Сергій Лещенко

''Кукла''-демократія

06 січня 2015, 13:18

Коли дев'ять днів тому парламент проголосував за бюджет о 4:30 ранку, депутати мали перед собою "куклу". Не ляльку, а саме "куклу". Пам'ятаєте, як в 1990-их під обмінниками стояли спритники, які пропонували людям здати валюту за більш вигідним курсом, але внаслідок маніпуляцій у невдахи на руках замість грошей опинялася "кукла" – пачка, в якій перший та останній аркуш – це справжні гроші, а між ними – просто рівно нарізаний білий папір.

Так само було з бюджетом – жоден депутат не мав на руках останньої версії бюджету перед тим, як віддати за нього свій голос. Версія бюджету, яка була представлена депутатам кількома днями раніше, втратила актуальність, оскільки перед голосуванням за бюджет було схвалено десятки змін до податкового законодавства.

Перерахувати показники Міністерство фінансів погоджувалося протягом дня, щоб уже в понеділок ввечері, 29 грудня, представити депутатам нову версію закону. Але весь парламент знову зламали через коліно, і 220 депутатів плюс декілька кнопкодавів натиснули "за" документ, який в очі не бачили.

У підсумку, станом на 6 січня досі не відомо, що з себе являє бюджет України. Через дев'ять днів після схвалення не оприлюднено головну складову бюджету – додатки, а особливо "додаток N3", де розписано розподіл коштів між головними розпорядниками. На сайті Верховної Ради закон про бюджет опубліковано з приміткою "Додатки готуються до введення".



Коли ми розходилися після закриття сесійного засідання о 4:30 ранку, старший колега з БПП Степан Кубів, проголосувавши за бюджет, не приховував обурення способом його схвалення. "Нам треба, щоб ми востаннє так голосували", – сказав він на прощання. На що я відповів: "От побачите, все тільки починається. Ми і в подальшому будемо голосувати саме так".

Тому що саме такий спосіб – найкомфортніший для тих, хто зараз апробовує модель підлаштування парламенту під себе. І, не відчуваючи спротиву, вони лише переконаються у правильності вибору та ефективності такого методу роботи.



Як і бюджет-2015, такою самою "куклою" є демократія в Україні, коли під обгорткою виборів, визнаних світом чесними та прозорими, захована нереформована корумпована держава, яка згаяла рік у внутрішніх чварах. Держава, яка, виправдовуючи відсутність результату, використовує в якості універсального аргументу розповіді про війну та зовнішню агресію.

Справді, напад Росії був головною подією 2014-го, але не менш значущим результатом року для українців могло би стати реформування ДАІ. Або запровадження чесного судочинства. Або покарання колишніх високопосадовців. Або деолігархізація політики. Але не стали.

Американські теоретики демократії Ларрі Даймонд та Френсіс Фукуяма чітко розрізняють справжню демократію від "електоральної демократії" – режиму, який має вибори як атрибут демократії, але де відсутні інституції демократії – незалежні ЗМІ, неупереджені суди, чесні правоохоронні органи, ефективні профспілки. Все те, що Рейган перераховував у своїй Вестмінстерській промові як "інфраструктуру демократії". Тобто те, що забезпечує функціонування демократії як такої.

Так от, в України з "демократичною інфраструктурою" не краще, ніж з "інфраструктурою" реальною – із розбитими дорогами, монополізованими авіаперевезеннями та замерзаючими посеред степу Хюндаями.

На сьогодні влада в Україні фактично розподілена між двома політичними монополіями. На чолі однієї корпорації стоїть президент Порошенко, на чолі іншої – прем'єр-міністр Яценюк. Плюс є ще третя корпорація на чолі з Ігорем Коломойським, який став головним бенефіціаром Майдану серед колег по олігархічному цеху.

Станом на сьогодні вимальовується декілька характерних рис. Перше – голова Верховної Ради є керованим з адміністрації президента. І в бажанні виконати поставлене завдання він буде іти танком, ламаючи регламент та нехтуючи базовим правом депутата – правом на законодавчу ініціативу.

