15 січня 2010, 03:49

Кого і чого бракує у нинішній президентській кампанії?

За три місяці передвиборчих перегонів кандидати та їхні штаби і словом, і ділом продемонстрували, хто на що гаразд. Кому краще вдалося скласти іспит з "обробки" електорату, кому гірше, покажуть результати виборів.

Інтерв'ю "Високому Замку"

- Виборчу кампанію кого з кандидатів можна назвати найвдалішою і найпровальнішою?

- Як на мене, найкраща кампанія – у Юлії Тимошенко. З таким розвитком економіки рейтинг Тимошенко мав би стрімко падати. Те, що він не падав, а деякий час навіть зростав – результат цієї кампанії. У кампанії Віктора Януковича обійшлося без маразмів. Вона виражала думку східних регіонів України, людей, які не задоволені програшем 2004 року і голосуватимуть за Януковича, прагнучи реваншу. Кампанія Януковича стабільна і ефективна. Про ефективність можна судити з рейтингів. Хороша, я б сказав, правильна кампанія – у Сергія Тігіпка. Проста і зрозуміла. У Тігіпка залишився потенціал ще з часів Кучми (якби 2004-го він був наступником Кучми, а не Януковича, то переміг би). В Арсенія Яценюка найпровальніша кампанія. Російські політтехнологи, які працюють на нього, 50 відсотків часу витрачають на те, аби вбити його рейтинг, решту 50 – аби переконати його, що це класно. Ставлю себе на місце людини, перед якою стоїть завдання знищити рейтинг такого-то кандидата у Західній Україні. Перше, що б я робив, – використовував би у рекламі непривабливі і несумісні кольори, які викликають негативні емоції. Далі: я б перепозиціонував кандидата з Західної України (базового регіону) на Східну, просуваючи проросійську позицію. І нарешті – зробив би йому штучний імідж. У Яценюка так і вчинили.

- Потенціал і фотогенічність Тігіпка, очевидно, не єдиний секрет його успіху у нинішній кампанії?

- Тігіпко – це ніби уособлення оновленого Януковича. Частина електорату на сході України розчарувалася у Януковичу. А Тігіпко вписується у нішу нового політика для Східної України.

- Чого бракує нинішній кампанії, а з чим, навпаки, переборщили?

- Ця кампанія різко відрізняється від кампанії 2004 року. Тоді це була боротьба у категоріях "добро-зло". Були хороші хлопці, які за демократію, і погані – бандити, криміналітет. Подіяло. Зараз такого немає, усі кандидати однакові. У людей – електоральна депресія, багато хто не знає, за кого голосуватиме. Це нагадує картинку, коли корову чи бика ведуть на бійню. Така ось "безнадьога": усі знають, що буде далі (хто виграє), і ніхто не знає, що з цим робити. Ніби усе вже сталося і виходу немає... Немає у цій кампанії драйву, вона нецікава. На минулих виборах були якісь рухи, з кимось боролися, молодь активно виступала проти когось. А зараз – усе за гроші: тотальний підкуп... Популізм – махровий. Не підтримує народ вступ України до НАТО – все: ми про НАТО не говоримо, у НАТО не вступаємо. Немає позиції, її змінюють як завгодно. Хоче хтось, щоб російська мова була другою державною, – будемо говорити про другу державну. Вже кілька кампаній пройшли під цією маркою, але насправді робити ніхто нічого не збирався.

- Це те, що ви називаєте віртуальним популізмом?

- Так. Для людей цінності стали віртуальними. На глухому хуторі знають усі прізвища політиків, Шуфрича, Богословську, Савика Шустера... Усе це дивляться, для них важливо, у кого з ким які відносини, хто який скандал зчинив у студії. А цілком конкретні питання, пов'язані з економікою, цінами, тарифами, якістю хліба, прибиранням снігу – від цього народ відволікається політичними шоу. П'ять років ми прожили у шоу. З такими ж гаслами ідуть у президенти. Подивіться: жоден з кандидатів фактично не представив своєї програми. Є подоба програми у Тігіпка (у вигляді книжечки), у Януковича – "Україна для людей" (щось на рівні коміксів)...

