Ігорю Білоусу: нотатки романтичного фіскала
Зараз в Україні проходить чергове реформування податкової служби. Міністерство доходів і зборів, створене незабутнім реформатором Клименко, ліквідовано і на його базі створюється Державна фіскальна служба України. В принципі ідеальний момент для створення нечисленної, але ефективної структури, головним завданням якої є ЗБІР КОШТІВ ДО БЮДЖЕТУ.
На жаль, державні менеджери, що відповідають за цю задачу, її фактично саботують, система не реформується, а вся реформа зводиться лише до зміни вивіски. Зрозуміло, що ми, на жаль не Сінгапур, і наш керівник не Лі Куан Ю, а тому розраховувати на збільшення оплати праці до рівня приватних компаній нам не доводиться, але скоротити величезний штат непотрібних чиновників служби і за цей рахунок хоч якось збільшити принизливо низьку зарплату податківців, наші державні менеджери просто зобов'язані.
Щоб не бути голослівним, давайте розглянемо проблему в цифрах, але перед цим ще раз акцентуємо увагу на тому, що основною і головною задачею податкової служби є ЗБІР КОШТІВ ДО БЮДЖЕТУ, і вся її структура повинна функціонувати таким чином, щоб ефективно вирішувати саме це завдання.
Загальний штат податкової служби на сьогодні становить 47118 штатних одиниць. З них центральний апарат (колишнє Міндох) становить 2185 одиниць, штат спеціалізованих інспекцій по роботі з великими платниками податків 2109 одиниць, штат обласних управлінь 10158 одиниць і, нарешті, штат районних інспекцій становить 32666.
З усіх цих одиниць задачу по наповненню бюджету вирішують тільки 32666 районних співробітників. Слід вказати, що ці співробітники є найбільш низькооплачуваними кадрами в системі податкової служби при, одночасно, найбільшому професійному навантаженні. При цьому, завдяки повзучій реформі служби, що триває ще з президентства Ющенка, склалася парадоксальна ситуація, коли районні інспекції, які повинні вести роботу з платником, в тому числі, будемо реалістами, методом батога і пряника, тобто здійснюючи перевірки підприємств, які ухиляються від сплати податків, не можуть проводити ці перевірки і взагалі позбавлені можливості планувати свою контрольно-перевірочну роботу (КПР). Основна "тяжкість" КПР лежить на обласних управліннях, які, однак, не несуть навантаження по збору коштів до бюджету і, тому, працюють в основному "на себе", в той час, як районні інспекції не мають в руках ефективного батога, у зв'язку з чим завдання по наповненню бюджету регулярно не виконуються.
Зрозумійте правильно, я не хочу сказати, що районні співробітники стовідсотково чесні, а обласні суцільно корумповані. Всі люди, що працюють безкоштовно (зарплата 200 $ для цієї роботи це безкоштовно), абсолютно однакові, проте якщо вже податкова служба і проводить перевірки, так нехай це роблять ті, хто безпосередньо відповідає за виконання плану по збору коштів до бюджету, а не за виконання плану по збору коштів в кишені собі і керівництву.
Центральний апарат, а це 2185 одиниць, яких Білоус збирається збільшити ще на 400, не виконують план, але щоб виправдати існування непотрібних і роздутих управлінь і департаментів, виробляють видимість роботи, продукуючи величезна кількість контролів та завдань, які в підсумку лягають на плечі тих же районних інспекторів, відриваючи їх від їхніх прямих обов'язків по збору коштів до бюджету. Тим ж самим, тільки в менших кількостях, займаються обласні апарати.
Характерний приклад це управління податкового та митного аудиту. В Одесі його чисельність становить 353 інспектора, з яких 85 це обласний апарат. До 2010 р кількість планових перевірок на місяць по області становило близько 200 і цей штат був, напевно, виправданим. Однак, на сьогоднішній день кількість перевірок зменшилась більш, ніж в 10 разів і становить 10-20 перевірок на місяць. Тобто на 1 перевірку на місяць припадають 17,6!!! інспекторів, з яких 16 явно зайвих. Нормальний штат на 20 перевірок на місяць, це 5 осіб в області та по сектору від 1 до 10 інспекторів в районах, залежно від кількості платників. Тобто з 353 інспекторів податкового аудиту по Одеській області 300 явно зайвих.
Інший дуже яскравий приклад це СДПІ по роботі з ВПП (спеціалізовані інспекції по роботі з великими платниками). Знову ж на прикладі Одеси має штат 220 чол. і 150 підприємств на обліку (при цьому, наприклад, у Приморській або Малиновської ДПІ м Одеси при меншому штаті на обліку перебуває по кілька тисяч платників). Підприємства насмикані з Херсона, Миколаєва та Одеси. Їм їздити в Одесу чи Миколаїв не зручно. При цьому, якщо повернути ці 150 СПД назад, в райони за місцем реєстрації, то надходження до бюджету нітрохи не знизяться. Начальник районної інспекції видавить з них точно таку ж суму в бюджет, як і начальник СДПІ, просто українцям не треба буде "годувати" 220 зайвих чиновників в Одесі і 2109 по Україні.
Це тільки кілька яскравих прикладів, які показують реальні резерви по скороченню тисяч абсолютно зайвих співробітників тільки в податковій службі. З 47118 співробітників податкової служби в Україні тільки 32666 реально наповнюють бюджет, тобто 69%. Інші 30 реальний резерв за скороченням. Адже Держава в ідеалі, це те ж підприємство, яке має приносити прибуток.
От уявіть, що у Лукойла було 10 заправок і на кожній працювало по 10 осіб, всього 100 співробітників. Потім 9 заправок продали, а 90 співробітників не звільнили, а залишили на Лукойлі і кожен місяць платять їм зарплату, яка лягає на витрати тільки однієї заправки,що залишилася, впевнено виводячи Лукойл до складу збиткових підприємств. Можливо таке в ефективному підприємстві? Ні, не можливо. Чому ж Держава Україна дозволяє собі утримувати тисячі зайвих чиновників, які не приносять ніякої користі, а їх утримання обходиться Україні приблизно в мільйони гривень щомісяця, при тому, що вони тільки заважають реальним працівникам виконувати свої прямі обов'язки.
Треба не боятися змін, призначати адекватних фахівців середньої ланки, повірте вони є, і рухатися вперед до недорогої, але ефективної системи, з невеликою кількістю добре мотивованих (і тут я маю на увазі гроші і тільки гроші, ніякого патріотизму – любов придумали росіяни, щоб не платити за секс) ефективних професіоналів.
На жаль, поки ми рухаємося у зворотному напрямку.
P.S. Матеріал написано на прохання та за допомогою підприємців та податківців, які підтримували Євромайдан і хочуть чесно жити в нормальній країні.