Друге – жодна парламентська ініціатива не буде проголосована результативно, якщо вона попередньо не пройшла схвалення в Кабміні або адміністрації президента. Шанси на ухвалення мають переважно проекти, на яких стоїть підпис президента, прем'єра, постійного представника президента Руслана Князевича або керівництва фракцій БПП чи "Народний фронт". Парламенту ж поки відводиться роль штампувального цеху.

Аргументи, які використовуються для проштовхування рішень та ламання Верховної Ради через коліно, примітивні та банальні. Скоро можна буде складати словник універсальних кліше, щоб застосовувати їх, коли в політичного керівництва виникне чергова потреба протягнути рішення. Найбільш популярні тези: "Не розкачуйте човен...", "МВФ грошей не дасть...", "На дворі війна, а вас цікавить лише...", "Україна на межі дефолту, а ви...", "Якщо не..., то Яценюк піде у відставку".

При чому мушу визнати: на відміну від "Народного Фронту", в БПП присутня внутрішня демократія, про що свідчать результати голосування на табло. Можна дорікати молодим депутатам, але в більшості випадків наше голосування збігається з Віктором Пинзеником, Оксаною Продан або Віктором Чумаком – людьми великого політичного досвіду.

Система відштовхує тих, хто намагається іти проти неї. У нас уже був приклад Дениса Бродського, який пішов через місяць, або Павла Шеремети, який воював протягом півроку. У випадку з іноземними міністрами буде складніше їх вичавити, оскільки їх присутність є частиною пакту з міжнародними організаціями. Але, думаю, бажання піти в декого з нових членів уряду вже не раз пробігало в голові.

Виникає питання, що робити в цих умовах. Зовнішній тиск на владу має бути таким, аби у неї не було би іншого вибору, ніж імплементувати зміни. Слово "реформи" вже навіть вживати не хочеться, аби не дискредитувати їх зміст.

Парадоксально, але нашим головним союзником є західні уряди та міжнародні фінансові організації. Вони, ставши єдиним рятівником української економіки, мають моральне право висувати проведення реформ як передумову виділення грошей. Саме тиск іззовні став вирішальним при схваленні пакету антикорупційних законів, а створення Національного антикорупційного бюро потрапило в перелік вимог МВФ.

Цей парламент приречений стати місцем розламу між "старими" і "новими" політиками. У цих характеристиках мова не йде про дату народження у паспорті. Бо одного місяця роботи нової Ради виявилося достатньо, щоб переконатися, що навіть після 1980-го року народжувалися "старі". Але саме об'єднання "нових", опорою яких буде громадський сектор і західні організації, може стати фактором змін.

Деякі вчорашні соратники по журналістському цеху, а зараз – уже колеги по депутатському корпусу, дорікають, що ми надто прискіпливі замість того, щоб бути слухняними інструментами в руках політичної верхівки. Насправді, саме для того нас обрали в парламент, щоб чесність роботи Верховної Ради більше ніким не ставилася під сумнів.

Наша місія – не стати черговим кнопкодавом або піар-консультантом партії з депутатським мандатом. Наша роль – змінити політику, її правила та звичаї. Або принаймні спробувати зробити це. І не бути "куклою" у чужих руках – в усіх значеннях цього слова.

