24 липня 2012, 18:58

Політика мусить бути прозорою

Ось-ось має вийти на УП моя стаття про політичну рекламу в липні, де я нещадно розкритикував щити Віталія Кличка. На жаль, тільки сьогодні побачив його телевізійний ролик – він справді майстерно зроблений і чудово доносить ідею штабу. Таким чином, помилки в старті агітації партії "УДАР" лише дві.

Перша – це технічна адаптація телевізійного ролику в формат зовнішньої реклами, що є хибним рішенням в принципі. Зміна медійного каналу завжди вимагає креативних змін для того, щоб донести головну думку. В результаті борди і ролик несуть дві різних ідеї.

Друга помилка – орієнтація в агітації на прості фокус-групи, які в принципі не можуть донести до політика реальні мотиви виборців. На фокус-групах ми завжди отримуємо свідоме обговорення цілей і задач, замість аналізу мотивів і цінностей. Тільки нейромаркетингові дослідження можуть показати реальні причини для голосування.

Якщо хтось думає, що Мартін Ліндстром робить для Обами класичні фокус-групи – то дуже сильно помиляється.

Ці помилки несуттєві при тому особистому рейтингу, який є в Кличка. І мене набагато сильніше здивував вчорашній блог лідера УДАРу. Ще минулого тижня, після публікації списку мажоритарників, було чимало написано про зауваги до конкретних кандидатів.

Між тим, Віталій Кличко у відповідь всього лише закликав надавати факти, і не оперувати чутками і недоведеними аргументами. Жодного слова про ідеологічні протиріччя між правоцентристською партією і лівою орієнтацією (а це, між іншим, факт). І жодного слова про реальні механізми створення чесної і прозорої політики.

Справа в тому, що журналісти і блогери підняли тему мажоритарників, які є відомими людьми і про яких можна багато сперечатися. Мені здається, якраз Куликов і Філіндаш здатні принести більше користі українському парламентаризму, ніж багато інших, менш відомих кандидатів – хоча б в силу свого досвіду.

Натомість підприємці (особливо в Київській області) можуть багато розказати не на диктофон про інших учасників списку – про їхні методи побудову бізнесу, про далекі від прозорості прибутки. На жаль, в нашій країні дуже складно довести причетність того чи іншого політика до ганебної ситуації, тому висловитися проти конкретних особистостей без документальних підтверджень неможливо. Якби я тут назвав пару прізвищ із списку – мене б моментально засудили б за образу честі і гідності. Хоча колеги, які постраждали від цих конкретних прізвищ, мені б аплодували.

Отже, питання, яке сьогодні є актуальним, як ніколи. І стосується воно всіх, УДАР став лише певним приводом (спеціально для коментаторів – я радше симпатизую цій партії). Які можуть бути критерії прозорості, як ЧЕСНО може фільтрувати Раду?

Є сьогодні два критичних пункти:

- відсутність фактів порушення прав і свобод людини;

- непричетність до корупційних дій;

Щодо них неможливо в Україні адекватно оцінювати політиків. Можливо, за наказом одного з кандидатів вчора людям битами ламали ноги, але довести ми це не зможемо, просто якісь чутки, скоріше за все від конкурентів. Впевнений, такі кандидати є в усіх партіях: в ПРУ, в Батьківщині, у Фронті змін, в КПУ і т.д. Свої лозинські є повсюди.

Водночас анонімні свідчення як варіант праймеріз можуть стати елементом внутрішньопартійної боротьби. І ми знову потрапляємо в замкнуте коло, і знову зводимо хорошу ідею праймеріз до популізму.

Лідер вимушений працювати з вірними людьми, які, можливо, не були дуже чистими в минулому житті. Громадськість не може адекватно оцінити цих людей, адже мало історій виходить назовні. Виборці тим більше не можуть побороти вал медійних маніпуляцій. І знову до влади приходять бізнесмени, для яких мандат – лише продовження кар'єри.

Прозорість передбачає, що перша особа – лідер – має самостійно створити критерії, за якими відбирає людей в свою команду. І відкрито їх озвучити. І якщо ми говоримо про вибори в Верховну раду, то, очевидно, такими критеріями мають стати риси законодавця, а не успішного молодого бізнесмена чи бійця. Всі ми забуваємо, що робота в парламенті – законодавча, і кандидат має, як мінімум, доречно писати, і, як максимум – майстерно виступати. Законодавець – це робота, а не ширма.

Поки що жодна політична сила таких критеріїв не оприлюднила...

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чому деградували українські санкції?

Санкції є не менш важливим інструментом війни, ніж бойові дії. Вони допомагають скорочувати потік військових технологій або технологій подвійного призначення до російського військово-промислового комплексу та зменшувати доходи країни агресора – російської федерації...

Як стати хорошим міністром

Якось моя подруга спитала мене, що б я змінив в міністерстві культури, якби став міністром. Я відповів, що тут не вкластися у два слова, що має бути комплексна історія, і тільки тоді зміни стануть не косметичними, а реальними...

Як вийти з трикутника Карпмана

В ці дні загострилася дискусія щодо "хороших росіян", категорій "свій – чужий", і за подачі Дмитра Золотухіна – рефлексії про замкнутість українців в трикутнику Карпмана (схема "жертва-рятівник-переслідувач")...

Апологія The Gaze Media

Скоро буде рік, як я допомагаю проекту The Gaze Media – як радник Мультимедійної платформи іномовлення. Хоча сам проект публічно існує лише чотири місяці, до цього була підготовча фаза, включно зі зйомками та написанням...

Як вижити в інформаційному хаосі

Пандемія коронавірусу виявила багато неусвідомлених раніше проблем людства, держав та індивідів. Так, чи не найбільш сильний вплив на наше майбутнє матиме інформаційний вплив на людей та їхню поведінку...

Стратегічні комунікації з широко заплющеними очима

Роль інформаційних технологій давно зросла в усіх аспектах нашого буремного життя. Особливо це стосується публічної політики. Неправильна комунікація реформ, недостатність інформації для споживачів, помилкове визначення стратегічних пріоритетів – і навіть хороші ініціативи ризикують потонути в хвилях критики...