7 лютого 2011, 18:39

Чи Україна виглядає як Бабай, яким можна лякати?

Якщо комусь цікаво – моє інтерв'ю "Високому замку"



Інформація про те, що США збираються виділити 124 мільйони доларів "на підтримку демократичної, процвітаючої і безпечної України", для багатьох звучить як анекдот. Лише за минулий рік Україна так "розквітла", що у більшості світових рейтингів (щодо рівня життя, свободи слова, корумпованості, інвестиційного клімату...) опустилася відразу на кілька позицій.

До "рейтингового сусідства" з малорозвинутими країнами Африки нам вже давно не звикати. Як і до того, що для багатьох у світі Україна асоціюється лише з Чорнобилем, братами Кличками, футболістом Шевченком і Вєркою Сердючкою. А для декого – ще й з дешевими повіями... Про те, чому "кульгає" державний імідж України – у розмові зі спеціалістом із стратегічних комунікацій та піару у політиці і бізнесі Денисом Богушем.

- У Давосі президент Янукович відзначився "голою" рекламою українських жінок. В Україні вона наробила шуму, Віктора Федоровича навіть у сексизмі звинуватили. Якою, по-вашому, була реакція на президентську "оду" розквітлим каштанам і роздягнутим панянкам, тих, хто чув її з перших вуст?

- Форум у Давосі – знакова подія, але вона має більше економічне, ніж політичне забарвлення. Це не політична "тусовка", яка оцінює речі з точки зору політики. Якби Янукович сказав такі речі в ООН чи, наприклад, в Європарламенті, ефект, звісно, був би іншим. А те, що ці слова прозвучали на українському ланчі, не думаю, що настільки катастрофічно. Ефект був, це черговий мінус у скарбничку іміджу України. Але імідж – це похідне. Оцінюючи країну, європейці дивляться насамперед на цифри. І не на ті, які нам показують по телевізору (розповідаючи, скажімо, що в Україні від інвесторів відбою немає, тоді як насправді інвестицій у нас поменшало в рази), а на об'єктивні показники. Вони прекрасно знають, який у нас інвестиційний клімат, яка ситуація з корупцією.

- Український ланч на Давоському форумі став традиційним. Одні називають цей захід вдалою "фішкою". Інші ставляться критичніше: нічим, мовляв, у світі похвалитися, то хоч українським борщем, варениками та горілкою похизуємося...

- Я не бачу у цьому заході нічого поганого. Навпаки, Віктору Пінчуку, який вже упродовж кількох років влаштовує українські ланчі у Давосі, треба віддати належне. Він у такий спосіб підтримує свій імідж, але це і для України величезний позитив. За квиток на участь у форумі треба викласти десятки тисяч євро. А щоб провести такий ланч?... Це кошти, за які Пінчук не лише себе піарить, а й які вкладає в імідж України. Якби не Пінчук, у Давосі взагалі б не згадали, що існує така країна, як Україна.

- "На жаль, сьогодні імідж України у світі, і особливо у Західній Європі, не відображає реальної ситуації. Україна виглядає гірше, ніж є насправді", – таку думку висловив відомий спеціаліст з піару, розробник стратегій покращення іміджу країн Європи й Азії Томас Айхеліс. Чому за стільки років не вдалося розвіяти гнітюче і часто застаріле уявлення про Україну у світі?

- Тому що ніхто цим не займається. Треба чотири-п'ять років потужної інформаційної кампанії, щоб побороти негативні міфи про Україну. А то люди на Заході досі думають, що у нас тут суцільний Чорнобиль. Їдуть з Німеччини і питають, чи у нас тут вода не заражена радіацією... Має бути послідовна і продумана політика щодо іміджу країни. І відповідні кошти на це. США витрачають на просування свого іміджу півтора мільярда доларів на рік, Китай – шість, Росія – триста мільйонів, а ми – 9 мільйонів гривень. Для ефективної інформаційної кампанії потрібно упродовж кількох років виділяти щонайменше по 100 мільйонів доларів. Спершу нейтралізувати величезну кількість негативних міфів про Україну, а вже потім займатися її позитивним іміджем. Плюс – обрати пріоритетні країни. Бо імідж України в Британії й імідж України у Китаї чи США – це інші задачі.