Коментарі — 147
budjac _ 13.01.2015 23:12
IP: 78.26.151.---
Поддерживаю, так и продолжайте, не долго осталось до появления критической массы, которая будет поддерживать ваши действия в раде, после этого начнется следующий этап развития революции.
Теодор Дяків _ 11.01.2015 18:51
IP: 74.125.18.---
Takozh:
Теодор Дяків:
олег:
... – Вже зараз зрозуміло, що довго вони не протримаються... Продовжуючи експлуатувати теперішню азійсько-радянську систему і парламент і влада загалом є приреченими вже у найближчі місяці.
Вони повинні протриматись до підходу нових, інших. Поки інших в полі зору нема, цих в спину не штовхайте. По руках бити можна.
.
- Вони самі себе штовхають до поразки ігноруючи інтереси суспільства.9
Takozh _ 11.01.2015 06:41
IP: 176.8.134.---
Теодор Дяків:
олег:
... Вже зараз зрозуміло, що довго вони не протримаються. Нас чекають нові випробування і страшніші за ті, що маємо зараз.
- Теперішній парламент ще задовго до дня виборів виглядав пустопорожнім – партіі і кандидати ні у програмах, ні навіть в усних обіцянках нічого не говорили про потребу ЗМІНИ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ І ФУНКЦІОНУВАННЯ ВЛАДИ. Продовжуючи експлуатувати теперішню азійсько-радянську систему і парламент і влада загалом є приреченими вже у найближчі місяці.
Вони повинні протриматись до підходу нових, інших. Поки інших в полі зору нема, цих в спину не штовхайте. По руках бити можна.
Теодор Дяків _ 10.01.2015 17:54
IP: 178.95.54.---
Олег Козак:
У даному випадку,Лещенко правий на всі 100%,без сумніву!Дай Боже,щоб система його не перемолола,як і багатьох інших його попередників! Удачі вам пане Лещенко,а вона вам ой,як потрібна,дивлячись на те,хто є доном вашого політичного угрупування,саме так,тому що партією,у повному розумінні цього слова,цю структуру назвати не можна!
- 100%.
Олег Козак _ 10.01.2015 17:27
IP: 74.125.181.---
У даному випадку,Лещенко правий на всі 100%,без сумніву!Дай Боже,щоб система його не перемолола,як і багатьох інших його попередників! Удачі вам пане Лещенко,а вона вам ой,як потрібна,дивлячись на те,хто є доном вашого політичного угрупування,саме так,тому що партією,у повному розумінні цього слова,цю структуру назвати не можна!
Вадим Деркач _ 10.01.2015 16:14
IP: 31.131.96.---
Якби не проголосували 29 грудня, то бюджет приймали б травні, не раніше. Рівень підготовки законопроекту вкрай низький, що говорить про відсутність професіоналів-фінансистів у його формуванні. Додатки не сформовані, мабуть, і, на сьогодні... А що вже говорити про місцеві бюджети, (випали з обойми обласні та районні бюджети, не до кінця виписана структура та система формування бюджетів територіальних громад) одні запитання... Зрозуміло, що бюджет зроблено віз черговий займ МВФ...
Yarko Navalkivskii _ 10.01.2015 13:33
IP: 188.130.213.---
всі ми розуміємо що ще будуть красти і ПРОТВКУВАТИ СВОЇ ІНТЕРЕСИ АЛЕ НЕ РОЗУМІЮ ЧОМУ НЕХОЧУТЬ НАНЕСТИ УДАР ПО МОСКВІ І ЇХ сАТЕЛІТАМ ПОПРОСИВШИ ЄВРОПУ В ЧАС ВІЙНИ ЗРОБИТИ ДЛЯ УКРАЇНЦІВ ЯКЕСЬ ПОЛІПШЕННЯ НАПРИКЛАД ЦІНУ ЗМЕНШИТИ НА ЕЛЕТРИКУ ЧИ НАВІТЬ НА ГАЗ ТАК ТАК САМЕ ТАК ПОКАЗАВШИ ВСІМ НЕДРУГАМ ЛЮДСЬКЕ ОБЛИЧЧЯ КАПІТАЛІЗМУ І ЗАХІДСВІТУ =а ПОКИ ЩО ЯЦЕНЮК ПОДАТКОМ ТУПИМ НА НЕРУХОМІСТЬ +ЧОМУ НЕ ЗАЛИШИТИ норму для 120м квартир і 200 для буд=просто убиває патріотизм і любов до УКР=так так бо ДЕРЖАВУ ЛЮБЛЯТЬ І ДЕРЖАВА МАЄ ЛЮБИТИ=і це коли війна=чому це гостре питання неставиться гостро ВСІ РОЗУМІЮТЬ ЩО РЕФОРМИ НЕОБХ АНЕ ТУПЕ ПІДВИЩЕННЯ ЦІН+І ЧОМУ В УКР НЕПРЕВЕЗЛИ НІКОГО З КАЛЕТНИКІВ І СІМЇ ЯНЕКА ДЕ КОНФІСКАЦІЯ ЇХ МАЄТКІВ ДЕ ПОВЕРНУТІ ГРОШІ ДЕ ВСЕ
