Через шахрайство влади Україна може залишитись без грошей і з корупцією
Президент та Уряд звітують до ЄС про запуск НАЗК і е-декларування як свій успіх і досягнення, а тим часом в Україні роблять все для того, щоби ні те, ні інше ніколи по-справжньому не запрацювало. Чому через це шахрайство влади Україна може залишитись без грошей і з корупцією?
У 2015 році Україна та ЄС підписали Меморандум про макрофінансову домогу. Згідно цього Меморандуму Україна отримує майже 2 мільярди євро у вигляді кредиту – за умови виконання нашою державою низки умов. Однією із ключових умов є протидія корупції. А саме – створення нових антикорупційних органів, забезпечення їх незалежності та спроможності функціонувати. Серед іншого це стосується НАЗК і системи е-декларування. Їх запуск і ефективна робота були і залишаються умовою для отримання Україною кредитів від ЄС.
Фінансування надається у вигляді траншів. Два Україна вже отримала, а третій і останній транш ЄС має надати в грудні. При цьому умовою для перерахування траншу є конкретні показники, за допомогою яких ЄС моніторить результати. У випадку із НАЗК від України очікують незалежності органу та спроможності виконувати свої функції. У випадку з систе-мою е-декларування – перевірені декларацій та їх результати, зокрема, висунуті підозри по-садовцям у незаконному збагаченні та подальші дії щодо них.
Отримуючи другий транш півроку тому Кабмін і Президент бадьоро звітували про створення НАЗК як нового антикорупційного органу та забезпечення його всіма необхідними ресурсами. Вони також записали в свої досягнення запуск системи е-декларування, до якої на той момент було подано більше 100 тисяч декларацій високопосадовців і очікувалося подання ще близько мільйона.
От тільки вони промовчали про те, що зробили все, аби НАЗК так ніколи і не стало незалеж-ним і не змогло якісно перевіряти декларації, а відтак – давати результат у вигляді покараних корупціонерів.
Судіть самі:
По-перше, нинішнє керівництво НАЗК протягувалось зі скандалам і навіть судовими позова-ми, конкурсною комісією, де більшість мали представники влади. Конкурс з відбору керів-ництва НАЗК проводив Кабмін.
По-друге, коли настав час проводити перевірки декларацій, керівництво НАЗК раптом ви-явилось паралізоване. Це сталося, зокрема, тому, що конкурсна комісія більше року не могла обрати 5 члена, а тому голоси керівництва ділились 2 на 2, і рішення не приймались. Роботу комісії забезпечував Секретаріат Кабміну.
По-третє, систему е-декларування контролює не НАЗК, а спецслужба під назвою Держспецзв'язок. Щоб віддати систему в руки цієї спецслужби, під час запуску сфальшували її злам – аргументуючи тим, що система незахищена. Тепер, контролюючи систему, струк-тури Держспецзв'язку можуть безконтрольно в неї втручатись: вносити зміни, видаляти де-кларації прокурорів, можуть взагалі вмикати і вимикати до неї доступ. Держспецзв'язок очо-лює генерал СБУ.
По-четверте, зараз Держспецзв'язок договорився до того, що система така погана, що треба створювати нову. Там навіть порахували, скільки коштуватиме ця нова система: $12 мільйонів і 4 роки роботи. Ну, у нас з вами немає зайвих 12 мільйонів, правда? Тому перш ніж їх витрачати, ми запропонували провести незалежну експертизу. Спочатку НАЗК прийняли таке рішення, а потім Кабмін доручив НАЗК, Держспецзв'язку і його структурі ДП "УСС", яка безпосередньо адмініструє реєстр, провести таку експертизу. Здавалося б: НАЗК прийняло рішення, Прем'єр дав доручення, міжнародні партнери погодились допомогти, але пройшло три місяці, а експертиза заблокована. Чому? Бо Держспецзв'язок відмовляється давати доступ незалежним експертам. І що замість цього робить уряд? Ні, не вимагає виконання власного ж доручення, а, за наявною інформацією, пропонує віддати проведення експертизи... Держспецзв'язку. Геніально – в кращих традиціях пострадянської кримінально-олігархічної системи: щоб ліквідувати можливі порушення провести перевірку доручають самим порушникам. Нагадаю, що Держспецзв'язок – це орган виконавчої влади, положення про його роботу затверджується Кабміном, а Голова призначається та звільняється з посади урядом за поданням Прем'єр-міністра.
