31 серпня 2017, 12:02

Як конфісковані "мільярди Януковича" роздали друзям Порошенка: документи

Блогер Віктор Уколов, який співпрацює з Адміністрацією Президента, звинуватив ЦПК в "інформаційній провокації" і спробував довести, що конфісковані "мільярди Януковича" пішли не на дотації агробаронам Косюку та Бахматюку, про що ми написали, а на зовсім інші цілі.

Аргументи Уколова – помилкові. Наводимо всі документи про освоєння конфіскованих грошей, що пояснюють та доводять правдивість нашого висновку. Кожну тезу підкріплюємо копіями із Закону про "Державний бюджет України на 2017 рік", на який посилається і сам блогер.

У законі про держбюджет на 2017 рік є стаття 11, яка визначає джерела надходжень грошей в спеціальний фонд бюджету. У цій статті є пункт 10, яким передбачено, що таким джерелом є: "конфісковані кошти та кошти, отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов'язаного з корупцією правопорушення (за винятком конфіскованих облігацій внутрішньої державної позики, вся сума яких за номінальною вартістю відноситься на зменшення державного боргу з одночасним погашенням зобов'язань за цими облігаціями), порядок розподілу яких визначається Кабінетом Міністрів України;".

Утім, Уряд визначає лише пропорцію розподілу, а не напрямки, на які підуть кошти. На виконання цих норм закону у квітні 2017 року Кабмін прийняв постанову, що визначила порядок, тобто, пропорцію, розподілу повернутих "мільярдів Януковича".

Напрямки можуть бути визначені тільки в законі про держбюджет. Так, його стаття 14 говорить, що кошти, отримані до спеціального фонду згідно з відповідними пунктами статей 11, 12 і 13, спрямовуються на 10 напрямків.

Ось вичерпний, визначений законом, перелік:







У липні 2017 року Верховна Рада внесла зміни до статті 14 закону про держбюджет, додавши три нових напрямки, на які можна витрачати конфісковані гроші Януковича:

→ ремонт доріг (пункт 12)

→ сільську медицину (пункт 25)

→ облаштування кордону (пункт 26)

У додатках до закону було визначено граничний бюджет на кожний з названих вище напрямків. У липні 2017-го народні депутати дещо відкоригували ці суми.

Інші сім напрямків були передбачені в законі раніше, зокрема і напрямок "фінансова підтримка сільгосптоваровиробників", в рамках якого Косюк і Ко отримують багатомільйонні дотації.

Так от, у липні, коли народні депутати додавали нові напрямки витрачання конфіскованих у Януковича грошей, вони мали нагоду взагалі скасувати можливість витрачати їх на дотації агрохолдингам, але не зробили цього.

Для порівняння: у пункті 11 цієї ж статті закону про держбюджет передбачено витрати на будівництво житла солдатам. Але цей напрямок не фінансується зі спецфонду від конфіскованих "грошей Януковича". В законі чітко передбачено, що житло солдатам мають будувати за рахунок грошей, отриманих в результаті реалізації надлишкової зброї Міноборони та земельних ділянок відомства (пункт 4 ст. 11).

Тепер дивимося додатки до бюджету зі змінами від липня 2017 року.

Спочатку додаток N1, який визначає джерело доходів в державний бюджет.

Бачимо, що в цільовий фонд з підвищення обороноздатності та безпеки держави заплановано мати у 2017 році 22,5 мільярди гривень надходжень від конфіскованих корупційних коштів.



До липня 2017 року ця цифра була вдвічі меншою – 11,5 мільярдів грн. Саме тому Мінфін надавав роз'яснення, що уповноважений розпоряджатися лише сумою в межах 11,5 мільярдів грн від конфіскованих "грошей Януковича".

Отже, зміни Закону про Бюджет на 2017 рік, про які пише Уколов і на які посилається Генпрокурор Луценко, збільшили бюджет спецфонду від конфіскату, чим розблокували можливість використовувати конфісковані гроші Януковича в межах 22,5 млрд грн. Правда, на рахунку спецфонду є більша сума від конфіскації "коштів Януковича" – 29 млрд грн. Це означає, що до внесення нових змін в закон про бюджет близько 6,5 млрд гривень не можна використати взагалі.

