30 червня 2021, 20:25

Верховна Рада хоче знищити управління арештованими активами

30 червня парламент ухвалив у першому читанні законопроєкт 5141 щодо змін у роботі Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА). Підтриманий народними депутатами документ блокуватиме її діяльність в управлінні окремими арештованими активами та перетворить Агентство на "камеру схову" для арештованого майна.

Крім того, законопроєкт суперечить міжнародним зобов'язанням України щодо менеджменту арештованих активів. Адже створення ефективного органу з менеджменту арештованих активів було одним із основних критеріїв виконання Україною Плану дій з лібералізації візового режиму з ЄС.

Основні небезпеки законопроєкту 5141:

1. Законопроєкт забороняє реалізацію арештованих активів.

Ця зміна знищує частину повноважень АРМА. Відсутність можливості для реалізації зробить неможливим управління окремими активами, а також збереження їхньої економічної вартості.

Медичні маски, мобільні телефони, транспортні засоби – це приклади активів, що вже передавалися АРМА, та якими неможливо управляти через передачу управителю. Але всі ці активи потребують зберігання, охорони та іншого.

2. Документ створює прогалини та невизначеності в законодавстві.

На сьогодні профільне законодавство передбачає два шляхи управління арештованим майном: через передачу управителю для управління та через реалізацію. Запропоновані зміни передбачають "інший спосіб, окрім передачі в управління та реалізацію". Проте у законопроєкті не вказано жодних інших шляхів управління, крім названих.

Ця зміна дасть можливість окремим суддям передавати АРМА активи для управління в інший спосіб, що буде неможливо виконати, адже такого функціоналу АРМА просто не має.

3. АРМА будуть передавати лише вкрай дорогі активи.

Пропонується передавати Агентству активи вартістю понад 1 млн грн. Таким чином коштовні речі з офіційною вартістю менше цієї суми в управління АРМА передавати не будуть, що прямо суперечить самій ідеї створення такої інституції.

Водночас законодавством не передбачено можливість витрачання Агентством грошей на управління активами. Тому лишається відкритим питання, чиїм коштом це буде відбуватися.

Вказані вище норми законопроєкту передбачають лише обмеження функціоналу АРМА, без врахування судової практики, досвіду роботу Агентства та його іноземних аналогів. І при цьому жодних реально позитивних змін законопроєкт не вносить.

Ми в Transparency International Ukraine закликаємо Верховну Раду усунути всі вказані небезпеки законопроєкту, та внести в нього необхідні правки.

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Як ми змінилися за 10 років – приклад однієї організації

Чесно кажучи, я дуже багато думаю про роботу. І то не дивно, бо за роки, що очолюю Transparency International Ukraine, вона стала практично частиною мене...

Звіт Єврокомісії-2024: які три реформи ми вважаємо пріоритетними на наступний рік

Два дні тому Єврокомісія оприлюднила черговий Звіт щодо розширення ЄС щодо України як країни-кандидатки за 2024 рік. У досить об'ємному 99-сторінковому тексті наші партнери згадали чимало важливих для нашої євроінтеграції речей, проте зараз я хочу зупинитися на тих трьох реформах, які вважаю головними для нас у 2025 році – Рахункової палати, публічних закупівель та Агентства з розшуку і менеджменту активів...

Дзеркало трансформації: що важливого в оновленому меморандумі з МВФ

За вихідні якось загубилася у вирі повідомлень про спеку, обстріли та вибори у Франції новина про четвертий перегляд програми України з МВФ. ЗМІ здебільшого написали про те, що Фонд погодив виділення Україні траншу у $2,2 млрд...

Три запитання про розслідування витоків інформації в НАБУ

Маємо нарешті перші рішення НАБУ щодо скандалу з витоком інформації. Заступника директора НАБУ Гізо Углаву відсторонили від виконання обов'язків за його ж заявою про потенційний конфлікт інтересів...

5 думок до другої річниці великої війни

Сьогодні буде багато спогадів і рефлексій, багато розмов про плани. Але мені видалося важливим зафіксувати ті 5 ключових для мене особисто речей станом на 24 лютого 2024 року...

Бачити перемоги – це не страшно

Другий рік повномасштабного вторгнення суттєво відрізняється від першого. Минулий 2022-ий радше запамʼятався нам як рік обʼєднання українців у бажанні відбити російську навалу...