eHealth: як вирішити проблеми електронної системи охорони здоров'я України
2017 рік виявися чи не найскладнішим для вітчизняної медицини. Була проведена левова частина роботи з підготовки по реалізації медичної реформи. Є безліч позицій, по яких можна критикувати як законодавчу, так і виконавчу владу, зокрема, закони з медичної реформи прийняті з численними поправками, які у багатьох питаннях просто нівелюють суть медичної реформи. Та загалом, варто зробити акцент і на тому, що "наш потяг рушив", і 2018 рік має стати роком запровадження змін.
Діджіталізація як провідний компонент сучасного життя
Мабуть, найвидатнішим досягненням людства стало можливість швидкого обміну інформацією. Діджіталізація (або переведення інформації у цифровий формат) є невід'ємною складовою сьогодення, і медична галузь у цьому не є виключенням.
Електронна система охорони здоров'я – eHealth є незамінним і обов'язковим компонентом медичної реформи України. Основна задача цієї системи – облік укладених договорів між лікарями та пацієнтами, а також доступ до інформації, що стосується здоров'я кожного пацієнта. Перше обговорення концепції електронного здоров'я відбулося восени 2016 року. У той час у експертів виникало чимало питань стосовно доцільності введення такої системи. Один з аргументів проти eHealth зводиться до того, що вводити цю систему немає сенсу, адже ми поки що не знаємо, яка модель охорони здоров'я у нас буде. Чи є справедливим таке твердження? На мою думку – ні, адже система обліку взаємовідносин між пацієнтом та медичним закладом та лікарем не має жодного стосунку до загальної моделі охорони здоров'я. Дані, які ми зможемо отримувати завдяки системі eHealth, дозволять нам підвищувати якість надання медичних послуг та проводити моніторинг, що є вкрай важливим.
Сьогодні запровадження та розвиток електронної системи охорони здоров'я варто розглядати у площині трьох основних аспектів:
* нормативна база;
* запровадження медичних інформаційних систем (МІС);
* запровадження сервісів на місцевому рівні.
Нормативно-правовий аспект eHealth
В основі роботи електронної системи охорони здоров'я eHealth лежить низка ухвалених документів, а саме:
* Розпорядження Кабінету міністрів України від 30.11.2016 N1013-р, що фактично дало старт підготовці закону про реформу фінансування охорони здоров'я України.
* Меморандум про намір співпраці для створення в Україні ефективної системи охорони здоров'я від 25.11.2016.
* Меморандум про затвердження технічних вимог із створення в країні Пілотного Мінімального Життєздатного Продукту у рамках електронної системи охорони здоров'я від 22.12.2016.
* Меморандум про створення ефективної та прозорої системи охорони здоров'я України, що був підписаний між Міністерством охорони здоров'я, Державним агентством з питань електронного урядування та Громадською Організацією "Transparency International Ukraine" і Благодійною Організацією "Всеукраїнська мережа людей, які живуть з ВІЛ/СНІД" від 16.03.2017. Згідно положень цього меморандуму, був визначений початок роботи Проектного офісу eHealth, а також розподіл обов'язків і відповідальності між різними сторонами.
* Наказ міністерства охорони здоров'я від 07.09.2017 N1060 "Про тестування компонентів електронної системи обміну медичною інформацією, необхідних для запуску нової моделі фінансування на первинному рівні надання медичної допомоги". Саме цей наказ від МОЗ створює правову основу для запуску компонентів електронної системи охорони здоров'я у тестовому режимі як для лікарень, так і лікарів та пацієнтів.
У 2018 році мають бути узгоджені усі нормативні та організаційні питання що пов'язані із впровадженням електронної системи eHealth, зокрема це початок роботи Національної служби здоров'я та оператора центрального компоненту - державного підприємства, що займатиметься обслуговуванням реєстрів лікарів, медичних закладів та пацієнтів. Наказом міністерства охорони здоров'я N1597 від 14.12.2017 було створене Державне підприємство "Електронне здоров'я", яке буде адмініструвати усю роботу eHealth. ДП "Електронне здоров'я" зареєстроване 03.01.2018, і на сьогодні МОЗ оголосило конкурс на посаду керівника цього підприємства.
