25 травня 2011, 15:34

КОНСТИТУЦІЙНЕ ЗВЕРНЕННЯ

До Конституційного Суду України

Громадянина України

Костенка Юрія Івановича


про офіційне тлумачення пунктів 1 та 2 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років" щодо порядку офіційного використання копій Прапора Перемоги" від 21 квітня 2011 року N3298-VI у сукупності з положеннями частин першої, другої, третьої та четвертої статті 20, статті 65, а також іншими статтями Конституції України



Верховна Рада України прийняла 21 квітня 2011 року, а Президент України В. Янукович 21 травня 2011 року підписав Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років" щодо порядку офіційного використання копій Прапора Перемоги". Цей Закон за N3298-VI опублікований 24 травня 2011 року у газеті "Голос України".

Законом N3298-VI внесено зміни до Закону "Про увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років" (Відомості Верховної Ради України, 2000, N30, ст.239), а саме доповнено його статті 1 та 2 положеннями, якими передбачено таке:

(1) "Прапор Перемоги є символом перемоги радянського народу та його армії і флоту над фашистською Німеччиною в роки Великої Вітчизняної війни. Зовнішній вигляд копій Прапора Перемоги має відповідати вигляду штурмового прапора 150-ої ордена Кутузова II ступеня Ідрицької стрілецької дивізії" (пункт 1 Закону N3298-VI).

(2) "використання копій Прапора Перемоги біля Вічного вогню, могил Невідомого солдата і Невідомого матроса;

суспільне використання копій Прапора Перемоги під час урочистих заходів, присвячених Дню Перемоги, які здійснюються органами державної влади, органами місцевого самоврядування, організаціями, громадськими об'єднаннями, покладання вінків до могили Невідомого Солдата у місті Києві та інших пам'ятників Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років у День Перемоги й інші дні, пов'язані з подіями Великої Вітчизняної війни 1941-1945 років – дні визволення та дні оборони населених пунктів від німецько-фашистських загарбників;

офіційний підйом у День Перемоги копій Прапора Перемоги на будинках (щоглах, флагштоках) поряд з Державним Прапором України" (пункт 2 Закону N3298-VI).

З наведеного вбачається, що Законом N3298-VI в Україні запроваджується обов'язкове використання червоного прапора відповідного зразка із чільним зображенням "серпа та молота", тобто офіційної символіки тоталітарних комуністичного режиму та радянської держави (СРСР), за яких Україна втрачала у 20-х роках XX століття свою державну незалежність, а Український народ став жертвою геноцидів, масових вбивств і незаконних репресій, придушення Свободи, що скоювалися супроти нього радянською владою.

Конституція України, прийнята "спираючись на багатовікову історію українського державотворення і на основі здійсненого українською нацією, усім Українським народом права на самовизначення", у статті 1 визначає Україну суверенною і незалежною, демократичною, соціальною правовою державою.

Згідно з цією Конституцією, піклуючись, зокрема, про зміцнення громадянської злагоди на землі України (преамбула Основного Закону), Держава сприяє консолідації та розвиткові української нації, її історичної свідомості, традицій і культури, а також розвиткові етнічної, культурної, мовної та релігійної самобутності всіх корінних народів та національних меншин (стаття 11).

Нав'язуючи чужинську радянську символіку нинішнім поколінням українців, нинішня пострадянська влада усупереч проголошеним у Конституції України засадам не лише підриває соборність і злагоду на землі України, а й плюндрує гідність її громадян, зокрема тих, які особисто зазнали втрат, переживши лихоліття тоталітарного комуністичного режиму, їхніх нащадків.

Радянська символіка має виражений ідеологічний зміст і використовується комуністичними партіями і організаціями, які вчиняли терор і організовували злочини проти людства, нації, громадян.

Проте відповідно до частин першої та другої статті 15 Конституції України, суспільне життя в Україні ґрунтується на засадах політичної, економічної та ідеологічної багатоманітності, а жодна ідеологія не може визнаватися державою як обов'язкова. При цьому згідно з частиною третьою цієї статті Держава гарантує свободу політичної діяльності, не забороненої Конституцією і законами України.

Утворення ж і діяльність комуністичних партій і організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров'я населення, мають бути заборонені на підставі частини третьої статті 37 Конституції України.

Вважаю також, що використання символів колишньої радянської комуністичної імперії, яка поневолювала нації та народи, суперечить захисту суверенітету і територіальної цілісності, оборони України (частини перша та друга статті 17), а також встановленим у статті 18 Конституції цілям зовнішньополітичної діяльності України: забезпечення її національних інтересів і безпеки шляхом підтримання мирного і взаємовигідного співробітництва з членами міжнародного співтовариства за загальновизнаними принципами і нормами міжнародного права.

Конституція України закріплює державні символи України і рівночасно ставить в один ряд шанування їх з найвищим для всіх українських громадян обов'язком захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України (стаття 65).

Державними символами України є Державний Прапор України, Державний Герб України і Державний Гімн України.

Державний Прапор України – стяг із двох рівновеликих горизонтальних смуг синього і жовтого кольорів.

Великий Державний Герб України встановлюється з урахуванням малого Державного Герба України та герба Війська Запорізького законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.

Головним елементом великого Державного Герба України є Знак Княжої Держави Володимира Великого (малий Державний Герб України).

Державний Гімн України – національний гімн на музику М. Вербицького із словами, затвердженими законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України.

Опис державних символів України та порядок їх використання встановлюється законом, що приймається не менш як двома третинами від конституційного складу Верховної Ради України (частини перша, друга, третя та четверта статті 20 Конституції України).

