14 липня 2016, 17:42

Юрій Мацієвський: Чому масові вбивства поляків на Волині некоректно називати геноцидом

Перепощую фундаментальну статтю політолога Юрія Мацієвського опубліковану на zaxid.net, бо такий аналіз не може загубитися в нетрях Інтернету і пустопорожніх дискусіях з цієї проблеми.

Отож "Волинська трагедія" чи "Волинська різанина"? – запитує Юрій Мацієвський. І дає відповідь:

"Чому масові вбивства поляків на Волині некоректно називати геноцидом

Повністю стаття з посиланнями на інтернет ресурси тут

Заклик верхньої палати польського парламенту (Сенату) визнати дії "українських націоналістів" у східних воєводствах ІІ Речі Посполитої (РП) геноцидом польського населення є фактично і політично помилковим. Прийняття цього формулювання більшістю Сенату (60 проти 23, один утримався) є свідченням переваги популістського дискурсу над відповідальним та раціональним.

Про небезпеки політизації цього питання вже достатньо писали і говорили польські та українські вчені. Останні коментарі можна побачити тут, тут, і тут.

Відразу зауважу, що я не маю на меті виправдовувати дії УПА. Масові вбивства поляків у Східній Галичині та Волині були, і це визнають українські політики та історики. Так само як об'єктивні польські історики й інтелектуали визнають, що фізичне насилля з боку українців було реакцією на структурне та фізичне насилля з боку поляків. Однак здомінований популістами польський Сейм воліє цього не помічати. Тим часом потрібно знайти коректне академічне і політичне формулювання, яке б дозволило примирити, а не роз'єднувати народи. "Волинська трагедія" чи "Волинська різанина", вочевидь, є частиною політизованих дискурсів в Україні та Польщі. Політизоване використання поняття "геноцид" (Ludobójstwo) у постанові польського Сенату є помилковим з точки зору класичних і сучасних досліджень геноциду.

Сутність геноциду

Постанова Сенату Польщі від 8 липня 2016 р., у якій події 40-х років на Волині названо актом "геноциду, вчиненого українськими націоналістами проти громадян ІІ Речі Посполитої", бере до уваги лише зовнішню відповідність ознак геноциду (масові вбивства) тому, що відбувалося на Волині 1943 року, але не добачає суті того, що польський правник Рафаель Лемкін

окреслив поняттям "геноцид". Крім того, це формулювання переоцінює можливості "українських націоналістів" (ОУН і УПА), але жодним чином не згадує тих громадян ІІ Речі Посполитої, які загинули від дій Армії Крайової (АК).

Дослідники геноциду (Barbara Harff and Ted Gurr) визначають геноцид як "просування і здійснення політик державою чи її агентами, які призводять до смертей значної частини групи...". В іншому дослідженні вчені прямо вказують на вирішальну роль держави в організації геноциду та інших форм групових репресій.

Подібну точку зору обстоює Рудольф Руммель (R. J. Rummel), який наголошує, що геноцид потрібно розуміти як спрямовані урядом вбивства людей через їхню належність до тієї чи іншої групи (Genocide should ordinarily be understood as the government murder of people because of their indelible group membership).

Визнані дослідники геноциду (Mark Levene, Ірвінґ Горовіц чи Адріан Ґаллагер) звертають увагу на обмеження юридичного визначення геноциду, прийнятого у статті ІІ Конвенції Генеральної Асамблеї ООН у 1948 р. "Про запобігання злочину геноциду та покарання за нього", яке наголошує на проявах і виконавцях, але не бере до уваги структури і організаторів. Зокрема А. Ґаллагер стверджує, що геноцид має місце тоді, "коли джерело колективної влади (як правило, держава) свідомо використовує свій владний потенціал для знищення групи в цілому чи її значної частини, залежно від відносного розміру групи".

Питання про те, чи може недієздатна держава чи недержавна організація здійснити геноцид, залишається відкритим. Так, визнання геноцидом масових убивств тутсі у Руанді 1994 р. викликало міжнародну критику, яка виходила з того, що масові вбивства тутсі урядовими і воєнізованими формуваннями гуту були реактивними, а не проактивними діями.

