24 листопада 2010, 10:06

нанайська боротьба

легітимізація протесту під виглядом зустрічей депутатів з виборцями на головній площі нашої країни без конституції нагадує боротьбу нанайських хлопчиків. а ідея проведення референдуму – спробу позбутися колективу наперсточників шляхом перемоги у них власними наперстками.

відсутність констатації безпосередньої участі януковича в узурпації владних інституцій та відповідної ескалації тиску на нього дозволяє януковичу й затягувати час й надалі стверджувати себе як "демократичного лідера", який ніби дослухається до вимог громадян.

кампанія спиралась на спільноти, основним припущенням яких була й залишається неорадянська варіація політики як протистояння по лінії схід-захід. відповідно до якої тиск на януковича розглядається як збільшення ризику його альянсу з москвою.

це той самий світоглядний та аргументаційний механізм, який після оприлюднення плівок мельниченка змусив ющенка та його оточення дистанціюватись від громадянської мобілізації як "операції російських спецслужб".

сумну картину доповнює брак використання можливостей, які надають європейські партнери. по-перше, "результати" візового діалогу виглядали б зовсім інакше, якби це було однією з тем протесту. по-друге, запрошення януковича в брюссель саме в день свободи не тільки знижувало ризики застосування сили, але й уможливлювало тактичну перевагу та різке збільшення динаміки руху спротиву.

втім, організатори протесту скористалися цими можливостями тільки у форматі публічного протесту. до стратегічного ненасильницького спротиву справа не дійшла. організатори на разі не створили коаліцію й протест охопив лише одну публічну соціальну мережу.

дія обмежилась традиційною тактикою масового протесту. ескалація вичерпалась на другий день. динаміка руху не (1) отримала тактичної ескалації та (2) стратегічного продовження сюжету. громадянам не було запропоновано простого й зрозумілого способу участі на кшталт відвідання майдану для безпосередньої участі в референдумі тощо.

попри оголошення нелеґітимним парламенту, не було також запропоновано хоча б експресіоністської картини власної більш леґітимної представницької влади. пропозиція тимошенко сворити вертикаль зависла в повітрі. та й навряд мала стосунок до горизонталі самоврядування.

використання терміну "влада" для означення фактичних узурпаторів, їх ототожнення з представницькою владою поширює сприйняття громадянами себе лише як жертв, але не джерела влади. це відтворює домінування режиму та слабкість протесту.

можлива причина фактиної відсутності цієї теми в дискурсі протесту – в тому ж таки банальному ребрендінгу політичної акції як незаангажованої. упаковку змінили, а вміст залишився старий – включно з недовірою громадянам, заляканістю росією та міфологізованністю загрози сепаратизму.

ідея ж референдуму, попри готовність майже чверті українців проявляти протест в такий спосіб, не була пояснена як реалістична – з огляду на практично повну неспроможність опозиції протидіяти виборчим фальсифікаціям залишилось незрозумілим, чому референдум буде більш ефективним, ніж вибори.

в умовах (1) фактичної відмови режиму від застосування сили для придушення протесту та (2) відсутності безпосереднього організаційного зв'язку з референдумом як продовженням акції зникла раціональна потреба безпосередньої участі в протесті. в результаті демонстрація громадянської сили перетворилась на демонстрацію її слабкості.

крім зазначених неорадянських світоглядних обмежень, причиною демобілізації є також популістська орієнтація організаторів протесту на (1) неготовність громадськості сприймати януковича як узурпатора у поєднанні з (2) браком просвіти щодо загальної неконституційності ситуації в країні.

це не тільки (i) обмежило динаміку руху через відсутність стратегічного продовження спротиву, але й (ii) створило передумови для леґітимізації режиму через прийняття частини вимог протестантів шляхом розтягування вирішення питання та зміни в дискусії представників режиму на "більш правильних".

не зовсім зрозумілою є причина відмови від використання очевидної тактичної переваги, яку в перший день протесту набули організатори завдяки участі підприємців та доволі успішною організацією безпеки протесту – зокрема роботою на периметрах з правоохоронцями.