- Українцям ще не приїлася уся ця політична "жуйка" з телеекранів?

- Це вже – як звичка. Коли виходять два політики і дебатують на конфліктну тему, людям цікаво. А якщо ще кілька скандалів створити... З'явився Савик Шустер і "Свобода слова", потім Куликов на ICTV, Кисельов на Інтері. Народ це сприймає, це вже як частина нашого життя. Воно з часом минеться. Але ще багато через що доведеться пройти. Розчарування у Ющенку зміниться іншим розчаруванням. Частина східного електорату хотіла реваншу – отримають Януковича і побачать, що ситуація не покращиться. Далі буде прозріння, чергова депресія, ще більший відтік людей з країни... Найголовніше в усіх цих іграх – не втратити незалежність України. Чим більше країна роздерта внутрішніми конфліктами, тим вона слабша. А слабка країна – вразлива.

- Теледебати між основними кандидатами пожвавили б кампанію?

- Однозначно. Це найцікавіша з виборчих технологій. Люди дивляться, оцінюють: цей те сказав, той – те, цей так захистився, той – так, цей зміг, а той ні, цей сильніший, той слабший... Думаю, у другому турі Януковичу і Тимошенко не вдасться уникнути теледебатів.

- Чому ж відмовилися перед першим туром?

- Є три ліги кандидатів: ті, які, найімовірніше, проходять до другого туру, претенденти на третє місце і кандидати з рейтингом на рівні статистичної похибки (1-2,5 відсотка). У ситуації, коли 18 претендентів на президентське крісло, і всі різної вагової категорії, теледебати для кандидатів не вигідні. Особливо для фаворитів. Припустимо, Янукович дебатуватиме зі Супрун, і програє у теледебатах. Рейтинг Супрун трішки підніметься, Януковича – впаде. Хоча у нас теледебати впливають на рейтинги у межах одного-трьох відсотків. У США, наприклад, якщо виграв теледебати, можеш поправити свій імідж на п'ять-десять відсотків.

- Можна зрозуміти, чому відмовився Янукович. А Тимошенко – з її вмінням говорити?

- Я б не сказав, що з Януковичем усе так прогнозовано. У 2004-му усі думали, що на дебатах з Ющенком він виглядатиме значно слабше, не зможе відповісти на жодне запитання. А після дебатів на сході України вважали, що Янукович переміг. Це ціла технологія, і тут не все так просто. Дебатуватиме Тягнибок з Тимошенко, чи Яценюк – і невідомо, хто переможе.

- Гарячі телефонні лінії для виборців (кампанією "Я – на дроті" користувалися Янукович, Тігіпко, Богословська) виправдовують себе?

- Найцікавіша з інтерактивних кампаній була у Литвина. Мовляв, телефонуйте, і ми запишемо вас у списки на вибори до місцевих рад. Думаю, з тих, хто телефонував, не всі божевільні. Якась логіка для привертання електорату була. Хоча загалом кампанія Литвина провальна...

- В одному з інтерв'ю, говорячи про зміну іміджу політиків, ви заявили: "Політики часто не думають про те, що зі зміною іміджу їм доведеться самим змінюватися". На кому іміджевий костюмчик непогано сидить, а хто так і не навчився його носити?

- З усіх українських політиків ефективно використовують імідж наразі лише Тимошенко і Янукович. Янукович зразка 2003 року і Янукович теперішній – дві великі різниці... Думаю, не залишив байдужою жіночу частину електорату Тігіпко з голим торсом. Він і так подобався жінкам, а після того, як продемонстрував м'язи, сподобається ще більше. Інший приклад – Арсеній Яценюк. Нерозумно було робити з нього воєнізованого мачо – не виходить. Природний Яценюк цікавіший, ніж штучний. Сила ж не обов'язково у камуфляжі, вона може бути і в голові...

- Декому з кандидатів закидають використання у виборчій кампанії чаклунів, екстрасенсів. Це справді практикують?