Найближче до волинських подій 1943 р., здається, лежить конфлікт 1992-1995 рр. у Боснії і Герцоговині та окремі його епізоди, як-от масові вбивства сербами мусульман у Сребреніці 1995 р. Хоча міжнародний кримінальний суд визнав ці події актами геноциду щодо колишньої Югославії, Європейський суд з прав людини звернув увагу, що етнічні чистки, здійснені сербськими силами у БіГ, не становлять геноциду. Ніхто, однак, не заперечував, що дії сербів підпадають під визначення етнічних чисток.

Переважна більшість визнаних випадків геноциду були політично вмотивованими діями держави. Хоч і дії УПА мали на меті "деполонізацію" Волині з метою створення етнічно однорідної території, вони не можуть прирівнюватися до систематичного й організованого винищення вірменів у Туреччині, Голокосту євреїв під час ІІ Світової війни, голодомору українців в СРСР чи масового знищення комбоджійців режимом "червоних кхмерів". Іншими словами, геноцид, або "цілеспрямовані дії з метою знищення повністю або частково окремих груп населення чи цілих народів за національними, етнічними, расовими або релігійними мотивами", може організувати лише держава. Ось чому звинувачення Сенатом Польщі "українських націоналістів" у геноциді населення ІІ Речі Посполитої є некоректним. Ідеологічно розділена ОУН, яка діяла у підпіллі, та її військові формування не могли заступити собою держави.

У пошуках нейтрального формулювання

Далі про пошук нейтрального формулювання тут

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Занепад Заходу чи піднесення Сходу?

Сьогодні вже стало певним кліше писати про те, що Захід у тому вигляді, яким ми його знаємо, знову переживає занепад і, здається, поступово згасає – неначе вкотре заходить за обрій, як це свого часу описав Шпенґлер (Oswald Arnold Gottfried Spengler, 1880-1936)...

Європа, що тріумфує

Я з відомим львівським політологом Антіном Борковський, в день уродин визначного польського митція зламу XIX-XX століть Юзефа Мегоффера, відштовхуючись від його картини "Европа, що тріумфує" дискутуємо про сьогоднішню долю того, що ми називаємо Европою, Трампа, Бреттон-Вудську угоду та що з цього випливає...

Остання людина?

Останнім часом ми спостерігаємо тривожні процеси – стрімке зниження рівня когнітивних здібностей людей, зокрема таких як розуміння, пізнання, навчання, усвідомлення, сприйняття та здатність обробляти зовнішню інформацію...

Епоха хама

Спостерігаючи за дивною динамікою еволюції гомінідів, ланок у поставанні сучасних людей, які зʼявлялися мільйони років тому, а згодом зникали без сліду, не залишаючи прямих нащадків і поступаючись місцем іншим підвидам антропоморфних істот, я все частіше замислююся над траєкторією розвитку homo sapiens...

Це український солдат зробив Америку великою, а Росію – малою

У передріздвяний період прийнято говорити про щось добре. Для нас, в Україні, нашим найкращим є Україна у її якнайширших сенсах. Тому я приготував промову про Україну, але на перший погляд присутнім може здатися, що цьогорічна промова про США...

Вручення ''Ордена Незалежного культурологічного Журналу ''Ї'' ''За інтелектуальну відвагу'''' та прийняття ''Межа року''

Рівно чверть століття тому, у 1999 році, у Львові під Різдво вперше відбулося унікальне не лише для України, але й для всього центрально-східного регіону Европи дійство – своєрідне підведення суспільних та політичних підсумків року, що минув, і вшанування тих, кого цього року середовище Громадської організації "Незалежний культурологічний журнал "Ї"" вважали знаковими для України і регіону публічними діячами, діячами, які особливо заслужилися в царині інтелектуального осмислення часу і мали відвагу це своє бачення відкрито задекларувати та обстоювати...