По-п'яте, саме робоча група при Кабміні розробила існуючий порядок перевірки декларацій, який замість виявлення корупціонерів легалізує їхнє майно. Наприклад, перевіряючи декла-рацію Президента, НАЗК не перевіряли інформацію про доходи його і членів його сім'ї за весь період перебування Петра Порошенка на державних посадах аж до обрання Президен-том. В результатах перевірки також жодного слова про перевірку його незадекларованої іс-панської віли. А перевіряючи декларацію Прем'єра НАЗК не зацікавились 20 мільйонами гривень готівкою, і коли раптом знайшли 80 000 незадекларованих депутатських, змінили свої власні роз'яснення, щоби навіть це не вважалось порушенням. З такими перевірками ми справ по високопосадових корупціонерах не дочекаємось. Нагадаю, що створити робочу групу для розробки порядку доручив Кабмін, а розробкою займався Мін'юст.
По-шосте, досі не отримано доступ до всіх необхідних державних реєстрів для перевірки де-кларацій. І одним із тих, хто відмовляється надати доступ є...Міністерство юстиції. Там стверджують, що для надання всіх доступів потрібні зміни в законодавство. Нагадаю, що Мін'юст є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і коорди-нується Кабміном.
По-сьоме, граючи на суспільному невдоволенні результатами роботи НАЗК, Кабмін і особи-сто Прем'єр вимагав відставки керівництва НАЗК. Для цього Мін'юст навіть розробив про-ект змін до законодавства. Але замість того, щоб зробити НАЗК нарешті незалежним, цей законопроект, навпаки, пропонує зробити НАЗК залежним від... уряду. Це підтверджує і висновок експертів Ради Європи, наданий на офіційне прохання Голови парламентського Комітету із запобігання корупції.
Іншими словами, найвище керівництво звітує до ЄС про ФОРМАЛЬНЕ виконання взятих перед ЄС на себе зобов'язань про створення антикорупційних інструментів, які через їхні ж реальні дії ФАКТИЧНО є заблокованими і не працюють в Україні.
Так от, панове, це – шахрайство.
Керівництво держави намагається обманути ЄС і МВФ, щоби отримати гроші, виділені на боротьбу з корупцією в Україні, які потім корупціонери ж через непрацюючі антикорупційні структури розкрадає. А ці гроші – це не подарунок, а кредити. Тобто їх треба повертати – і повертати будуть не корупціонери і Президент з Прем'єром зі звоїх задекларованих мільйонів, а з державного бюджету, тобто ми з вами. Це як ніби на ваш паспорт взяли кредит в банку, гроші вкрали і зникли, а вам тепер виплачувати цей кредит.
Наразі для отримання вже третього траншу українська сторона має виконати незмінні умови отримання грошей ЄС. Часу для вирішення усіх питань пов'язаних з отримання Україною макрофінансової допомоги з Брюсселю майже не залишилось. І це означає: або Україна за-лишається з корупцією і без грошей (бо ЄС теж не сліпі), або керівництво держави припиняє це шахрайство і забезпечує незалежність НАЗК і ефективність системи е-декларування.
Для цього потрібно:
1. Парламенту: проголосувати законопроект N6387, який створює умови для обрання неза-лежного керівництва НАЗК.
2. Уряду: забезпечити виконання власного ж доручення про проведення незалежної експер-тизи системи е-декларування, яка дозволить запустити автоматизовану перевірку декларацій. Винних в саботажі притягнути до відповідальності.
3. НАЗК і Мін'юсту терміново змінити і затвердити порядок проведення повної перевірки декларацій, щоб почати їх, нарешті, по-справжньому перевіряти.
4. ДФС та Мінюсту нарешті надати НАЗК доступ до всіх реєстрів.
5. Забрати систему е-декларування з рук спецслужб.
Відеоблог "Антикорупційний майдан" на 24 каналі українською або англійською