Право власності на обороноздатність: чому реєстрація земель оборони – серед антикорупційних пріоритетів Міноборони
За даними 145 аудитів в Міноборони у 2014-2019 було втрачено 259 будівель і 278 земельних ділянок, загальною вартістю 62,3 млн. і 332,3 млн. грн відповідно. Для порівняння, це харчування для 252 військових частин на півроку. Або кілька десятків тисяч тон дизпалива.
Власником земель оборони є держава, втім найбільшим її користувачем є структури Міноборони. Тому що на цих землях мають розміщуватись і постійно діяти військові частини, установи, військово-навчальні заклади, підприємства та організації Збройних Сил України – тобто все те, що є має сприяти забезпеченню обороноздатності держави та розвитку спроможностей.
Втім на практиці десятками років було інакше. Основна причина втрат земель і будівель – самозахоплення і незаконна передача. Це той випадок, коли на землях оборони, які мали б використовуватись для військових частин та різноманітних оборонних цілей, будуються приватні будинки, гаражі, автостоянки і тп.
Серед таких конкретних фактів перевірки виявляли виведення з фонду земель оборони 140 га на Чернігівщині, передачу без дозволу Міноборони місцевими органами влади сотень гектарів в Одеській області, втрату контролю за 75 земельними ділянками загальною площею більше 1тис. га одразу в кількох областях, нестачу 17 будівель в кількох філіях концерну Військторгсервіс, втрату 16 га через порушення під час реорганізації державних підприємств та інше.
Усі ці матеріали уже були передані до правоохоронних органів. Безперечно, всі винні мають бути покарані.
Проте нас цікавить інше – як повернути те, що було втрачено і не допустити нових втрат?
За три останні роки виявлені втрати фінансових і матеріальних ресурсів перевищують 1 млрд, грн. Це тільки виявлені. З них невідшкодованими є майже 70%. І в трійці лідерів за невідшкодованими втратами і збитками – структури, до сфери управління яких належить контроль за використанням земель, будівель і споруд.
Саме тому управління землями оборони і об'єктами нерухомості було визначено серед пріоритетів антикорупційного плану дій Міноборони. Його кінцева мета – усунути умови корупції. Причини, через які порушення системно повторюються.
Аналіз свідчить, що втрати земель, будівель і споруд в основному відбувались за рішеннями місцевих органів влади без згоди Міноборони. Парадоксально, але це часто є можливим, бо... не всі землі оборони навіть зареєстровані.
Саме тому реєстрація земель є одним із ключових кроків для попередження порушень.
І перше, що було зроблено – звірка облікованих і зареєстрованих земель. За її результатами зареєстрованими (тобто мають кадастровий номер) є лише трохи більше половини земель на обліку. Зареєструвати всі 100% земель – амбітний план Міноборони на 4 роки. Окрім того, створити електронний реєстр, реформувати систему управління, повернути до державної власності незаконно виділені та відчужені землі і будівлі оборони, і законодавчо врегулювати усі виявлені під час цієї роботи прогалини в порядку і процесі виділення, відчуження і використання земель оборони.
Така робота не буде ні швидкою, ні легкою. Для прикладу, реєстрація однієї земельної ділянки може займати від 3 до 14 місяців, і це якщо вона не проблемна.
Тобт, це не ті "швидкі перемоги", якими можна відзвітувати вже завтра чи навіть за місяць. Втім як і будь-яка системна зміна, особливо Міноборони (по суті – держави в державі), особливо під час війни. Але це є необхідним, бо наша мета – корупції і порушенням запобігти, а не безкінечно долати наслідки.