24 липня 2012, 18:58

Політика мусить бути прозорою

Ось-ось має вийти на УП моя стаття про політичну рекламу в липні, де я нещадно розкритикував щити Віталія Кличка. На жаль, тільки сьогодні побачив його телевізійний ролик – він справді майстерно зроблений і чудово доносить ідею штабу. Таким чином, помилки в старті агітації партії "УДАР" лише дві.

Перша – це технічна адаптація телевізійного ролику в формат зовнішньої реклами, що є хибним рішенням в принципі. Зміна медійного каналу завжди вимагає креативних змін для того, щоб донести головну думку. В результаті борди і ролик несуть дві різних ідеї.

Друга помилка – орієнтація в агітації на прості фокус-групи, які в принципі не можуть донести до політика реальні мотиви виборців. На фокус-групах ми завжди отримуємо свідоме обговорення цілей і задач, замість аналізу мотивів і цінностей. Тільки нейромаркетингові дослідження можуть показати реальні причини для голосування.

Якщо хтось думає, що Мартін Ліндстром робить для Обами класичні фокус-групи – то дуже сильно помиляється.

Ці помилки несуттєві при тому особистому рейтингу, який є в Кличка. І мене набагато сильніше здивував вчорашній блог лідера УДАРу. Ще минулого тижня, після публікації списку мажоритарників, було чимало написано про зауваги до конкретних кандидатів.

Між тим, Віталій Кличко у відповідь всього лише закликав надавати факти, і не оперувати чутками і недоведеними аргументами. Жодного слова про ідеологічні протиріччя між правоцентристською партією і лівою орієнтацією (а це, між іншим, факт). І жодного слова про реальні механізми створення чесної і прозорої політики.

Справа в тому, що журналісти і блогери підняли тему мажоритарників, які є відомими людьми і про яких можна багато сперечатися. Мені здається, якраз Куликов і Філіндаш здатні принести більше користі українському парламентаризму, ніж багато інших, менш відомих кандидатів – хоча б в силу свого досвіду.

Натомість підприємці (особливо в Київській області) можуть багато розказати не на диктофон про інших учасників списку – про їхні методи побудову бізнесу, про далекі від прозорості прибутки. На жаль, в нашій країні дуже складно довести причетність того чи іншого політика до ганебної ситуації, тому висловитися проти конкретних особистостей без документальних підтверджень неможливо. Якби я тут назвав пару прізвищ із списку – мене б моментально засудили б за образу честі і гідності. Хоча колеги, які постраждали від цих конкретних прізвищ, мені б аплодували.

Отже, питання, яке сьогодні є актуальним, як ніколи. І стосується воно всіх, УДАР став лише певним приводом (спеціально для коментаторів – я радше симпатизую цій партії). Які можуть бути критерії прозорості, як ЧЕСНО може фільтрувати Раду?

Є сьогодні два критичних пункти:

- відсутність фактів порушення прав і свобод людини;

- непричетність до корупційних дій;

Щодо них неможливо в Україні адекватно оцінювати політиків. Можливо, за наказом одного з кандидатів вчора людям битами ламали ноги, але довести ми це не зможемо, просто якісь чутки, скоріше за все від конкурентів. Впевнений, такі кандидати є в усіх партіях: в ПРУ, в Батьківщині, у Фронті змін, в КПУ і т.д. Свої лозинські є повсюди.

Водночас анонімні свідчення як варіант праймеріз можуть стати елементом внутрішньопартійної боротьби. І ми знову потрапляємо в замкнуте коло, і знову зводимо хорошу ідею праймеріз до популізму.

Лідер вимушений працювати з вірними людьми, які, можливо, не були дуже чистими в минулому житті. Громадськість не може адекватно оцінити цих людей, адже мало історій виходить назовні. Виборці тим більше не можуть побороти вал медійних маніпуляцій. І знову до влади приходять бізнесмени, для яких мандат – лише продовження кар'єри.

Прозорість передбачає, що перша особа – лідер – має самостійно створити критерії, за якими відбирає людей в свою команду. І відкрито їх озвучити. І якщо ми говоримо про вибори в Верховну раду, то, очевидно, такими критеріями мають стати риси законодавця, а не успішного молодого бізнесмена чи бійця. Всі ми забуваємо, що робота в парламенті – законодавча, і кандидат має, як мінімум, доречно писати, і, як максимум – майстерно виступати. Законодавець – це робота, а не ширма.

Поки що жодна політична сила таких критеріїв не оприлюднила...

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Приватизація в часи війни, як тест зрілості держави й бізнесу

Конференція з відбудови України в Римі показала стійкий інтерес іноземних інвесторів до розвитку бізнесу в Україні. Попри намагання показати, що захід носив більше іміджевий характер і мав певні організаційні вади – складно піддавати критиці той факт, що як політичне, так і ділове представництво на URC було на найвищому рівні...

Чому деградували українські санкції?

Санкції є не менш важливим інструментом війни, ніж бойові дії. Вони допомагають скорочувати потік військових технологій або технологій подвійного призначення до російського військово-промислового комплексу та зменшувати доходи країни агресора – російської федерації...

Як стати хорошим міністром

Якось моя подруга спитала мене, що б я змінив в міністерстві культури, якби став міністром. Я відповів, що тут не вкластися у два слова, що має бути комплексна історія, і тільки тоді зміни стануть не косметичними, а реальними...

Як вийти з трикутника Карпмана

В ці дні загострилася дискусія щодо "хороших росіян", категорій "свій – чужий", і за подачі Дмитра Золотухіна – рефлексії про замкнутість українців в трикутнику Карпмана (схема "жертва-рятівник-переслідувач")...

Апологія The Gaze Media

Скоро буде рік, як я допомагаю проекту The Gaze Media – як радник Мультимедійної платформи іномовлення. Хоча сам проект публічно існує лише чотири місяці, до цього була підготовча фаза, включно зі зйомками та написанням...

Як вижити в інформаційному хаосі

Пандемія коронавірусу виявила багато неусвідомлених раніше проблем людства, держав та індивідів. Так, чи не найбільш сильний вплив на наше майбутнє матиме інформаційний вплив на людей та їхню поведінку...