28 січня 2015, 04:49

Чому філософія має бути обов'язковою дисципліною у вишах та академічних інститутах

Сергій Квіт так обгрунтовує необов'язковість викладання філософії у ВНЗ (див нижче): її викладання має визначати сам вищий навчальний заклад. Тобто йдеться не про невикладання філософії як навчальної дисциплини, а про необов'язковість вибору тим чи тим ВНЗ включення філософії у предметний список для безумовного викладання. Спробую пояснити коротко, чому цей підхід принципово хибний.

Філософія не є наукою у точному сенсі цього поняття (science – математичного експериментального природознавства), яка відкриває закони – пояснює природу задля створення наукових технологій і осягнення картини світу. Вона не є і гуманітарною науковою дисципліною, яка будує гуманітарні описи і пояснення світу людини – його історичну, соціологічну чи політологічну картину.

Тому мають на увазі: у технічному ВНЗ та на відповідних кафедрах університетів не можна відмовитися від викладання у якості обов'язкових природничо-наукових дисциплін, інакше втрачається основа навчання науці і техніці. У гуманітарних вишах не можна не викладати гуманітарно-політичні науки чи дисципліни – історію, соціологію, психологію, політологію, мови тощо, оскільки втрачається сам фах ВНЗ. Лише філософія у кінцевому рахунку зайва як обов'язкова, залишається факультетом непотрібних речей.

Філософія запитує й вивчає те, про що не питає наука. Про що не запитує жодна наукова дисципліна? – Це виявлення і вивчення засад самого наукового пізнання. Це відноситься до всіх наукових дисциплін, які намагаються побудувати та пояснити нам об'єктивну картину світу. Їі об'єктивність неминуче досягається за рахунок виведення того, хто пізнає, за дужки. Це стосується і гуманітарних дисциплін. І навчання технологіям менеджменту.

Тобто виводячи за дужки філософію, ми забуваєм про буття (та його вивчення) самої людини – як гуманітарної підвалини будь-якого наукового знання, а саме: дисциплінованої самосвідомості. Ми втрачаємо можливість навчання самоусвідомленню людського і людяного, персонального і колективного, політичного і приватного, власної автентичності і, отже, національної і громадянської ідентичності. Відмовляючись від філософських дисциплін, ми кажемо – нас не дуже потрібна, або зовсім не потрібна, самосвідома, критично мисляча, вільна людина з розвинутим духовним світом. Нам не потрібний спеціаліст, який здатний зрозуміти себе і іншого, отже вірно керувати людьми, суспільними процесами.

Передбачаю лише одне можливе заперечення: філософія, яку ви відстоюєте, якої навчаєте, нам нем потрібна, оскільки її викладають неякісно, непрофесійно. Тому у нашому ВНЗ ми вважатиме її необов'язковою: краще віддамо години та кошти іншим, "потрібним" науковцям. Мають при цьому на увазі "Неякісна дисципліна, як і не якісний ВНЗ, приречений на зникнення з освітнього поля України". Це можлива підміна понять. Якщо є така позиція, то це – претензія до якості цілої системи курсів у тому чи тому виші. Разом з підвищенням вимог до якості навчання на засадах розкріпачення викладача від поглинаючого всі творчи здатності навантаження – підвищиться й глибина філософського викладання.

Філософія потрібна для розвитку здатності думати, тобто бути вченим та навченим щодо будь-якої наукової дисципліни. Філософія у цьому сенсі як дисципліна навчання – універсальна, всезагальна. Без викладання її ми матиме натаскано-навчених не дуже чи зовсім не здатних самостійно і творчо думати. Філософія, про що знають у розвинутих країнах та про що свідчить сам історичний генезис наук, є базовою дисципліною для всіх наукових дисциплін.

Ви відмовляєтесь від основи пізнання та розуміння себе у світі.

***

Сергій Квіт зазначив:

"Неякісний ВНЗ приречений на зникнення з освітнього поля України.

До прийняття нового Закону існував перелік з 16 предметів, з яких формувався блок обов'язкових дисциплін. Серед них політологія, соціологія, фізичне виховання, українська мова, історія України, філософія, іноземна мова, безпека життєдіяльності та ін.

Однак реформа вищої освіти більше не передбачає таких функцій Міністерства.

Тому тепер визначення переліку обов'язкових дисциплін – це прерогатива ВНЗ, зрештою, як і право студентів на вибір університету, програми в ньому та певних дисциплін в межах цієї програми."

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

ЛИЗАТОРИ І ПРОГРЕСОР

Ще до повномасштабної війни, але вже після російської окупації двох східних областей і Криму у 2014, я мав нагоду зустріти серед, здавалося б, старих знайомих "глокалізаторів"...

КРЕАТИВНИЙ МІНІСТР КРЕАТИВНОЇ КУЛЬТУРИ

Як давній кріт громадського активізму, буду чесним: не люблю, скажу так стримано, хвалити владу. Це, певний, набутий за роки незалежності, зокрема і майданів, демократичний інстинкт небайдужого громадянина супроти косної системи-держави...

ГРА В СИМЕТРІЮ НА ТЛІ КАХОВСЬКОЇ ТРАГЕДІЇ

Рік тому всесвітньо відомий філософ ліберальної демократії та процедурної справедливості, Юрген Габермас, виправдовував кончу необхідність мирних перемовин з Росією...

НЕСТЕРПНА ЛЕГКІСТЬ ВІЙНИ

У близькій до мене кофейній ятці на прилавку стоїть скляна банка-копілка для маленьких пожертв, на який написано: "На нерви, як у Арестовича"...

90 РОКІВ ЕСТАФЕТИ КОЛЕКТИВНОГО ЗЛОЧИНУ 1932-1933/2022-2023

Досі дипломатично коректні європейські керівники намагаються відокремити два злочини – Голодомору/Геноциду 1923-33 від злочину Холодомору/Геноциду 2022-23 рр...

ІНСТИТУТ МАЙДАНУ І МАЙБУТНЯ ДОЛЯ ВЛАДИ

"21-24 листопада 2013: непідписання Угоди про Асоціацію України з ЄС та початок демонстрації представників громадських об'єднань та студентської молоді на самій площі Майдан (2-3 тисячі людей щодня)...