Для нас повісити рекламний ролик на CNN – подія для країни, ледь не подвиг. А це треба робити регулярно, і не лише на CNN, а й на інших каналах, для різної цільової аудиторії. Тоді помітять, і буде потрібний ефект. А не так, що Україну помічають, коли у Верховній Раді димові шашки і яйця літають. І з цим "красуємося" на перших шпальтах усіх газет. Переглядаєш ролики на CNN – там Кличко, підготовка до Євро-2012, сюжети про приватну медичну клініку, агропромислові можливості України. А далі – Чорнобиль і голі жінки (акції FEMEN). Це те, що найцікавіше про Україну...

- Але ролики про Кличка чи підготовку до Євро – це прогрес, порівняно з тим же рекламним роликом про Голодомор, який з подачі українського МЗС (часів президентства Віктора Ющенка) крутили на СNN. Дехто з американців не зрозумів і подумав, що це зараз в Україні таке твориться, що люди з голоду вимирають...

- Ролики, які йдуть на CNN у серії i-List – Ukraine, не наша заслуга. Їх канал зробив. CNN періодично вибирає якусь країну, за свої гроші відряджає журналістів, і вони відбирають і готують матеріали. Дають те, що хочуть.

- Тобто Україні ці ролики нічого не коштували?

- У цьому випадку, за моїми даними – ні. (Крім сюжетів із серії i-List – Ukraine, у січні телеканал CNN почав трансляцію двох рекламних роликів про Україну: один – про її інвестиційну привабливість, інший – про туристичні принади. Профінансували кампанію з Фонду економічних реформ, який залучає спонсорські кошти. – "ВЗ").

- Крім Чорнобиля, з якими ще негативами асоціюють Україну у світі?

- Шалена корупція, політична нестабільність, високі інвестиційні ризики, торгівля людьми, дешеві повії... Коли наша компанія робила дослідження, і ми проаналізували, що показують і пишуть про Україну в Європі, я був шокований. Україна виглядає як Бабай, яким можна лякати. Це негативні речі, з якими треба боротися, розповідаючи, що у нас країна, яка має космічні технології, що вона приваблива для туристів... Щоб Україну відвідало якомога більше людей і щоб вони побачили, що насправді у нас не так страшно, як вони собі уявляли.

- Можемо рекламувати нашу мальовничу природу, привабливі місця для туризму... Але достатньо чергового великого побоїща у Верховній Раді чи звістки про те, що знову хтось з опозиціонерів просить політичного притулку в якійсь країні, і всі ці "красиві розповіді" про Україну зблякнуть...

- Такі речі, звичайно, впливають. Але переважно на тих, хто не був в Україні. Іноземці ж, які були у нас, розуміють, що влада живе своїм життям, народ – своїм. І те, що ці люди поїдуть відпочити, наприклад, у Крим чи у Карпати, ніяк не залежить від того, б'ються чи не б'ються у нас у парламенті. Для них головне – щоб було безпечно на курорті, і пристойний сервіс.

- Наскільки Україна втягнута сьогодні в інформаційні війни?

- Досі усі інформаційні війни Україна програвала. З однієї простої причини – у нас немає представництв більшості основних світових медіа, які визначають імідж будь-якої країни. Це близько тридцяти ЗМІ, серед яких BBC, CNN, Time, The New York Times, The Daily Telegraph, Frankfurter Allgemeine Zeitung... Представництва практично усіх цих медіа є у Москві. Якщо, скажімо, відбувається якась подія в Україні, то їхні журналісти не завжди їдуть в Україну, а часто використовують те, що проходить у російських новинах. Матеріали про Україну виходять з нальотом почутого і побаченого на російських каналах. Україна сама не займається просуванням своєї інформаційної політики, активно не працює з західними ЗМІ, як це роблять інші країни. Якщо ми і видаємо якісь новини назовні, то переважно негативні і в основному про політику, думаючи, що комусь це цікаво. Але в Європі про політику стільки не думають.

- У нас керівники держави навіть англійської не знають, не кажучи вже про кілька мов. Над нашими послами сміються, що часто не те що іноземною, а й українською нормально не володіють.