Теодор Дяків _ 10.01.2015 12:52
IP: 62.221.52.---
В останньому абзаці цього блогу Сергій Лещенко впритул підходить до висновку про необхідність ЗМІНИ СИСТЕМИ – висловлює потребу "змінити політику, іі правила та звичаі"... Він, вважаю, претендує на першу "білу ворону" в цьому парламенті. Таких, вважаю, виявиться 3-5, не більше. І в цьому іхня особлива цінність.
Теодор Дяків _ 10.01.2015 12:45
IP: 194.44.247.---
олег:
... Тому виправдання в брехні,шулерстві, проституції не приймаються. Є прописані і прописні правила і їх треба дотримуватися, а названі клани, розуміючи це, цинічно порушують їх. Ради чого зрозуміло. Ми ж це вже проходили не один раз. Пояснення просте-жадібність так званої еліти в рази перевищує іх розум. здоровий глузд та врешті й інстинкт самозбереження. Вже зараз зрозуміло, що довго вони не протримаються. Нас чекають нові випробування і страшніші за ті, що маємо зараз.
- Теперішній парламент ще задовго до дня виборів виглядав пустопорожнім – партіі і кандидати ні у програмах, ні навіть в усних обіцянках нічого не говорили про потребу ЗМІНИ СИСТЕМИ ФОРМУВАННЯ І ФУНКЦІОНУВАННЯ ВЛАДИ. Продовжуючи експлуатувати теперішню азійсько-радянську систему і парламент і влада загалом є приреченими вже у найближчі місяці.
олег _ 10.01.2015 12:35
IP: 192.162.238.---
Коментар до статті-це,як голос на виборах. Нічого не вартий,як одиниця чи, як думка, але він повинен впливати на загальне розуміння ситуації і повинен звучати. Так от: створити інфраструктуру демократії довга,важка і невдячна справа. Лаврів від цього точно ніхто не отримає, але це все і вся подальшого життя, роботи,боротьби людей.які думають. що вони і порядні,і інтелектуали, і патріоти. Принципи прості і банальні,як не дивно. Тому виправдання в брехні,шулерстві, проституції не приймаються. Є прописані і прописні правила і їх треба дотримуватися, а названі клани, розуміючи це, цинічно порушують їх. Ради чого зрозуміло. Ми ж це вже проходили не один раз. Пояснення просте-жадібність так званої еліти в рази перевищує іх розум. здоровий глузд та врешті й інстинкт самозбереження. Вже зараз зрозуміло, що довго вони не протримаються. Нас чекають нові випробування і страшніші за ті, що маємо зараз.
Теодор Дяків _ 09.01.2015 21:45
IP: 37.54.66.---
Oleksandr Kelym:
Головною підтримкою прогресивних депутатів повинні бути ЛЮДИ НА МАЙДАНІ перед Верховною радою!
Тільки тоді, коли влада постійно відчуватиме на своєму горлі тверді пальці руки народу – вона йому і служитиме!
- Це, безумовно правильно – тримати владу за горло, але люди на Майдані повинні також знати, чого вони хочуть... Щоб черговий раз не наступити на граблі, подібні до " перезавантаження влади"...
Сьогодні ж навіть тих декілька "прогресивних депутатів", які є в парламенті, не уявляють собі сутність нового суспільно-політичного устрою, який потребує украінське суспільство.
yegydy _ 09.01.2015 18:36
IP: 74.125.181.---
...поддерживаю Вас, Сергей, и подписываюсь под каждым словом...