Зміни закону про бюджет на 2017 рік, про які пише Уколов і на які посилається Генпрокурор Луценко, не відмінили і не могли відмінити чинну постанову Уряду від квітня 2017 року, яка визначила, що 22,2% від конфіскованих 11,5 мільярдів грн Януковича мають надходити в Мінагрополітики на дотації. Липневі зміни в закон змінили граничну суму витрат на напрямки, які мають фінансуватися грошима зі спецфонду від конфіскованого у Януковича. Більшість напрямків, в тому числі – підтримка сільгоспотоваровиробників – лишилася в законі.

Уряд має розробити новий порядок розподілу коштів зі спецфонду, який врахує липневі зміни в закон про державний бюджет. Але наразі постанова Кабміну з підтримкою аграріїв – чинна.

Більше того, гроші в спецфонд надійшли в сумі 29 млрд ще в квітні і, відповідно до постанови Уряду, мають розподілятися "щотижнево по мірі їх надходження".



Тобто, з квітня місяця їх уже мали витрачати на закріплені законом напрямки та відповідно до постанови Кабміну.

Так, 2,5 млрд гривень (22.2% від 11.5 млрд) мали у квітні-липні 2017-го надійти до Мінагрополітики на програму підтримки сільгосптоваровиробників, яка, в першу чергу, складається з прямих бюджетних дотацій.

Додаток N3 до закону про бюджет містить детальний перелік та суми витрат на напрямки, які фінансуються зі спецфонду від конфіскату:

1.Будівництво доріг – 7,7 млрд грн (розпорядник – Державне агентство автомобільних доріг України, яке перебуває в управлінні Міністерства інфраструктури).

2.Заходи щодо підвищення обороноздатності та безпеки. Сукупно це 8 млрд 952 мільйонів гривень з обіцяних політиками "на оборонку":

- Національна поліція – 980 млн. грн

- Міністерство оборони – 4.5 млрд. грн

- Служба Безпеки України – 100 млн. грн

- Управління Державної охорони – 60 млн. грн

- Державна служба спецзв'язку – 240 млн. грн

- МВС – 500 млн. грн

- Державна прикордонна служба – 400 млн. грн

- Облаштування кордону, розпорядник – Прикордонна служба – 300 млн. грн

- Національна Гвардія – 900 млн. грн

- Державна служба з надзвичайних ситуацій – 100 млн. грн

- Реформування та розвиток оборонно-промислового комплексу для виготовлення продукції оборонного призначення, розпорядник – Мінекономрозвитку – 400 млн. грн

- Те ж саме, але на підприємствах космічної галузі – 472 млн. грн

3. Держфонд регіонального розвитку, розпорядник – Мінрегіонбуд – 2.5 млрд. грн

4. Субвенція місцевим бюджетам на формування інфраструктури, розпорядник – Мінрегіонбуд – 1 млрд. грн

5. Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників, розпорядник – Мінагрополітики – 3,4 млрд. грн

6. Субвенція місцевим бюджетам на соціально-економічний розвиток територій, розпорядник – Мінфін – 2.5 млрд. грн

7. Субвенція місцевим бюджетам на розвиток сільської медицини, розпорядник – Мінрегіонбуд – 4 млрд. грн





(Документ повністю)

У сухому підсумку маємо наступне:

1. у державний цільовий фонд з підтримки оборони та безпеки України надходить 29 млрд грн від конфіскованих грошей Януковича. Змінений закон про держбюджет на 2017 рік дозволяє витратити 22,5 млрд з цієї суми.

2. лише 8 млрд 952 млн грн з неї йде на програми з підтримки оборони та безпеки, які розподілені між різними державними відомствами.

