1 грудня 2016, 12:55

НАЗК і Мін'юст саботують перевірку е-декларацій

Пройшов місяць з подачі декларацій. Але в НАЗК досі офіційно не зробили повну перевірку жодної декларації – бо немає належно підготованого і зареєстрованого порядку проведення повної перевірки.

Це – результат безвідповідальності та саботажу НАЗК, керівництво якого зайнялось підготовкою документу лише після завершення "першої хвилі". НАЗК рік готувались до запуску системи е-декларування, але навіть не підготували порядку перевірки декларації. Очевидно, в НАЗК не вірили, що декларації таки будуть подані і що їх треба буде перевіряти. Відповідальність також лежить на Мін'юсті, деякі з вимог якого є необгрунтованими і призведуть до штучного затягування процесу реєстрації документів.

Важливість Порядку в тому, що він визначає механізм, за яким НАЗК проводить перевірку декларацій. Тобто яким чином, на яких підставах, за яких умов розпочинається і відбувається перевірка відомостей з декларації. Закон "Про запобігання корупції" не визначає детально цієї процедури, натомість вказує, що це має визначити Агентство (частина 3 ст. 48).

Лише 11 листопада в НАЗК затвердили документ. 23-го Мін'юст повернув його "на доопрацювання" із зауваженнями на 15 сторінках.

Серед тих зауважень є слушні: уточнення формулювань, узгодження з іншими ухваленими НАЗК документами, технічні правки. Там також пропонується встановити строки перевірки.

В самому Законі строків немає ніяких, що було обгрунтовано бажанням не обмежувати НАЗК. Але така свобода може спрацювати лише за умови, що в НАЗК сильне, незалежне і відповідальне керівництво, яке буде зацікавлене в проведенні перевірок. На жаль, в цього складу керівництва НАЗК такого зацікавлення немає.

Тому під час обговорення зауважень Мін'юсту 29 листопада я запропонувала встановити хоча би проміжні строки, які би дисциплінували працівників НАЗК, які перевірятимуть декларації. Наприклад, встановити конкретні строки для надсилання запитів до державних органів/звіряння з реєстрами для перевірки відомостей в декларації. Це важливо, наприклад, якщо НАЗК починає перевірку за заявою, які ми вже почали їм відправляти. Також доцільно встановити строки для вчинення певних дій за результатами отримнаної інформації (підготувати висновок, надіслати повторний запит тощо).

Без встановлення таких строків перевірки можуть тривати безкінечно довго, а в нас не буде жодної можливості проконтролювати, як це відбувається і чи відбувається взагалі.

Відсутність будь-яких строків також може призвести до неможливості притягнути корупціонера до відповідальності. Кримінальні правопорушення, передбачені двома статтями чинного Кримінального кодексу України – ст.366-1 (декларування недостовірної інформації) та ч.1 ст.368-2 (незаконне збагачення) – є злочинами невеликої тяжкості, строк давності притягнення особи до відповідальності за які складає 3 роки. Перевірка не може тривати довше половини цього строку, оскільки ще необхідний час для притягнення до відповідальності.

Також в Порядку важливо:

- визначити черговість перевірки е-декларацій. Через відсутність у НАЗК технічної можливості проведення автоматичного логічного та арифметичного контролю засобами програмного забезпечення Реєстру, це можна зробити на основі примітки до ст.50 Закону "Про запобігання корупції", в якому зазначений перелік осіб, які займають відповідальне становище;

- врегулювати положення частин 6 і 7 Порядку, в яких виглядає обов'язковим автоматичне визначення рейтингів ризиків поданої декларації засобами програмного забезпечення Реєстру. Така система наразі не створена, а тому її відсутність відповідно до наявного Порядку взагалі заблокує проведення повної перевірки декларацій;

- визначити порядок оприлюднення (публікації) висновків про результати проведених перевірок;

- врегулювати питання про затвердження висновків про перевірку декларацій, як останнього етапу проведення повної перевірки декларацій;

При цьому деякі зауваження Мін'юсту видаються такими, що спрямовані на штучне затягування процесу підготовки і реєстрації Порядку повної перевірки декларації. Наприклад, необхідність узгодити Порядок із 16 державними органами – держателями реєстрів, доступ до яких необхідний НАЗК для перевірки інформації з декларацій. Надмірна бюрократизація може затягнути процес погодження Порядку на роки, в той час як НАЗК може отримати доступ до реєстрів шляхом підписання Меморандумів, як це недавно робили в НАБУ.

Щонайменше дивними видаються зауваження Мін'юсту стосовно проведення перевірок декларацій саме членами НАЗК (їх зараз 4), а не уповноваженими особами Агенства, на яких Закон "Про запобігання корупції" покладає реалізацію повноваження НАЗК щодо контролю та перевірки електронних декларацій.

Порядок повинен визначати чіткий і зрозумілий механізм проведення повної перевірки для того, щоб не перетворити це на фарс. Водночас, будь-які спроби затягувати і бюрократизувати реєстрацію документів є спробами заблокувати перевірку декларацій. Закликаємо НАЗК і Мін'юст узгодити всі супереченості вже на цьому тижні і забезпечити якнайшвидшу реєстрацію документів.

Як російську війну проти України сприймають в Африці? Мої спостереження з Кенії та Ефіопії

Багато хто з вас міг помітити, що під час російської війни проти України ми набагато частіше говоримо про Африку. Ми слідкуємо за їхніми голосуваннями в ООН, Міністр закордонних справ саме під час війни поїхав в перше в історії України турне африканськими країнами, а Президент десятками тисяч тонн відправляє туди безкоштовне зерно...

Жертвами російської війни проти України вже стали 1,6 млрд людей в 94 країнах світу

За 9 місяців після жорстокого та неспровокованого вторгнення росії в Україну російські війська перетворили цілі міста на руїни та вбили тисячі чоловіків, жінок і дітей, навмисно цілячи в мирних жителів у їхніх будинках...

Війна росії проти України "впливає на людей навіть далеко від поля бою"

Переклад інтерв'ю, опублікованого EUvsDisinfo.eu, що ведеться оперативною робочою групою зі стратегічних комунікацій – підрозділ Європейської служби зовнішньополітичної діяльності...

Заявка України до НАТО: геніальний, але ризикований ALL IN

Геополітику часто порівнюють з шахами: бо для того, щоб вигравати на світовій арені, потрібно передбачати дії противника і продумувати складні багатоходівки...

Рада Європи: росію точно треба притягнути до відповідальності, але ще не вирішили як саме

16 вересня росія повністю і остаточно виключена з органів Ради Європи. Ця міжнародна організація виключила росію зі свого складу за її агресію проти України ще в березні 2022...

Рада Європи: росію виключили, чи буде трибунал?

16 вересня росія офіційно і остаточно буде виключена з усіх органів з Ради Європи. На сьогодні ця міжнародна організація відреагувала на російську агресію тим, що виключила її зі свого складу...