29 грудня 2013, 20:51

О.Сушко: Про взаємодію ''Майдану'' та громадських організацій

Відомий експерт із європейської інтеграції Олександр Сушко, член Ради ВО "Майдан" (та її програмової комісії) вже ділився у фейсбуці напередодні сьогоднішнього Віча своїми думками щодо взаємодії "Майдану" і громадських організацій. Враховуючи важливість цієї тематики (і не останньою мірою через постійні дії влади, спрямовані на розкол учасників Євромайдану), я, за погодженням із автором, ставлю текст, щойно отриманий від нього, для ширшої аудиторії УП.

Отже, текст О.Сушка:

Процес творення практик і процедур Майдану триває не завжди гладко. Коли нові структури створюються "на марші", під мікроскопом громадської уваги, поза критикою опинитися нереально.

У абсолютної більшості громадських суб"єктів Майдану є прагнення створити такі процедури і механізми, які б максимально враховували їхні принципи та цінності, і працювали б на об"єднання потенціалів і посилення довіри в громадському середовищі. Важливим кроком у цьому напрямку стала зустріч широкого кола громадських організацій, що відбулася 27 грудня в готелі "Україна", участь у якій взяли організації, що підтримують вимоги Євромайдану – як ті, що представлені у новоствореній Раді ВО "Майдан", так і інші. Загалом було представлено понад 40 громадських організацій.

Під час цієї зустрічі були вперше сформульовані позиції та вимоги, частина з яких вже наступного дня була включена Радою ВО "Майдан" в проект Маніфесту Майдану.

Сам перебіг засідання Ради ВО "Майдан" у суботу засвідчив, що загалом ступінь сприйняття пропозицій громадськості по програмних позиціях та процедурним питанням є досить високим. Політичні партії фактично визнали лідерство позапартійних громадських експертів у формулюванні більшої частини інтелектуальних меседжів Майдану. Сприйнято практично все, окрім, можливо, найбільш радикальних чи взаємовиключних пропозицій. Сьогодні ці позиції уже стали частиною Маніфесту Майдану та Плану дій.


Конкретно йдеться про наступні пропозиції:

Щодо принципів та основних програмних положень:

Ідея зміни влади заради зміни влади не приймається. Тільки зміна системи, і лише на цій умові громадськість іде на тісну міжсекторальну взаємодію з політичними силами, але не полишає при цьому своєї громадської позапартійної ідентичності.

Жодна політична сила не має "блокуючого пакету", а політики в цілому не мають "контрольного пакету" в спільних структурах, насамперед йдеться про ВО "Майдан".

Початок реальних, а не імітаційних переговорів між владою та Майданом з метою формування пакету рішень, які були б спроможні зняти гостроту політичної кризи і створити підвалини для подальшої нормалізації ситуації в країні.

Перезавантаження системи влади. Нова Конституція як новий суспільний договір. Повернення до Конституції-2004 припускається як тимчасове рішення, на період розробки нової Конституції установчим зібранням.

Забезпечення чесних виборів президента. Ініціювання змін та доповнень до закону про вибори президента з метою зменшення ризиків адмінресурсу, зокрема, підкупу виборців, зняття кандидатів, забезпечення допуску спостерігачів.

Наступні (ймовірно, дострокові) парламентські вибори – виключно за новим законом: пропорційна модель з відкритими списками

Недопущення зовнішньополітичного бартеру стратегічних інтересів України на тактичні економічні бонуси з боку Росії, запобігання втягуванню України в Митний/Євразійський союзи. Скасування тих домовленостей з Росією, що досягнуті ціною відмови від європейської інтеграції України та підривають суверенітет держави

Децентралізація влади, надання реальних повноважень органам місцевого самоврядування, включно зі створення ними повноцінних виконавчих органів, обмеження повноважень призначуваних президентом місцевих державних адміністрацій лише контрольними функціями, забезпечення умов для розвитку місцевих громад через децентралізацію державних фінансів

Відновлення правосуддя шляхом змін законодавства про судоустрій та люстрації суддів, причетних до неправосудних рішень.

Докорінні реформи правоохоронних органів, включаючи скорочення їхньої чисельності та обмеження функцій відповідно до європейських стандартів

Щодо ВО "Майдан":

Завершення найближчим часом роботи над Статутом та положеннями, врегулювання всіх процедурних аспектів, розмежування повноважень.

Публічне проголошення в неділю 29 грудня програмного Маніфесту Майдану.

Створення регіональних та місцевих осередків ВО "Майдан" виключно на основі чітко прописаної легітимної процедури.

Доповнення складу Ради за пропозицією суб'єктів, що представлені на Майдані (процес триває, 28.11 включено додатково трьох позапартійних лідерів студентського самоврядування).

Становлення на основі місцевих та регіональних осередків ВО "Майдан" мережі самоорганізації громадян, яка забезпечить громадський контроль за діяльністю органів влади та самоврядування; ідентифікацію проблем місцевого розвитку та консолідацію громадян на їх вирішення; рекомендації на посади в органи влади та самоврядування чесних, компетентних та ініціативних фахівців, надання їм громадської підтримки; підготовку суспільства до формування професійних та відповідальних органів влади та самоврядування

Організатори планують зробити такі розширені зустрічі громадськості регулярними (орієнтовно- по п"ятницях). Такі зібрання будуть ініціювати рішення, розглядати існуючі проекти, давати оцінку поточній ситуації, практикам та процедурам, рекомендувати зі свого середовища осіб для включення до Ради ВО "Майдан".

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Чи претендувати Україні на частку спадщини CРСР в країнах ''Глобального Півдня''?

У межах Другої міжнародної конференції "Crimea Global. Understanding Ukraine through the South" 21-22 листопада (організованою, зокрема, Офісом Кримської платформи") відбулася дискусія "Радянська спадщина в країнах Африки, Азії та Латинської Америки: чи повинна Україна претендувати на її частку?"...

Навіщо повторювати російське ІПСО про "далекобійні" ATACMS?

Росіяни говорять про застосування Україною "далекобійної" зброї і "належну" відповідь. Світові ЗМІ це перекладають як long-range missiles. До нас це знову вертається уже з посиланням на солідні західні видання, ми ж любимо посилатися на них...

Що там із "Кримською декларацією", прийнятою адміністрацією Трампа 2018 р.?

Радник Трампа: Зеленський має представити реалістичне бачення миру, Криму більше немає. Щоправда, за кілька годин команда Трампа дезавуювала ці твердження, зазначивши, що це був радник саме під час виборчої кампанії, отож він не має жодних повноважень робити такі заяви...

Опитування у 30 країнах: хочуть перемоги України і лідерства США

Оригінал на НВ 4 листопада британській The Economist опублікував результати опитування міжнародної кампанії GlobeScan, проведеного у 30 країнах світу (в кожній країні опитували по 1000 респондентів)...

Три несподіванки з опитування до Дня Незалежності

Оригінал – НВ 8-15 серпня Фонд "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва спільно з соціологічною службою Центру Разумкова провів загальнонаціональне опитування...

"Історичні" вибори у Мексиці: "каральне голосування" та вплив на Україну

ОЛЬГА ВОРОЖБИТ, ОЛЕГ САБУРА: Оригінал "Тиждень" 2 червня у Мексиці відбуваються загальні вибори, які незалежно від результатів вже можуть вважатися історичними...