3. 7.7 млрд грн отримує Державне агентство автомобільних доріг в підпорядкуванні Мінінфраструктури. Цікаво, як державне агентство встигне за 4 місяці освоїти такий шалений бюджет? Досвід моніторингу ЦПК тендерів на ремонт доріг показує, що найпростіше і найнепомітніше можна "розпилювати" гроші саме на цьому, бо проконтролювати якість укладення асфальту та виконаних робіт вкрай важко.

4. 3.4 мільярди грн мають піти на фінансову підтримку сільгосптоваровиробників. І тут всім на ринку наперед відомо, що більшість цього бюджету у формі дотацій має освоїти Косюк. Ну бо просто саме під нього виписана формула видачі дотацій, яка міститься в окремій постанові уряду. Вона залежить від суми сплаченого аграріями ПДВ та встановлює особливі преференції птаховиробникам. У 2016 році під тиском МВФ Україна скасувала податкову пільгу для надприбуткового агробізнесу, який роками мав спеціальний режим сплати ПДВ. Через нього, за даними того ж МВФ, в бюджет країни щорічно недораховували 200-300 млн доларів (0,3% від ВВП).

Замість скасованих податкових пільг вигадали прямі бюджетні дотації. Держава сказала агрохолдингам: "на жаль, ви змушені платити ПДВ в повному обсязі через вимоги МВФ, але не перейматеся. Ми вам дамо з бюджету грошей у формі дотацій, сума яких залежатиме саме від кількості сплаченого вами ПДВ". По суті, просто змінилося корито в державному бюджеті, з якого годуються агробарони. В одну кишеню Косюк поклав гроші, з іншої державної кишені їх вийняв.

5. 7.5 млрд грн отримає Міністерство регіонального розвитку, де також надзвичайно складно прослідкувати ефективність витрачання грошей. У формі субвенцій регіонам це Міністерство має видати 1 мільярд на інфраструктурні проекти і 4 мільярди на розвиток сільської медицини – тієї частини медреформи, на якій піариться особисто Президент. В контексті блокування та опору комплексній реформі и охорони здоров'я буде дуже показово, хто в кінцевому рахунку освоїть ці 4 мільярди до кінця року і на що саме. Ще 2.5 млрд субвенцій на розвиток регіонів має видати Мінфін.

Отже, запасаємося попкорном і далі слідкуємо за руками... тобто, за подальшим освоєнням повернутих "грошей Януковича".

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Історія футболки #MakeRussiaSmallAgain

Історія однієї футболки або давайте разом одягнемо 1 000 000 людей з країн вільного світу в футболки #MakeRussiaSmallAgain. Вчора президент записав вечірнє звернення до народу України в футболці #MakeRussiaSmallAgain...

План перемоги: що далі?

Прослухала уважно достойний виступ президента Зеленського у Верховній Раді з представленням плану перемоги. Амбітний правильний політичний план, наявність якого критично важлива для дипломатичної боротьби...

Західні гроші на зброю. Чому міністр Зеленського провалює завдання?

"Вітчизняне виробництво. Снаряди, дрони, артилерія. Це високовартісна програма і потрібно вкладати в це гроші. На це грошей в бюджеті вже немає...

Корупція як безглузда відмовка для Заходу відректися від України

Час від часу в провідних західних ЗМІ вилазять ̶к̶о̶н̶с̶е̶р̶в̶и̶ "експерти" з гучними статтями і заголовками про супер корумповану Україну, котра не заслуговує увійти в ЄС чи НАТО та отримувати Західну допомогу...

Терміново призначити наглядові ради в АОЗ і ДОТ – висновок НАТО для України

Перед вами – частина зобовʼязань України на шляху до НАТО: щодо вдосконалення оборонних закупівель. Цей документ – результат огляду стратегічних оборонних закупівель України експертами НАТО, які працювали над аналізом та формували рекомендації в березні-травні поточного року...

F-16 над Україною. Деталі міжнародної адвокації

F-16 над Україною! Про це повідомили вже всі основні міжнародні ЗМІ. Два роки тому F-16 для українців було лише мрією кількох божевільних людей...