- Для посла, крім того, що він повинен мати дві-три мови у запасі (скажімо, англійську, німецьку, іспанську), не проблема вивчити ще й мову тієї країни, в якій він перебуває на дипслужбі. Це ознака хорошого тону і додає "плюсів" не лише дипломату, а й країні, яку представляє. Щодо вищого керівництва держави, то для початку незле було б, якби президент і прем'єр могли б грамотно писати, читати і розмовляти хоча б українською. Тим паче, що у них є можливість взяти найкращого в країні репетитора чи скористатися найпродвинутішими технологіями для швидкого вивчення мов. Той же Андрій Слюсарчук – нейрохірург, який продемонстрував, що людина здатна запам'ятовувати величезні обсяги інформації (встановив рекорд із запам'ятовування чисел. – "ВЗ"). Його намагалися порекомендувати нашим політикам. Але ніхто нічого не захотів робити.

- З правом на проведення Євро-2012 Україна отримала золотий шанс заявити про себе у світі. Але, схоже, навіть цим ми не змогли скористатися. Ні приготувати смачно не вміємо, ні подати красиво...

- Для того, щоб належно прорекламувати Україну, треба було проводити потужну кампанію чотири-п'ять років. А у нас цим ніхто не займався. Змінити щось за рік нереально. Ми навіть не спромоглися використати інструменти, які у нас реально є. Скажімо, посольства й інші представництва України у тих країнах, де футбол значимий (Німеччина, Британія, Італія, Іспанія, Португалія...). Можна було наситити їх інформаційною літературою і доручити їм проведення різноманітних заходів, які б привертали увагу до України. Це була б хоч якась інформація, яка виходила б з України. А то, як відзначають закордонні експерти, 90 відсотків інформації, пов'язаної з проведенням Євро-2012, Європа отримує з Польщі, і лише 10 – з України. Через таку інформаційну політику вийде так, що до нас приїдуть лише вболівальники-екстремали, яким все одно, в Україну їхати чи в Африку, все одно, де чемпіонат відбувається. А є вболівальники-туристи, які їдуть не лише футбол подивитися, а й країну. Єдине, на чому Україна могла б заробити (бо решта – трансляції матчів і навіть сувенірна продукція – "забрендовано" УЄФА), це на потоці туристів. Але його не буде, бо не було потужної кампанії для їх залучення.

Посилання на оригінал

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Українські війська на території Росії – що це означає?

6 серпня 2024 року українські регулярні війська ввійшли у Курську область російської федерації. Ця подія кардинально змінила сприйняття російсько-української війни, яка почалась у 2014 році і в 2022 році продовжилась з широкомасштабним вторгненням в Україну...

П'ять безпекових сценаріїв російської війни в Україні на 2024-2025 роки: наслідки та політичні рекомендації західним партнерам (GLOBSEC)

Вийшло важливе дослідження майбутніх сценаріїв цієї війни у #globsec Приймав участь в цьому дослідженні. Це дослідження організувала Юлія Осмоловська з командою GLOBSEС https://www...

VICTORY MATRIX OF UKRAINE 2023

Denys Bohush and the "8 owls" analytical group Ukraine, Kyiv, March 2023 Forecasting is still possible Looking into the future and predicting events and scenarios in our time is a very thankless business...

МАТРИЦЯ ПЕРЕМОГИ УКРАЇНИ 2023

Денис Богуш та аналітична група "8 сов" Україна, Київ, березень 2023 Прогнозування можливе Заглянути у майбутнє та прогнозувати події і сценарії в наш час, дуже невдячна справа...

Розмінування української території (слухання у Конгресі США)

130 000 кв. км української території на сьогодні забруднено вибуховими пристроями та заміновано. За даними Гельсінської комісії Конгресу США та українців, щоб її очистити, знадобиться понад 20+ років і понад 73 мільярди доларів...

ЩЕ РАЗ ПРО 9 КІЛЕЦЬ І ГАРЕМ ПУТІНА

Те, що росіян на цій війні називають орками, а росію – мордором, команда путіна вирішила зробити собі на користь. Так як у творі "Властелин колец" є єпізод, що утворилося Братство з дев'яти персонажів для боротьби зі злом, то вони вирішили це використати...