19 грудня 2020, 12:26

Боротьба за антикорупційну інфраструктуру триває

Разом із виданням "Українська правда" ми зняли документальний фільм про антикорупційну інфраструктуру України. І ось деякі з моїх тез у ньому.

Однією з вимог Майдану у 2013-2014 роках була боротьба перш за все з високопосадовою корупцією. З того часу пройдено нелегкий шлях до створення антикорупційної інфраструктури, переважно спрямованої на боротьбу з корупцією на високому рівні.

Насправді надавати оцінку щодо успішності її діяльності та виправдання очікувань ще зарано. Адже всі ці органи – Антикорупційне бюро, Вищий антикорупційний суд, Антикорупційна прокуратура, Агентство із запобігання корупції та решта – формувалися не за один день. Однак можна оцінити роботу антикорупційних органів окремо за останній час. 

Найбільше сподівань було на Національне антикорупційне бюро України. НАБУ є ефективним прикладом того, як може розбудовуватися правоохоронний орган з нуля. Тобто не за старими радянськими традиціями, а абсолютно з іншими підходами, з відкритим набором детективів, з постійною звітністю, комунікацією в суспільстві, журналістами, громадськими організаціями та пильним громадським контролем над їх діяльністю. 

Проте сподівання, що покладалися на НАБУ 6 років тому, були дещо помилковими. Адже НАБУ – це детективи, які здійснюють слідство, але над ними ще є прокурори, які керують цим слідством і вже потім представляють ці справи в суді. Тому, на жаль, у нашій країні навіть ретельно зібрані докази та їхнє якісне представлення у суді – це не гарант успіху. 

Попри це, НАБУ почало сотні різних проваджень. Воно наступило на хвіст майже кожному. Детективів у Бюро не так і багато, дещо більше ніж 200, і вони вже понад 6 років, окрім виконання прямих обов'язків, займаються справами високого рівня з надзвичайними ризиками для самих себе. 

Ще один орган, Вищий антикорупційний суд, – це те, чого нам дуже не вистачало десятиліттями. Адже справи йшли через слідство та прокуратуру у звичайний районний суд в Києві, де могли лежати роками. Знову ж таки, Вищий антикорупційний суд працює всього 13 місяців, а справи топ-корупції дуже складні: вони потребують ґрунтовної експертизи. Окрім того, корупціонери ховають свої гроші за кордоном, тобто це ще міждержавна співпраця, для адекватної оцінки якої року замало.

Однак реальна боротьба з корупцією – це не лише робота антикорупційних органів. Це також ті ініціативи, які були творені на громадських засадах, а потім перейшли державі, і які нині активно запобігають "схемам" і договорнякам.

Prozorro для мене – це теж складова антикорупційного механізму. Це важливий інструмент, який допомагає регулювати одну з найбільш корумпованих сфер в нашій країні – закупівлі. Не менш важливу роль у такому процесі запобігання відіграє і система ProZorro.Продажі. Наприклад, приватизація готелю "Дніпро" працювала як прозора система, у якій могли брати участь всі, а не лише невелика група людей за хабарі.

Впровадження таких систем – це теж великий крок, наслідки якого ми відчуваємо сьогодні і ще краще відчуємо з часом. Однак тут варто пам'ятати, що такі системи – це всього лише інструменти, а от на порушення мають реагувати зовсім інші органи.

Хоча антикорупційна інфраструктура повністю сформувала ще рік тому, держава – це ще складніший механізм, на зміну якого потрібен час.  А за умови таких втручань, як рішення КСУ щодо електронного декларування, чи інші спроби тиснути на антикорупційні органи, часу може знадобитися іще більше.

Однак маркери, які свідчать про те, що корупції в країні намагаються запобігти – вже присутні, і я переконаний, що у наступні 5 років, ми побачимо дуже яскраві результати у цьому напрямі.  

Разом із виданням "Українська правда" ми зняли документальний фільм про антикорупційну інфраструктуру України.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Як ми змінилися за 10 років – приклад однієї організації

Чесно кажучи, я дуже багато думаю про роботу. І то не дивно, бо за роки, що очолюю Transparency International Ukraine, вона стала практично частиною мене...

Звіт Єврокомісії-2024: які три реформи ми вважаємо пріоритетними на наступний рік

Два дні тому Єврокомісія оприлюднила черговий Звіт щодо розширення ЄС щодо України як країни-кандидатки за 2024 рік. У досить об'ємному 99-сторінковому тексті наші партнери згадали чимало важливих для нашої євроінтеграції речей, проте зараз я хочу зупинитися на тих трьох реформах, які вважаю головними для нас у 2025 році – Рахункової палати, публічних закупівель та Агентства з розшуку і менеджменту активів...

Дзеркало трансформації: що важливого в оновленому меморандумі з МВФ

За вихідні якось загубилася у вирі повідомлень про спеку, обстріли та вибори у Франції новина про четвертий перегляд програми України з МВФ. ЗМІ здебільшого написали про те, що Фонд погодив виділення Україні траншу у $2,2 млрд...

Три запитання про розслідування витоків інформації в НАБУ

Маємо нарешті перші рішення НАБУ щодо скандалу з витоком інформації. Заступника директора НАБУ Гізо Углаву відсторонили від виконання обов'язків за його ж заявою про потенційний конфлікт інтересів...

5 думок до другої річниці великої війни

Сьогодні буде багато спогадів і рефлексій, багато розмов про плани. Але мені видалося важливим зафіксувати ті 5 ключових для мене особисто речей станом на 24 лютого 2024 року...

Бачити перемоги – це не страшно

Другий рік повномасштабного вторгнення суттєво відрізняється від першого. Минулий 2022-ий радше запамʼятався нам як рік обʼєднання українців у бажанні відбити російську навалу...