- У політиків є знайомі ясновидці, гадалки. Віктор Ющенко їздив до карпатського мольфара... Публічні люди, відчуваючи вплив ззовні, намагаються від нього захиститися. А чи використовують такі прийоми у виборчій кампанії? У будь-якій політичній рекламі застосовують методи нейролінгвістичного програмування. Психотехнології застосовуються у всіх, але не всі їх знають і вміють користуватися ними. Найцікавіші психотехнології, думаю, у штабі Яценюка – з самим Яценюком. Після закінчення кампанії, коли його політтехологи поїдуть і в Арсенія Петровича розвіється туман перед очима, можливо, дізнаємося, що до нього застосовували.

- Це правда, що у 2007-му вас запрошували керувати штабом Блоку Вєрки Сердючки (Андрій Данилко відмовився від участі у виборах, і проект не відбувся)?

- Було...

- Якби зараз Сердючка була у бюлетені на президентських виборах, скільки б відсотків набрала?

- Багато. Усі політичні ток-шоу відпочивали б, якби Сердючка пішла на вибори. На теледебатах вона була б цікавішою й ефектнішою за всіх політиків, бо "дурачитися" – це її образ, а політики роблять це серйозно. На останніх виборах у Німеччині був такий кумедний персонаж, і люди шукали його у бюлетені, аби проголосувати за нього.

- За час нинішньої кампанії ваша колекція антиреклами і чорного піару поповнилася не одним екземпляром. Однакові авторські почерки часто зустрічаються?

- Є заготовки опонентів. А є шедеври власних штабів: це коли роблять рекламу для свого кандидата чи партії, а насправді виходить чорний піар... Чи відрізняється почерк російських політтехнологів, які 2004-го ділили Україну на сорти, від того, що вони роблять з Яценюком? Відрізняється, але результат – той самий... Усе залежить від замовника і від рівня професіоналізму та моральності тих, кого наймають: через що вони можуть переступити, а через що – ні. У моїй колекції є листівка (здається, з місцевих виборів у Маріуполі) із закликом не голосувати за такого-то кандидата, бо він раптово помер. Дійшло вже і до такого, але наразі лише у регіональних кампаніях. Чи шокуючі теми педофілії, зоофілії. Доморощені політтехнологи думають, що усе це діє. Але часто діє навпаки. Є правило: ніколи не починай того, що не знаєш, як закінчити.

Посилання на Інтерв'ю "Високому Замку"

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Українські війська на території Росії – що це означає?

6 серпня 2024 року українські регулярні війська ввійшли у Курську область російської федерації. Ця подія кардинально змінила сприйняття російсько-української війни, яка почалась у 2014 році і в 2022 році продовжилась з широкомасштабним вторгненням в Україну...

П'ять безпекових сценаріїв російської війни в Україні на 2024-2025 роки: наслідки та політичні рекомендації західним партнерам (GLOBSEC)

Вийшло важливе дослідження майбутніх сценаріїв цієї війни у #globsec Приймав участь в цьому дослідженні. Це дослідження організувала Юлія Осмоловська з командою GLOBSEС https://www...

VICTORY MATRIX OF UKRAINE 2023

Denys Bohush and the "8 owls" analytical group Ukraine, Kyiv, March 2023 Forecasting is still possible Looking into the future and predicting events and scenarios in our time is a very thankless business...

МАТРИЦЯ ПЕРЕМОГИ УКРАЇНИ 2023

Денис Богуш та аналітична група "8 сов" Україна, Київ, березень 2023 Прогнозування можливе Заглянути у майбутнє та прогнозувати події і сценарії в наш час, дуже невдячна справа...

Розмінування української території (слухання у Конгресі США)

130 000 кв. км української території на сьогодні забруднено вибуховими пристроями та заміновано. За даними Гельсінської комісії Конгресу США та українців, щоб її очистити, знадобиться понад 20+ років і понад 73 мільярди доларів...

ЩЕ РАЗ ПРО 9 КІЛЕЦЬ І ГАРЕМ ПУТІНА

Те, що росіян на цій війні називають орками, а росію – мордором, команда путіна вирішила зробити собі на користь. Так як у творі "Властелин колец" є єпізод, що утворилося Братство з дев'яти персонажів для боротьби зі злом, то вони вирішили це використати...