попри достатні людські та часові ресурси, організатори не скористались можливістю зустріти літак януковича в борисполі й не засвідчили здатність контролювати ситуацію стратегічно. була втрачена можливість презентувати ультиматум на злетній смузі. чи продемонструвати спроможність визначати перебіг подій хоча б шляхом зміни маршруту літака узурпатора. натомість навіть звільнення хрещатика для руху стало результатом домовленості з режимом, а не раціональним рішенням руху – домовленості з узурпаторами на їх застереження щодо створення представниками суверенного носія влади загрози безпеці дорожнього руху...

єдиним очевидним досягненням стала демонстрація рівня замовчування змі політичних подій в країні. для початку це вже непогано. звісно, якщо потягне якісь суттєві наслідки для тих, хто запровадив та здійснює цензуру. а загалом – кожному успіху, як відомо, передує поразка. так що принаймні половину справи вже зроблено:)

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

щодо євроінтеграції

Гостинна республіка 1. Вітає відмову міста Рава-Руська підкорятись антиукраїнському рішенню уряду щодо євроінтеграції; 2. Пітримує заклик мера Рави-Руської дослухатись до тих простих громадян, які готові асоціюватись з ЄС, а не з режимом Януковича; 3...

Вплив Брюсселя та Москви на українську внутрішню політику

Міжнародна конференція організована Центром Регіональних досліджень Вільного університету Берліна, Національним університетом "Києво-Могилянська Академія" (НаУКМА), Інститутом міжнародних відносин Київського Національного університету ім...

знов щодо ТВі

Гостинна республіка засуджує застосування насилля у вирішенні конфлікту навколо телеканалу ТВі; вітає рішення скласти повноваження, ухвалене частиною колективу ТВі, яка відмовилась визнавати директором людину, яку вона не вважає леґітимним керівником; здивована, що ці журналісти впродовж двох років узурпації не змогли визнати нелеґітимність Януковича як керівника країни, продовжували називати його президентом, відтворювали узурпацію влади, вводили в оману аудиторію та підважували репутацію телеканалу ТВі як каналу чесних новин; сподівається на відновлення репутації ТВі як простору свободи...

про ТВі

Гостинна республіка нагадує власникам та інвесторам ТВі, що можливе звільнення Юлії Тимошенко та ваша суперечка за право представляти телеканал ТВі не повинні ставати на перешкоді свободи слова; сподівається, що власники та інвестори ТВі розуміють: вирішення питання енергетичної залежності від Росії буде вирішуватись відкритим та конкурентним тендером, а не перемогою в спробі встановити контроль над ТВі; висловлює підтримку всім журналістам ТВі, які опинились по обидва боки конфлікту та захоплення тими з них, хто продемонстрував гідність та спромігся утриматись від перетворення конкуренції інвесторів на особистий конфлікт серед найкращих представників професії; рекомендує журналістам згадати, що їх право на професію пов'язано з певними обов'язками перед глядачами та повернутись до виконання своїх обов'язків і просить нарешті припинити замовчувати факт узурпації влади в Україні та називати Януковича "президентом"...

щодо звільнення Юрія Луценка

...

про київські вибори та кіпрські офшори

Гостинна республіка запрошує киян та гостей міста відвідати революційно-розважальні заходи, які відбуватимуться в рамках програми "Відкопай Київ" у Верховній Раді 2 квітня з 9:00; рекомендує опозиції припинити грати за правилами режиму та віддавати виборчі перемоги на відкуп контрольованим режимом виборчим комісіям та "судам"; готова поділитись досвідом проведення незалежних від режиму виборів в Гостинній республіці, підтриманих та неймовірно успішно проведених її активістами, а також допомогти розгорнути незалежну виборчу комісію та інші самоврядні структури в межах всього Києва; вітає оподаткування накопичень на Кіпрі, здійснене Європейським центральним банком, якому Гостинна республіка декілька місяців тому аутсорсила фінансове обслуговування Республіки; радить ЄЦБ спрямувати вилучені кошти на фінансування розвитку демократії, прав людини та права власності в країнах походження накопичень, зокрема Росії та України, а не на підтримку банківської системи Кіпру; нагадує про започаткування народного офшору Гостинної республіки та запрошує український бізнес скористатись можливістю фінансувати демократію, розвиток та верховенство права не тільки за посередництвом політичних партій, банків Кіпру та Європейського центрального банку...