Наразі стоїть проблема наповнення новостворених структур кваліфікованими кадрами, а також забезпечення нормативно-організаційної бази із зрозумілими механізмами того, як гроші будуть надходити лікарю. Саме цей аспект є одним із найбільш ризикованих, адже якщо більшість лікарів буде невдоволена новими правилами нарахування, кредит довіри до новоствореної системи буде втрачений.
Лікарні мають співпрацювати з IT-компаніями
Медична інформаційна система – це складова електронної системи охорони здоров'я, яка працює у клініках та пов'язана із центральним компонентом eHealth.
Саме МІС є ахіллесовою п'ятою електронної системи охорони здоров'я України. Відповідальність за їх впровадження МОЗ покладає на медичні установи та місцеву владу. Тобто керівництво лікарні, або ж місцеві чиновники мають залучити до роботи ІТ-компанії, аби ті створили для того чи іншого медичного закладу (чи мережі закладів) продукт, через який лікарня може підключитися до центрального компоненту eHealth та обмінюватися із ними інформацією.
На сьогодні існує декілька класів медичних інформаційних систем, які відрізняються між собою за рівнем складності оперування. Є МІС, які забезпечують лише мінімальний функціонал задля взаємодії із центральним компонентом eHealth. Більш складно організованою є МІС, яка також надає і окремі сервіси для лікарів та пацієнтів, наприклад, електронна реєстрація, система управління потоком пацієнтів тощо. Найбільш складною та комплексною є МІС, що дозволяє автоматизувати роботу усього медичного закладу.
У цьому році ми маємо створити електронну систему з мінімальним функціональним набором, який би дозволив нам вести реєстр пацієнтів, лікарів та медичних закладів. Як будуть створені реєстри, запрацює і принцип "гроші йдуть за пацієнтом", адже для її реалізації необхідна система обліку, без якої говорити про реформування медичної галузі в Україні просто немає сенсу.
Перспективи для ІТ-бізнесу
Реалізація принципів діджіталізація на державному рівні дає неабиякий імпульс розвитку ІТ-бізнесу. Всі ми пишаємося українськими фахівцями у галузі цифрових технологій, які, на жаль, в основному працюють на іноземні компанії та держави. eHealth – прекрасна нагода для вітчизняного ІТ долучитися до реформування системи охорони здоров'я, та, безумовно, отримати з цього гарний прибуток.
Власне, третім аспектом розвитку системи eHealth є конкретні ІТ-рішення, які дозволять реалізувати усі ті вимоги, які ставить перед нами медична реформа, зокрема – підпис декларації між лікарем та пацієнтом. Але перелік сервісів не обмежується лише цим.
Варто зазначити, що на сьогодні в Україні створюється досить успішна модель для розвитку електронної системи охорони здоров'я, і той факт, що держава вирішила обмежити своє втручання лише центральним компонентом eHealth, є позитивним моментом. Тобто наразі ми маємо унікальний шанс інклюзивного розвитку системи охорони здоров'я, до якої мають долучитися ІТ-компанії. Варто наголосити, що МОЗ не буде регулювати окремі ІТ-рішення, які приймаються для запровадження тої чи іншої медичної інформаційної системи. Це означає, що кожен медичний заклад може запропонувати свої унікальні послуги.
Громадська організація "Платформа Здоров'я" закликає ІТ-бізнес долучитися до розробки електронної системи охорони здоров'я. Це унікальний шанс, аби продемонструвати усьому світу, що Україна здатна створити якісний продукт світового рівня. Враховуючи досвід інших держав, та маючи на руках усі сучасні досягнення у сфері цифрових технологій, ми просто зобов'язані створити для громадян України найкращу електронну систему охорони здоров'я.
Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.