. В усякому разі – до їх повного виходу з росії.

Голод, руїни, вбивства – Росія робитиме те, що робила й раніше – її треба зупинити. Про Премію імені Джеймса Мейса, його роботи і зв'язки з сьогоденням

Шановні друзі! Ви, мабуть знаєте, що в ці останні дні листопада 2023 року мене нагородили премією імені Джеймса Мейса - американського історика і публіциста, дослідника Голодомору в Україні, який став, як каже ініціаторка премії – головна редакторка газети "День" Лариса Івшина, справжнім політичним українцем...

Десакралізація "священної війни" як елемент нашої оборони

Путінська Росія створила кілька теорій, які мають виправдати в очах росіян війну проти України. Хоча справжньої мети росіяни й не приховують: це знищення України, її розграбування і заволодіння активами...

Ігорна індустрія: виклики для національної безпеки залишаються

Хвилі на українському ринку азартних ігор досягли берегів Британії. Видання "Гардіан" опублікувало матеріал щодо проблеми проникнення на український ринок пов'язаних з росіянами компаній...

Продовження епопеї з інвестором, або як врятувати бюджет міста за рахунок винних осіб (поки за припущенням)

Починаючи з червня 2023 р. (перша публікація 29 червня 2023 р. під назвою "Куди підуть майже 100 мільйонів доларів з бюджету Києва під час війни", друга 10 липня 2023 р...

Нервова реакція Юлії Латиніної (російська журналістка в еміграції) свідчить про те, що розслідування проти російського бізнесу і олігархів Кремля треба посилити

Російський бізнес, діяльність російських корпорацій, компаній та олігархів за кордоном важливо відстежувати і маркувати, як би цей бізнес і його власники себе не камуфлювали...

Vaticano, sei insignificante. Ватикан – ти нікчемний

Io un tempo ho incontrato Papa Giovanni Paolo Secondo in Ucraina, nonostante non sia cattolico. Tuttavia, ritenevo che Giovanni Paolo fosse un vero leader di portata mondiale...