...если новоизбранная власть думает, что мы со своих "кухонь" ничего не видим и не понимаем – глубокое заблуждение...
...досадно, что теряем время...
антивірус _ 09.01.2015 15:22
IP: 46.200.198.---
Peter Blood:...
===
Твоїй ВАНІЙ довго вдавалося відкрито брехати і багатьох обдурювати... але Історія викинула ЇЇ на свій смітник!
Це все ГОЛОСЛІВНО...І кого ВОНА обдурила і про що брехала – факти в студію!
Oleksandr Kelym _ 09.01.2015 10:58
IP: 91.219.223.---
Головною підтримкою прогресивних депутатів повинні бути ЛЮДИ НА МАЙДАНІ перед Верховною радою!
Тільки тоді, коли влада постійно відчуватиме на своєму горлі тверді пальці руки народу – вона йому і служитиме!
Oleh Tkachenko _ 09.01.2015 09:38
IP: 46.202.212.---
Дякую Сергію!
Vitalij Bogusch _ 09.01.2015 06:47
IP: 178.93.47.---
Лучь СОЛНЦА в немном царстве. ДЯКУЮ ЩО ТИ Є!!!!!!!!!
антивірус _ 08.01.2015 23:37
IP: 37.52.135.---
Заспокойтесь...В Україні вибирає не маса, а в кого на руках каса...З виборів влади треба забрати олігархічний чинник...Тимошенко це пропонувала зробити, але зомбований лохторат її не чує...Зомбоящикам олігархів більше вірить...
Теодор Дяків _ 08.01.2015 23:09
IP: 37.54.66.---
Сергїй говорить про потребу сильного з о в ші ш н ь г о тиску на владу... А я думаю треба формувати сильний в н у т р і ш н і й УСВІДОМЛЕНИЙ тиск суспільства на владу – з вимогами приймати к о н к р е т н і закони, які б змінювали с и с т е м у влади.
Теодор Дяків _ 08.01.2015 23:02
IP: 37.54.66.---
В цій ситуаціі важливо, скільки депутатів з "нового призову" спроможуться стати "білими воронами" парламенту. Саме вони стануть основою парламентськоі опозиціі (реальноі – не "кукли"), якій випаде на долю у близькому майбутньому перейти до формування парламентськоі більшості і приймати те законодавство, яке стане основою нового суспільно-політичного устрою Украіни.
Олег Колпакчи _ 08.01.2015 20:38
IP: 74.125.18.---
Податковий кодекс України Розділ 1 стаття 4
4.1.9. стабільність – зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року;
Или я чего то недопонимаю?
Олег Колпакчи _ 08.01.2015 19:56
IP: 74.125.18.---
Мне вот интересно, а как вы могли за пару часов изучить и оценить налоговую реформу, она в газете занимает 23 страницы (больших). А вы проголосовали – за, а Продан не голосовала (причем сознательно как сама сказала).
Евгения Шляпина _ 08.01.2015 14:14
IP: 78.111.186.---
Мы не можем жить ожиданиями лучшего, сама демократия давно пережила свои задачи буржуазных революций 18 века, а уж горючая смесь административного социалистического устройства и олигархической воровской экономики тем паче не может родить иного дитя кроме коррупции. Давайте оторвемся от пустых игр в Верховной Раде, вспомним про 5 статью Конституции, закон о всеукраинском референдуме и закон о местном самоуправлении. Прямое народовластие и разработка механизма его действия в политике, экономике и социальном устройстве,вот что должно озаботить лучшие умы украинских политиков, интеллигенции и всех, кто еще способен к самостоятельному мышлению. Нет никакого национального вопроса, это просто способ перенаправить энергию социально-активных людей с социального творчества на конфронтацию интересов. Давайте объединяться, искать друг друга, создавать синергию поиска истинных решений. Мой взгляд на решение проблемы- Устойчивое развитие Украины на блоге тексты.орг.юэй
Владимир Беспалов _ 08.01.2015 12:45
IP: 46.33.240.---
Vitalik Nabytovych:
Також необхіда можливість відкликати депутатів закон про імпічмент.
Все об этом тихонько как-то и подзабыли.
Игорь Северченко _ 08.01.2015 11:35
IP: 178.151.34.---
Автору – Возвращаемся к истокам... Сначало Вас сотоварищи поломал через колено еврокнопкодав Гончаренко.
Vitalik Nabytovych _ 08.01.2015 10:15
IP: 93.127.83.---
P.S.*і закон.
Свобода слова526 Україна та Європа766 Aтака Путіна1008 Корупція753 Мовне питання162
АВТОРИЗАЦІЯ І ВХІД ДЛЯ АВТОРІВ


УвійтиСкасувати
Якщо ви новий читач, будь ласка, зареєструйтесь
Забули пароль?
Ви можете увійти під своїм акаунтом у соціальних мережах:
Facebook   Twitter   Вконтакте