Цього року святкування Дня Європи та 10-річчя Східного партнерства ЄС припали на один тиждень. Хороший час замислитися про те, який формат потрібен для подальших стосунків України та Європейського союзу.
За вже 30 років пост-комуністичної транcформації лише країнам-новим членам ЄС вдалося стати на шлях стійкого економічного зростання. З інших країн Східної Європи та колишнього СРСР лише Грузія за Саакашвілі зробила ривок, і вплив цього імпульсу для економіки відчувається до цього часу.
Але яким є шанс для України отримати такого політичного лідера, як Саакашвілі, коли ані нам, ані іншим менш успішним країнам регіону цього не вдалося? "Настоящих буйных мало – вот и нету вожаков", – співав ще Володимир Висоцький. Та й стійкість такого варіанту невелика.
Отже, очікувати, що, як барон Мюнхаузен, ми самі витягнемо себе з болота за вуха, не варто. Лише системний поштовх, яким є перспектива членства в ЄС, здатен змінити ситуацію.
Урядовці країн-нових членів хвилі розширення 2004 року згадують, як сусідні країни буквально змагалися за першість – хто раніше закриє переговори з ЄС за черговою главою acquis communautaire, правової системи ЄС, яку потрібно було впровадити в кожній з країн. Відставання від сусіда активно критикувалося в медіа і створювало серйозну політичну проблему для уряду, адже громадяни побоювалися, що їхня країна може залишися за бортом розширення ЄС. Навіть Словаччина, якій лише 1998 року вдалося змінити автократичний уряд Владіміра Мечіара, встигла з 6 років догнати сусідів і потратити до цієї хвилі розширення ЄС.
Цьому активно допомагав є сам Євросоюз, відправляючи десанти держслужбовців в міністерства майбутніх членів, щоб навчити їх виробляти якісну державну політику за стандартами ЄС.
Позитивні наслідки для нових членів Євросоюзу очевидні. В Україні частіше згадують пряму допомогу новим членам з бюджету ЄС. І це правда – лише Польща за 15 років отримала від ЄС понад 160 млрд. євро. Вони перетворилися на нові дороги та інші інфраструктурні об'єкти, які після десятиліть соціалізму вимагали негайних інвестицій. І ця інфраструктура заклала базу для припливу вже приватного капіталу.
Але не менш важливим було і просто членство в Євросоюзі. Спільне законодавство та спільні ринки товарів та послуг, капіталу та робочої сили підштовхнули приплив іноземних інвестицій. Інвестори побачили можливість використати дешевшу робочу силу, яку можна було б вбудувати у внутрішньоєвропейські виробничі ланцюжки без ризиків та за допомогою новоствореної інфраструктури. Саме незадоволений попит на таку робочу силу став причиною відкриття ринку праці Польщі для українців.
Як наслідок, саме східноєвропейські країни в останні 15 років стали лідерами випереджального вирівнювання економік всередині ЄС.