Отже, всі Державні Символи України чітко встановлені на рівні Основного Закону України, який, відповідно, передбачив і обов'язок кожного громадянина України щодо їх (і саме їх) шанування.

Оскільки ж Законом N3298-VI запроваджується обов'язковість використання та підйому у відповідні дні "копії прапора Перемоги" нарівні з Державним Прапором України, то слід мати на увазі, як зазначалося вище, що порядок використання Державного Символу України має встановлюватися Законом, прийнятим Верховною Радою України не меншою кількістю голосів, ніж дві третини від її конституційного складу.

Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.

Норми Конституції України є нормами прямої дії. Звернення до суду для захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України гарантується (частини друга та третя статті 8 Основного Закону).

Як громадянин України, на підставі статей 147 і 150 Конституції України та статей 13, 38, 42, 43 і 94 Закону України "Про Конституційний Суд України" ЗВЕРТАЮСЯ ДО КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ ЩОДО ОФІЦІЙНОГО ТЛУМАЧЕННЯ пунктів 1 та 2 Закону N3298-VI у сукупності з положеннями частин першої, другої, третьої та четвертої статті 20, статті 65, а також наведеними положеннями статей 1, 3, 8, 15, 17, 18 Конституції України.

Питання, що потребує такого офіційного тлумачення, є, зокрема, чи не прирівнюють положення Закону N3298-VI до Державного Символу України "копії прапора Перемоги", згідно з передбаченим Законом порядком використання та підйому останніх?

Протилежна практика у питанні підняття разом з Державним Прапором України, визначеним у статті 20 Конституції України, "копії прапора Перемоги" у різних регіонах України, у тому числі заборона таких дій рішеннями органів місцевого самоврядування, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, чим порушено моє право, переконаний і інших громадян України, на гідність та рівність у виконанні конституційного обов'язку шанувати державні символи України, обумовлюють необхідність розгляду Конституційним Судом України порушеного у цьому конституційному зверненні питання.

Використання деінде "копії прапора Перемоги" 9 травня 2011 року, до набрання чинності Законом N3298-VI, не знімає питання про з'ясування конституційної природи можливого прирівняння іншої, ніж визначено у статті 20 Конституції України, символіки, до Державних Символів України, навіть у певні дні.

Крім того, на практиці може постати питання навіть про намагання діючої державної влади притягувати до кримінальної відповідальності за певні дії з "копією прапора Перемоги". Якщо, приміром, вважати такий атрибут офіційно встановленим або піднятим прапором іноземної держави (не кажучи вже про прирівняння до Державного Прапора України), публічна наруга над яким карається штрафом чи навіть арештом за статтею 338 Кримінального кодексу України, неправильне застосування норми кримінального закону матиме, відтак, наслідком порушення права особи на свободу та особисту недоторканість, на вільне вираження своїх поглядів і переконань, на власність, що захищаються статтями 29, 34, 41 Конституції України.

Прошу відкрити конституційне провадження щодо офіційного тлумачення положень Закону N3298-VI у сукупності з положеннями частин першої, другої, третьої та четвертої статті 20, статті 65 та іншими Конституції України.

24 травня 2011 року

Юрій КОСТЕНКО


Додатки:

Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років" щодо порядку офіційного використання копій Прапора Перемоги" від 21 квітня 2011 року N3298-VI;

преамбула, статті 1, 3, 8, 11, 15, 17, 18, 20, 21, 24, 29, 34, 37, 41, 65, 147, 150 Конституції України;

стаття 338 Кримінального кодексу України;

статті 13, 38, 42, 43, 94, 95 Закону України "Про Конституційний Суд України";

рішення Конституційного Суду України від 30 жовтня 1997 року N5-зп (справа К.Г. Устименка).

Блог автора – матеріал, який відображає винятково точку зору автора. Текст блогу не претендує на об'єктивність та всебічність висвітлення теми, яка у ньому піднімається. Редакція "Української правди" не відповідає за достовірність та тлумачення наведеної інформації і виконує винятково роль носія. Точка зору редакції УП може не збігатися з точкою зору автора блогу.

Горілка – замість пива?

"Свобода" допомагає владі нищити український завод "Оболонь" та приватні броварні "Свобода", яка на виборах йшла під гаслом "Змінити все на користь України!", нині у зв'язці з Партією регіонів намагається задушити єдине велике українське підприємство з виробництва пива та безалкогольних напоїв – "Оболонь", а також десятки невеликих приватних західноукраїнських броварень...

Зурабов проговорився

При створенні двостороннього консорціуму головним споживачем російського газу стане Україна Нічого, крім збитків, Україна не матиме від двостороннього газотранспортного консорціуму з Росією...

Вбивство села

Шестиразове збільшення фіксованого сільськогосподарського податку спричинить занепад АПК Село в чергове намагаються потопити. Міндоходів фактично пропонує збільшити фіксований сільськогосподарський податок у 6 разів, щоб назбирати в держбюджет додаткові 1,3 млрд грн...

Захопившись боротьбою за владу, забули про Україну

Проросійське лобі намагається в чергове зірвати підписання угоди про асоціацію з ЄС Європейці буквально за вуха тягнуть Україну в асоціацію з ЄС...

Хронічне бездоріжжя

Уряд чекає, поки єдина діюча магістраль Київ-Чоп стане бездоріжжям? Автовласників очікує чергове "покращення", – цього тижня уряд оприлюднить проект рішення щодо поетапного підвищення акцизів на паливо до європейського рівня – більш, ніж удвічі...

''Сланцевий'' видобуток гальмує Росія або чиї інтереси захищають комуністи та ''Свобода''

"Газпром" розгорнув широку кампанію, метою якої є "замороження" видобутку сланцевого газу, який за 5-7 років може забезпечити Україні енергетичну незалежність...